Permalänk
Medlem

Outcast - Nirvana?

Så har man då till slut kämpat sig igenom Outcast.
Den senaste veckan har jag inte kunnat släppa tanken på vare sig Adelpha eller dess invånare Talanerna.

Till sommaren är det 6 år sedan jag inhandlande detta lir men först idag har historien fått sitt slut. Redan 1999 tyckte jag att spelet var helt suveränt, men nu efter att verkligen gått in på djupet för att förstå den komplexa spelvärld som Appeal skapat har jag förstått vilket mästerverk detta spel är.

Visst, voxelvärlden såg bättre ut på en 15" med upplösningen 512*384 än på dagens 19" men känslan av det visuella intrycket är fortfarande detsamma. Några texturer i högre upplösning är så gott som obefintliga i spelet, aliasingen är katastrofal, men Appeal har ändå på något sett lyckats skapa en värld som känns så makalös genuin och tilltalande med och just tack vare voxlarna och i min meningen har inget annat spel jag lirat gett denna kompromisslösa spelkänsla.

Den story som Appeal har arbetat fram är värdig en filmproduktionen eller en god bok för all del. Det engagemang jag kände när jag blev uppslukad av storyn är svår att beskriva, men det känns som om det skulle kunna vara spelvärldens Nirvana.

Deus Ex har jag hållit högst av alla spel jag lirat, fram tills nu.
Outcast vinner ronden - utan tvekan.

Sedan tidigare så står det ju klart att Outcast 2 ligger på is och kommer troligen aldrig att se dagens ljus. Nu såhär efter att man lärt känna Cutter, Marion, Zokrym, Zalinass, Kroax och alla de andra på djupet så är det snudd på att man känner en sorg och saknad bara av att veta att det inte kommer någon fortsättning.

Det är mycket trist att Appeal inte existerar längre.
Licensen till Outcast 2 ägs av utgivaren (Antagligen Atari eftersom de köpte upp Infogrames) men även om de någon gång beslutar att något annat spelhus kör vidare men utvecklingen tror jag inte att spelet kommer att kunna återupprepa denna sagolika upplevelse.

Detta är Zion åter i vår dimension efter att ha upplevt Nirvana i Adelpha.

Motozaar:

Okaar:

Okasankaar:

Shamazaar:

Talanzaar:

Cutter "Ulukai" Slade

(Om någon som läser tråden råkar ha DVD-utgåvan av Outcast, så köper jag den mer en gärna! PM:a mig!)

Permalänk
Medlem

Re: Outcast - Nirvana?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Så har man då till slut kämpat sig igenom Outcast.
Den senaste veckan har jag inte kunnat släppa tanken på vare sig Adelpha eller dess invånare Talanerna.

Till sommaren är det 6 år sedan jag inhandlande detta lir men först idag har historien fått sitt slut. Redan 1999 tyckte jag att spelet var helt suveränt, men nu efter att verkligen gått in på djupet för att förstå den komplexa spelvärld som Appeal skapat har jag förstått vilket mästerverk detta spel är.

Visst, voxelvärden såg bättre ut på en 15" med upplösningen 512*384 än på dagens 19" men känslan av det visuella intrycket är fortfarande detsamma. Några texturer i högre upplösning är så gott som obefintliga i spelet, aliasingen är katastrofal, men Appeal har ändå på något sett lyckats skapa en värld som känns så makalös genuin och tilltalande med voxlar och i min meningen har inget annat spel jag lirat gett denna kompromisslösa spelkänsla.

Den story som Appeal har arbetat fram är värdig en filmproduktionen eller en god bok för all del. Det engagemang jag kände när jag blev uppslukad av storyn är svår att beskriva, men det känns som om det skulle kunna vara spelvärldens Nirvana.

Sedan tidigare så är står det ju klart att Outcast 2 ligger på is och kommer troligen aldrig att se dagens ljus. Nu såhär efter att man lärt känna Cutter, Marion, Zokrym, Zalinass, Kroax och alla de andra på djupet så är det snudd på att man känner en sorg och saknad bara av att veta att det inte kommer någon fortsättning.

