Permalänk
Medlem

Processorn fast!?

Hejsan!
Var lite klantig och råkade switcha om på nätagget där bak, så att jag blåste nätagg o moderkort.. köpte nytt moderkort av socket 478 o nytt nätagg..
Det gamla moderkortet hade oxo 478, men där satt processorn på ett annat håll.. vet ej om det är vanligt?
Men iallafall, nu till kruxet.. Det är så att processorn och kylflänsen sitter ihopa som en enhet, tack vare den finfina kylpastan som snarare verkar fungera som lim :D...
Den går inte att dra loss med bara fingrarna.. har försökt dra loss o vicka osv.. men den ger inte vika..
Nån som har något vettigt tipps? håller det om man bara "bräcker"? eller måste man vara förisktig? hur ska man göra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Slurre Maskin!

Permalänk

Finns ett litet verkyg för sådana saker, ser ut som en gaffel man sätter under kylaren och stoppar i strömkabeln ...Den värmer pastan ...Då går de att plocka bort kylaren lätt..
Om du ej har tillgång till detta så är det bäst att låta datorn vara online ett tag...Sen ska de vara bara att plocka bort kylaren pga värmen (glöm ej dra ut nätsladden innan du bökar)
I ditt fall så finns inte den sista möjligheten ...Du får försöka röra den försiktigt sidled...Risk finns att pinnarna går av eller blir böjda på prollen!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Processorn fast!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slurpas
Hejsan!
Var lite klantig och råkade switcha om på nätagget där bak, så att jag blåste nätagg o moderkort.. köpte nytt moderkort av socket 478 o nytt nätagg..
Det gamla moderkortet hade oxo 478, men där satt processorn på ett annat håll.. vet ej om det är vanligt?
Men iallafall, nu till kruxet.. Det är så att processorn och kylflänsen sitter ihopa som en enhet, tack vare den finfina kylpastan som snarare verkar fungera som lim :D...
Den går inte att dra loss med bara fingrarna.. har försökt dra loss o vicka osv.. men den ger inte vika..
Nån som har något vettigt tipps? håller det om man bara "bräcker"? eller måste man vara förisktig? hur ska man göra?

Tack på förhand!

Kan du inte prova att blåsa med en hårtork ett tag på det.. Då borde ju pastan bli varm så att du kan plocka bort processorn.

Visa signatur

>>Gigabyte 8IPE1000-G|P4 Prescott 3.0Ghz|1x512Mb Kingston|1x80Gb WD 1x40Gb Samsung|Gainward 6600GT 256Mb
>>http://ystad-online.no-ip.com
>>ahlm@kattkiss.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

Brukar gå att "skruva" loss den?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

ta bara nott t.ex. en skrivmejsen och bänd upp skiten men va försiktig med prosessor "piggarna", böjer du en av dom kan du lika järna slänga den.., om du inte får upp piggen igan asså

Visa signatur

be bright, be cool

Permalänk
Medlem

Hårtork=ESR=bad idea

Visa signatur

Pirate! YAR HAR HAR!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NBC
Hårtork=ESR=bad idea

Va?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju prova med att hälla Kemisk ren bensin (Gripen) så löser den nog upp pastan.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NBC
Hårtork=ESR=bad idea

Experimenterande Svenska Radioamatörer? http://www.esr.se/

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hjälpsam

Antagligen ESD...

Kör datorn med Prim95 på full flås i en timma så är flänsen varm och fin. Stäng av, dra ut nätsladden, tryck på startknappen (laddar ur dv kondingar). Vrid eller knacka sedan flänsen i sidled... För guds skull vicka inte upp den.. resulterar garanterar med böjda pinnar... Sådana har jag hjälpt några gånger för mycket så gör det rätt från början.

När du väl har av den.. slit av den tunna aluminiumfoliet och släng den all värdens väg. Puckad Intel idé att ha den från början.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att 'såga' med en bit 'shim på längd' 0,05mm..
Tunn plåt alltså..

Borde gå att tigga till sig på vilken verktygsfirma som helst

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Kör datorn med Prim95 på full flås i en timma så är flänsen varm och fin. Stäng av, dra ut nätsladden, tryck på startknappen (laddar ur dv kondingar).

Var itne hans problem att hans moderkort var dött?