Outcast - Nirvana?
Så har man då till slut kämpat sig igenom Outcast.
Den senaste veckan har jag inte kunnat släppa tanken på vare sig Adelpha eller dess invånare Talanerna.
Till sommaren är det 6 år sedan jag inhandlande detta lir men först idag har historien fått sitt slut. Redan 1999 tyckte jag att spelet var helt suveränt, men nu efter att verkligen gått in på djupet för att förstå den komplexa spelvärld som Appeal skapat har jag förstått vilket mästerverk detta spel är.
Visst, voxelvärlden såg bättre ut på en 15" med upplösningen 512*384 än på dagens 19" men känslan av det visuella intrycket är fortfarande detsamma. Några texturer i högre upplösning är så gott som obefintliga i spelet, aliasingen är katastrofal, men Appeal har ändå på något sett lyckats skapa en värld som känns så makalös genuin och tilltalande med och just tack vare voxlarna och i min meningen har inget annat spel jag lirat gett denna kompromisslösa spelkänsla.
Den story som Appeal har arbetat fram är värdig en filmproduktionen eller en god bok för all del. Det engagemang jag kände när jag blev uppslukad av storyn är svår att beskriva, men det känns som om det skulle kunna vara spelvärldens Nirvana.
Deus Ex har jag hållit högst av alla spel jag lirat, fram tills nu.
Outcast vinner ronden - utan tvekan.
Sedan tidigare så står det ju klart att Outcast 2 ligger på is och kommer troligen aldrig att se dagens ljus. Nu såhär efter att man lärt känna Cutter, Marion, Zokrym, Zalinass, Kroax och alla de andra på djupet så är det snudd på att man känner en sorg och saknad bara av att veta att det inte kommer någon fortsättning.
Det är mycket trist att Appeal inte existerar längre.
Licensen till Outcast 2 ägs av utgivaren (Antagligen Atari eftersom de köpte upp Infogrames) men även om de någon gång beslutar att något annat spelhus kör vidare men utvecklingen tror jag inte att spelet kommer att kunna återupprepa denna sagolika upplevelse.
Detta är Zion åter i vår dimension efter att ha upplevt Nirvana i Adelpha.
Motozaar:

Okaar:

Okasankaar:

Shamazaar:

Talanzaar:

Cutter "Ulukai" Slade

(Om någon som läser tråden råkar ha DVD-utgåvan av Outcast, så köper jag den mer en gärna! PM:a mig!)