IP-adresser: BBB via telejacket & BBB via fiber

Permalänk
Medlem

IP-adresser: BBB via telejacket & BBB via fiber

Jag skulle vilja veta hur stor skillnad det är på IP-adresserna och DNS-lookupen för BBB via telejacket, jämfört med BBB via fiber.

Vissa "tjänster" på nätet tillåter bara BBB-only 10mbit (ja vi behöver inte ta upp vad det är för "tjänster" ) ... jag vill veta om jag kommer lyckas lura mig in på BBB-only-10mbit-tjänsterna om jag kör BBB via telejacket.

Ge lite exempel på dns och ip ... fiber resp telejack.

Jag börjar:
Fiber: Dns resolving c-2210e353.030-57-65736b1.cust.bredbandsbolaget.se to 83.227.16.34

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

ja det är skillnad,och nej du kommer inte komma in tyvärr.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Rätt synd för oss med väl fungerande VDSL dock, att vi inte kommer in på dessa hubbar.

Dock så förstår jag att administratörerna inte kan godkänna det eftersom det kan variera så mycket mellan olika VDSL-linor.

Man eftersöker ju något sätt man kan verifiera sin bandbredd på för att komma in på hubben.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Det går inte att särskilja LAN och DSL-tjänsterna med ip-adressen, däremot går det med hostnamnet.

Exempel:

c-xx37e255.xxx-x-64736c10.cust.bredbandsbolaget.se

64736c = dsl (adsl, vdsl)

c-xx4ae353.xx-xxxx-74657210.cust.bredbandsbolaget.se

746572 = ter (teracom, dsl)

c-xxe670d5.xxx-xx-73746f10.cust.bredbandsbolaget.se

73746f = sto (lan, stockholm)

c-xx8b70d5.xxx-xx-67626719.cust.bredbandsbolaget.se

676267 = gbg (lan, göteborg)

Permalänk
Medlem

Det där stämmer inte bjr

Jag har vdsl och har Local host: 73746f5.cust.bredbandsbolaget.se

Permalänk
Medlem

Re: IP-adresser: BBB via telejacket & BBB via fiber

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reenhilm
jag vill veta om jag kommer lyckas lura mig in på BBB-only-10mbit-tjänsterna om jag kör BBB via telejacket.

Ehm, VDSL kommer inte in på 10Mbit-"tjänsterna" då de inte har fullgod Upload.
Finns en del som tunnlar sig in, men de brukar ofta bli utkastade lika fort...
Själv blir man inte så glad när det ligger nån med VDSL där och man får en DL på kanske max 100-200 k/s från dom...inte när man är van vid minst det dubbla.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

serenzei Vem har nämnt hubbar? Såna "olagligheter" pratar vi självklart inte om. Klarar du inte snacket ska du va tyst.

bjr >> Självklart menade jag hostname ... därför jag skrev ett hostname i mitt exempel ... om du tänkt lite istället för att leka besservisser hade du räknat ut det.

mrmagic >> Intressant ... jag skulle gärna vilja veta vart du bor (om det kan ha någonting med saken att göra) ... då finns alltså möjligheten att luras.

magoo >> Jag tror mig kunna hålla mig kvar ganska länge om jag väl skulle komma in, att de blir utkastade fort är för att de inte är tillräckligt "osynliga". Möjligt att vi inte pratar om samma sak.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmagic
Det där stämmer inte bjr

Jag har också 73746f2.cust.bredbandsbolaget.se

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reenhilm
serenzei Vem har nämnt hubbar? Såna "olagligheter" pratar vi självklart inte om. Klarar du inte snacket ska du va tyst.

Det är inte olagligt att ha en DC-hub om du nu tror det, finns ett flertal hubbar som inte är överlusade med piratkopior. En trevligare ton är heller aldrig fel att ha, bemöt andra på det sätt som du själv vill bli bemött.

Permalänk
Medlem

Re: Re: IP-adresser: BBB via telejacket & BBB via fiber

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
Ehm, VDSL kommer inte in på 10Mbit-"tjänsterna" då de inte har fullgod Upload.
Finns en del som tunnlar sig in, men de brukar ofta bli utkastade lika fort...
Själv blir man inte så glad när det ligger nån med VDSL där och man får en DL på kanske max 100-200 k/s från dom...inte när man är van vid minst det dubbla.

men om man kan ladda upp med 8-900 kb/s då? det suger kanske för mycket för att duga. har BBB vdsl, o har sett folk ladda i dessa hastigheter från mig, samtidigt som jag maxat in. tycker det är pissigt när amn blir utkastad för att man har "fel" ip, fast man har riktigt bra "laddvärden". det borde snarare vara ett "fart test" som avgjorde saken.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmagic
Det där stämmer inte bjr

c-xx01e253.xxx-yyyy-6b67610.cust.bredbandsbolaget.se <-- VDSL

c-xx8772d5.xxx-yy-73746f12.cust.bredbandsbolag <- LAN

obs "y", vdsl kommer aldrig understiga 4st.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

hmm. en fråga lite halvt on topic.

hur hög upload/download behöver man för att räknas som LAN T3?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

10mbit/s straight up 'n' down, som svar på symetrics fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Det är inte olagligt att ha en DC-hub om du nu tror det, finns ett flertal hubbar som inte är överlusade med piratkopior. En trevligare ton är heller aldrig fel att ha, bemöt andra på det sätt som du själv vill bli bemött.

Tack, så slapp jag bli alldeles för upprörd.

Jag kan men hubbar där jag delar egenfilmad amatörporr eller laglig anime..... fast den första borde vara olaglig, iaf för min del

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.