Får comhem/bravida göra så här?

Permalänk
Medlem

Får comhem/bravida göra så här?

Jag fick en lapp i brevlådan idag från Bravida att nu på torsdag och fredag ska dom byta ut centalantennanläggningen och måste in i min lägenhet. (den är en hyreslägenhet)
Dom kan komma närsomhelst under de två dagarna, ev flera ggr.
Dom kommer gå in med huvudnyckel om någon inte är hemma mellan 08 och 16.

Har Bravida verkligen rätt att kräva att få tillgång till lägenheten med bara ett par dagars varsel?
Vems försäkring skulle gälla om något skulle bli stulet?

Det skulle ju kunna uppstå tvist att bravida skyller på att någon bröt sig in efter dom lämnat huset osv.
(Om nu ingen skulle vara hemma under uppgraderingen av antennuttaget)

Detta kan verka lite paranoia, men det är en intressant fråga som jag gärna vill veta mera om.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt forum men följande gäller :

-
Har du lämnat ut din nyckel, alternativt värden lånar ut en huvudnyckel/släpper in hantverkare, med eller utan ditt samtycke, så gäller INTE hemförsäkringen. Har varit uppe i PLUS för några år sedan bl.a.
-

Jag blir själv vansinnig när det skall utföras underhåll i min lägenhet och ett liknande brev dimper ned. Tala först med hantverkarna och bestäm en tid. Om inte det fungerar ringer du din värd och förklarar hur det ligger till och ber denna skriva under ett avtal om att värden står garant för hemförsäkringen under dessa dagar.

Detta kommer värden inte acceptera och då behöver du inte heller acceptera ett dylikt uppdrag utan mer precis tidsbokning då detta inte är ett akut fel (vattenläcka/brand,...). Ev. intrång i lägenheten under denna period är av dig att betrakta som olaga intrång och bör således polisanmälas.

Kontrollera hur just ditt kontrakt regleras genom en snabb luskning av ditt hyreskontrakt.

Men som sagt, jag har aldrig misslyckats att förhandla mig till en tid +/- någon timma.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Här får de inte gå in med någon huvudnyckel inte.
I vårat kontrakt så finns det med en post där det står att vi inte tillåter värden att inneha extranycklar till lägenheten också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
....Detta kommer värden inte acceptera och då behöver du inte heller acceptera ett dylikt uppdrag utan mer precis tidsbokning då detta inte är ett akut fel (vattenläcka/brand,...). Ev. intrång i lägenheten under denna period är av dig att betrakta som olaga intrång och bör således polisanmälas....

Man blir inte vräkt sen då? Bara en tanke som slog mig..

Visa signatur

_:_

Permalänk

Du kan inte bli vräkt för att någon annan begår ett brott. Däremot så kanske du får en hyresvärd som inte är direkt glad på dig Nåja, hemma hos mig hade dom tillåtelse att gå in då föreningen skulle byta ut vitvaror... Jag hade dock ORDENTLIGT och FLERA GÅNGER talat om att min bostad är larmad och att dom måste tala om vilken dag dom kommer. Så jag inte larmar på... Men icke... En vacker dag ringde larmet upp mig och talade så vackert om att intrång skett genom entrédörren, polis tillkallad vänligen kvittera...

2 sek senare ringde en uppskrämd hantverkare och försökte förklara vad som hänt (i ljudet av 4 siréner)...

Nåja... ett litet tillägg till diskussionen bara

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Har du larm som gör att det skickas fyra polisbilar till din adress vid utlöst larm? Jäkla säkerhet måste jag säga. Så hade vi inte ens på pressbyrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]
Kontrollera hur just ditt kontrakt regleras genom en snabb luskning av ditt hyreskontrakt.

I det finstilta i kontraktet står det att :
"Hyresgästen äger inte erhålla nedsättning i hyran för tid. varunder hyresvärden låter verkställa arbete för sedvanligt underhåll av lägenheten eller fastigheten"

Mao så måste jag vara hemma under de två dagar som underhållet ska ske, om jag inte kan komma överrens med hantverkarna

Jag tycker det är dåligt att man fick veta detta samma vecka som underhållet skulle ske.

Ps Det fanns inte något telnr eller mail att kontakta hantverkanrna.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omega_X
I det finstilta i kontraktet står det att :
"Hyresgästen äger inte erhålla nedsättning i hyran för tid. varunder hyresvärden låter verkställa arbete för sedvanligt underhåll av lägenheten eller fastigheten"

Mao så måste jag vara hemma under de två dagar som underhållet ska ske, om jag inte kan komma överrens med hantverkarna

Jag tycker det är dåligt att man fick veta detta samma vecka som underhållet skulle ske.

Ps Det fanns inte något telnr eller mail att kontakta hantverkanrna.

Ta kontakt med hyresgästföreningen, dom vet vad som gäller.