Det är mycket trist att Appeal inte existerar längre.
Licensen till Outcast 2 ägs av utgivaren (Antagligen Atari eftersom de köpte upp Infogrames) men även om de någon gång beslutar att något annat spelhus kör vidare men utvecklingen tror jag inte att spelet kommer att kunna återupprepa denna sagolika upplevelse.

Detta är Zion åter i vår dimension efter att ha upplevt Nirvana i Adelpha.

Kan inte annat än hålla med till 100%, trots att det var 6 år sedan jag spelade egenom spelet. Men jag minns mina känslor för spelet väldigt väl.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

förstår inte varför de inte vill göra det.. kunde annars sälja licensen eller nåt för detta spel såg så lovande ut.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag lyckats läsa mig till så var ju Outcast 2 ganska långt gånget, det utvecklades till PC, PS2 och XBOX parallellt.
Men utgivaren tyckte att spelat blev alltför djupt och komplext för konsolspelare och man ville ha det lite mer "mainstream" i ren protest hoppade flera ur Appeals team av och resten är sorglig historia.

Finns en hel del att läsa på: http://www.outcastii.net/ för den som är intresserad, finns även en hel del bilder på Outcast 2 som det såg ut under utvecklingen.

Permalänk
Medlem

helt underbart spel från början till slut.. kommer så väl ihåg när man uppgraderade proppen mitt i spelet och kunde höjja upplösningen ett snäpp och hur vackert det var .)

ni som gillar det måste ha sett Outcast - Outtakes? kom med på en PC Gamer CD för länge länge sedan och har letat mig blodig om fingrarna efter den igen men inte lyckats hitta den..

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Titta på sidan jag länkade till under, "Downloads -> Movies"
Själva Outtakes rullen finns inte där, men väl alla (tror jag) klipp från den!

Permalänk
Medlem

Helt klart en av dom bästa spelen som finns. Önskar en uppföljar det våre underbart.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa PC-spelet jag någonsin spelat, helt underbart när det begav sig. Hoppas fortfarande på en uppföljare.

Självklart så sitter man på DVD-utgåvan som även innehåller outtakes. Denna utgåva skall alltid finnas i min ägo.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotling
ni som gillar det måste ha sett Outcast - Outtakes? kom med på en PC Gamer CD för länge länge sedan och har letat mig blodig om fingrarna efter den igen men inte lyckats hitta den..

Vad är det för något? Det är ju lite sånt i slutet av spelet efter att man har varvat det om jag fattat rätt angående var "outtakes" betyder.
Tror jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Vad är det för något? Det är ju lite sånt i slutet av spelet efter att man har varvat det om jag fattat rätt angående var "outtakes" betyder.
Tror jag iallafall.

de har "spelat in" en film med cutter som gör bort sig i "inspelningen" av outcast.. fruktansvärt dålig förklaring men fruktansvärt rolig är den.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Jag kan ganska långt på spelet. Men jag fick problem med ett "Quest". Man skulle leda en gubbe till en annan gubbe.. men mitt under den "gången" så kom det vakter och den gubben jag skulle leda hukade sig ner (som dom brukar göra). Sen vägrade han resa sig igen. Inget hände

jag hade endast 1 savefil så gick inte spela om. Efter det har jag inte lirat spelet mera. Hade kommit så jävla långt sen krasha det efter en bugg

Kunde inte komma vidare utan att han fick komma till den andra.

Spelet är ett av "världens" bästa spel måste jag säga

Grafik 9/10
Story 10/10
kontroll 10/10
Möjligheter 10/10
Musik 10/10
Miljö 10/10

Toppen spel

Permalänk

Citat:

Deus Ex är mitt absoluta favoritspel. Får nog prova Outcast någon gång.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Lite screens kanske?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Voxlar är sexigt

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Lite screens kanske?

Självfallet!