Själv ser jag inget samband mellan det där citatet och att du ska behöva vara hemma för att vänta på några hantverkare som klampar in med skitiga skor

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden flyttad

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jordabalk 12 kap 26§

Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till
lägenheten
för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som
inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning,
är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i
lägenheten
låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar
väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock
inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som
hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i
lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick
meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får
inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat
bringas att upphöra. Bestämmelserna i detta stycke gäller inte arbete
som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han
genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra.

I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden
tillse
att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Skada som
förorsakas hyresgästen genom arbete som avses i andra stycket skall
ersättas av hyresvärden, även om skadan icke beror på hans försummelse.

Hyresgästen är skyldig att tåla inskränkningar i nyttjanderätten,
som
föranleds av nödvändiga åtgärder för att utrota ohyra i fastigheten,
även om den av honom hyrda lägenheten inte besväras av ohyra. Därvid
gäller 17 § andra stycket.

Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till
lägenheten
när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild
handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen
(1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

---
Reglerna i Jordablaken 12 kap är tvingande, dvs att man kan inte avtala bort rättigheter som är till för hyresgästen, däremot så är det i sin ordning att avtala om saker som gynnar hyresgästen (JB 12 kap 1§ 5 st)

Det här skulle man kunna se som mindre brådskande ärende som avses i andra stycket och då bör du kunna kräva ngn form ersättning som det står om i tredje stycket. Sen kan det ju vara svårt att tolka vad som menas med "men i nyttjaderätten".

Kan ju alltid snacka med din hyresvärd och "droppa" paragrafen så kanske han kommer på bättre tankar.

Visa signatur

ibland så undrar man.....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick ett brev från Comhem/hantverkare för någon månad sedan om samma sak, tiden var 8-16.00 en bestämd dag.. heh. De skulle uppgradera kabelnätet till multifunktion/bredbandsnät, idioti om du frågar mig - vi sitter redan på 10mbit BBB. Oh well... Jag hade ingen större lust att låna ut nyckeln (Bostadsrätt, våra vaktmästare har inga extranycklar) Så jag ringde hantverkaren ifråga och löste det väldigt enkelt genom att förklara att jag inte hade lust att släppa in dem utan min tillsyn. De gjorde arbetet efter jag kommit hem från jobb, inga problem där

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Om ni inte kan acceptera att era hyresvärdar elternativt den av hyresvärden kontaktad hantverkare har tillgång til era lägenheter tycker jag ni ska köpa ett hus istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ev. intrång i lägenheten under denna period är av dig att betrakta som olaga intrång och bör således polisanmälas.

Du tänker inte på att dom bara hyr lägenheten? Personen som äger hyreshuset får göra vad fan han vill med det. Det är bara bocka och ta emot!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du tänker inte på att dom bara hyr lägenheten? Personen som äger hyreshuset får göra vad fan han vill med det. Det är bara bocka och ta emot!

Ehh... Nej?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja men de kan ju inte bara gå in hursomehelst.. tänk så sitter jag naken å vill vara ifred.

Permalänk

Jag har för mig att en hyresvärd måste kontakta (per brev) senast två veckor innan de ska få gå in i lägenheten. Ring till hyresgästföreningen och hör är mitt tips.

http://www.hyresgastforeningen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja men de kan ju inte bara gå in hursomehelst.. tänk så sitter jag naken å vill vara ifred.

självklart ringer man på innan... kommer ingen och öppnar så använder man huvudnyckeln...

sen tycker jag att det hela är lite väl paranoit(eller nått sånt)... bravida är ett etablerat företag... skulle nått gå sönder eller försvinna så hjälper dom nog mer än gärna till med att ställa det till rätta...kolla upp vilka montörer dom hade på plats, ersätta för skada... dom har inte råd med dålig publicitet...

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehh... Nej?!

Se det såhär, Ifall du hyr min brandbil för 12kr i månaden är den även fast du hyr den fortfarande min ägodel. Alltså bestämmer jag över den, Ifall jag vill ha tillbaka den eller eventuellt låna den för "justering" av däcken så får jag göra eftersom den är MIN.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Verkar som alla har missat lagtexten jag klistrade in, står ju klart och tydligt under vilka förutsättningar en hyresvärd får beträda en uthyrd lägenhet. Men skit ni lagtexten och spekulera vidare så kommer ni nog fram till ngt vettigt till slut

Visa signatur

ibland så undrar man.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av desivon
Verkar som alla har missat lagtexten jag klistrade in, står ju klart och tydligt under vilka förutsättningar en hyresvärd får beträda en uthyrd lägenhet. Men skit ni lagtexten och spekulera vidare så kommer ni nog fram till ngt vettigt till slut

Så rätt, så rätt...

Att äga något man hyr ut innebär stora inskränkningar i sin rätt att bestämma över sin ägodel. I synnerhet när ägodelen faller in under starka nyttjanderättsförfattningar.

Visa signatur