Titta i första inlägget, flyttade dem dit då jag tyckte att de gjorde sig bättre där tillsammans med min lovsång!

Permalänk
Medlem

Nu var det väl en 5 år sedan jag spelade outcast, men jag har alldeles för mig att man fick en "%" på hur mycket av spelet man lyckats lösa, och jag har ännu mer för mig att jag fick 73%. Vad fick ni?

En annan sak jag minns är historien om hur usel nyckelsmeden var, som förklaring till varför nycklar bara går att använda en gång... ;D (men det kanske inte alls var så? minnet sviker så lätt.)

Edit: Minns en liten charmig detalj att de man frågar pekar åt vilket håll man ska.... Varför gör dom inte det i WoW?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu var det väl en 5 år sedan jag spelade outcast, men jag har alldeles för mig att man fick en "%" på hur mycket av spelet man lyckats lösa, och jag har ännu mer för mig att jag fick 73%. Vad fick ni?

En annan sak jag minns är historien om hur usel nyckelsmeden var, som förklaring till varför nycklar bara går att använda en gång... ;D (men det kanske inte alls var så? minnet sviker så lätt.)

Edit: Minns en liten charmig detalj att de man frågar pekar åt vilket håll man ska.... Varför gör dom inte det i WoW?

Jo visst får man se hur många procent av uppdragen man slutfört.
92% på Mainquests och 52% På bonusquests fick jag.

**Lite spoilervarning kanske**

Nu har jag en savefil från Okaar strax innan slutet, tänkte ta mig till Okriana och lösa tvisten mellan Ominal, Zakk, Yagu och Heza. Får se hur mycket det höjer min procentsats.
Sedan är jag lite intresserad av hur länge man kan vänta med att ta itu med situationen man får information om i det 4:e Holocallet.

**Slut på spoilern**

Vad gäller funktionen "Locate Talan" som du beskriver så kan man ju inte säga annat än att den är fullkomligt lysande, om personen ifråga är i närheten av den man frågar så får man ju inte bara vädersträcket utan att NPC helt enkelt pekar åt det håll personen befinner sig.

Än mer imponerade är det faktum att om personen man frågar efter börjar röra på sig, följer NPC med och byter "pekriktning". AI i spelet är faktiskt alldeles utomordentlig, skulle vilja påstå att den slår en hel del av dagens konkurrenter på fingrarna!

Permalänk
Medlem

Bara för det så fick man installera det igen och spela om det

Körde in det på laptopen så tänkte klydda lite så ja testa tv out och det blev rätt faktiskt.

Den låga upplösningen passade perfekt för 16:9 tv och iomed att tv "blurar" ut allt så ser det bra ut ändå. Så nu sitter man och spelar framför TV:n

http://war.bluezide.com/images/Outcast/Bild(564).jpg
http://war.bluezide.com/images/Outcast/Bild(565).jpg

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Så sjukt bra spel..

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Nostalgi, helt klart.

Citat:

(Om någon som läser tråden råkar ha DVD-utgåvan av Outcast, så köper jag den mer en gärna! PM:a mig!)

Jag har en oanvänd Outcast-Tshirt!

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Vila i frid

Minns när demot släpptes för en massa år sedan, va helt såld på grafiken
Tyvär köpte jag aldrig spelet, men det värkar vara ett jäkligt bra lir iaf

Permalänk

Ja måst erkänna en grej... Jag testade Outcast när det var nytt och kom typ till något ställe riktigt i början där man skulle lära sig simma. Kämpade med detta 10-15 minuter och tyckte sen att det var för krånligt. Har inte spelat Outcast sedan detta.

Borde jag ge spelet en andra chans nu sex år senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Ja måst erkänna en grej... Jag testade Outcast när det var nytt och kom typ till något ställe riktigt i början där man skulle lära sig simma. Kämpade med detta 10-15 minuter och tyckte sen att det var för krånligt. Har inte spelat Outcast sedan detta.

Borde jag ge spelet en andra chans nu sex år senare?

Herregud, menar du alra först där man lär sig kontrollerna ?
Vänster musknapp dyker du ner, höger tar du dig upp. Pilarna är vilken riktning du ska simma.

Du ska bara ner till bottnen typ och lite skatter där och sen upp igen.

Visa signatur

//Gelantious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Herregud, menar du alra först där man lär sig kontrollerna ?
Vänster musknapp dyker du ner, höger tar du dig upp. Pilarna är vilken riktning du ska simma.

Du ska bara ner till bottnen typ och lite skatter där och sen upp igen.

Jo, just där menar jag. Kanske spelet buggade för mig eller något. Får väl ta och försöka igen då om det så bra som ni påstår.

Edit:

Om jag kommer ihåg rätt så var det något i stil med att gubben efter en stund började gå i vattnet istället för att simma och sen satt han fast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Jo, just där menar jag. Kanske spelet buggade för mig eller något. Får väl ta och försöka igen då om det så bra som ni påstår.

Edit:

Om jag kommer ihåg rätt så var det något i stil med att gubben efter en stund började gå i vattnet istället för att simma och sen satt han fast.

hehehe, ok. Då har du nog råkat ut för en bugg.

Installera med Patch 3 från http://www.outcastii.net/
Also man startar patchen så installerar den spelet åt dig.

Visa signatur

//Gelantious

Permalänk
Medlem

Re: Re: Outcast - Nirvana?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Nostalgi, helt klart.

Jag har en oanvänd Outcast-Tshirt!

Till Salu?
Om ja, skicka ett PM

Snyggt det så ut på Tv:n btw
Jag körde om lite på slutet och fick nu 100% på mainquest och 66% på bonusquests, så det finns fortfarande lite att uträtta

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Outcast - Nirvana?

Citat:

Till Salu?
Om ja, skicka ett PM

Snyggt det så ut på Tv:n btw
Jag körde om lite på slutet och fick nu 100% på mainquest och 66% på bonusquests, så det finns fortfarande lite att uträtta

Om man kommer över en viss gräns så får man se en "musikvideo" efter man klarat spelet.
Tror det var över 75% på bonus med för att se den.
Låten som spelas kan man hitta på ett av musikspåren på cd2 tror jag men själva videon körs ingame om jag minns rätt.

Visa signatur

//Gelantious

Permalänk
Hedersmedlem

Aaahhh.
Jag spelade demot och sedan kom det i budgetutgåva via best games (hehe vilka klåpare ). Jag körde till andra världen tror jag. Som ni talar så lutar det åt att spelet åker in och installeras till sommaren

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar om Outcast kan jag likväl fråga. När jag försöker installera den 3:dje patchen gnäller det att jag har en olaglig kopia, när jag väl har en Best buy utgåva. Avinstallerar jag spelet, kör igång patchen och installerar då gnäller den om att den andra skivan inte är inne. Crackar jag det så missar jag all CDDA musik vilket inte är ett alternativ. Så vad skall man göra? Köra på den andra patchen och lida utav de buggar som den 3:dje fixar eller finns det något annat sätt att lösa det på?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
När vi ändå snackar om Outcast kan jag likväl fråga. När jag försöker installera den 3:dje patchen gnäller det att jag har en olaglig kopia, när jag väl har en Best buy utgåva. Avinstallerar jag spelet, kör igång patchen och installerar då gnäller den om att den andra skivan inte är inne. Crackar jag det så missar jag all CDDA musik vilket inte är ett alternativ. Så vad skall man göra? Köra på den andra patchen och lida utav de buggar som den 3:dje fixar eller finns det något annat sätt att lösa det på?

Tydligen så är där något fuffens med best buy versionen.
Har själv den första versionen som släpptes.

När jag skulle installera så satte jag i första skivan och starta sedan patch 3 som installerade spelet. Får upp en fråga ifall jag har den amerikanska version, svara nej där.
Sen när installationen e klar så byta till CD2, dock fick jag använda en av loadersna från sidan nämnd ovan för att få det att starta i XP.

Visa signatur

//Gelantious