Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

PC som brandvägg ?

Någon här som har satt upp en PC med dubbla nätverkskort som brandvägg/bredbandsdelare ?

Vad kör ni för OS och mjukvarubrandvägg i så fall ?

^_^

Permalänk
Medlem

ja openbsd o pf så klart.

Permalänk
Medlem

Re: PC som brandvägg ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motoko
Någon här som har satt upp en PC med dubbla nätverkskort som brandvägg/bredbandsdelare ?

^_^

Ja.

Citat:

Vad kör ni för OS och mjukvarubrandvägg i så fall ?

Debian GNU/Linux, dock finns det flera färdiga brandväggs distar, m0n0wall / smoothwall mfl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder Slackware 10.0 och iptables.

Permalänk
Medlem

XP Pro / XP Pro

Agerar även web- och ftp-server m.m.

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Avstängd

IPCop, men kikar även på pfsense

kan starkt rekommendera pfsense när de har kommit lite längre i utvecklingen.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag går in och frågar en helt OT-fråga...men jag ska troligtvis få 25mbit fiber...skulle det vara bättre/billigare för mig att köra med en pc som fw/dhcp än att köpa en router som klarar 25+mbit wan-lan?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Beror på...

Beror på vad för PC och brandväggsprogramvara du tänker använda.

Finns flera mjukvarubrandväggar som tar massor med processorkraft.

Anledningen till att man tar en PC som brandvägg brukar vara att man ändå vill ha en webb-server eller en mail-server eller kanske en FTP-server som alltid står på (eller alltsammans )

Permalänk
Medlem

tänkte väl köra typ smoothwall alt. ipcop på den i så fall...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk

XP Pro kör jag. Det finns säkert bättre alternativ för att köra en ren NAT-router/brandvägg. Jag kör FTP- och webserver, skrivarserver (Windows-nät) och dessutom vissa program som inte vill sig lika bra bakom NAT på maskinen.

Hade säkert fungerat bra med nån Linux-dist istället, men ska man kunna göra allt jag vill så måste man köra en fullversion av Linux, och inte någon specialdist som bredbandsdelare eller så, så då måste jag kunna lite om Linux också. Så då fick det bli win XP.

Det har väl gått på ett ut för mig ekonomiskt att ha en dator istället för en delare, vad gäller inköpspris. Men datorn drar ju betydligt mer ström, så över tiden så kostar det en del. Så det är knappast värt det om man bara ska ha en bredbandsdelare utan några speciella extrakrav.

Datorn jag kör är en Dual P2-400 224 meg ram (128+3*32. Tog vad jag hade liggande när jag byggde, borde gå att skaka fram lite mer nånstansifrån), 60 gig HDD, dubbla 10/100-kort (RealTek 8139 mot nätet och 3Com Etherlink XL (eller nåt) internt där jag kan få högre hastighet). Uppkoppling 10 Mbit BBB-fiber. Datorn gick fint med en P2-233 och 128 meg ram också, så prestandan räcker fint. Tror jag har pressat den så långt det går nu utan att behöva ha CPU-fläkt(ar). Just nu är det bara HDD:n och nätagget som låter. Bra iom. att den står igång 24/7.

Edit: Just det, ja, brandväggen: Kör XP:s inbyggda. Duger för mina behov. Har inte märkt av några problem alls, trots att jag inte har någon servicepack installerad. (Dock alla småuppdateringar.) Antar att antivirusprogrammet och ad/spyware-kontroll då och då håller den rätt så bra i skick även med den gamla XP-versionen.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

OpenBSD all the way!
Har säkert satt upp ett 50tal OpenBSD gateways...

Ska du ha för ett hemmanätverk går det bra med allt bättre än P2 200MHz.
Bara en sak att komma ihåg. Kör INTE med RealTek 8139 nätverkskort. Det är de absolut sämsta korten du kan köra. Intel Pro 100MBit räcker oftast kanon.

Jag kör själv 3Com Typhoon kort... 3Cr990

Permalänk
Medlem

Debian och Shorewall att administrera den med, fina grejer.

Permalänk
Medlem

m0n0wall är så ruskigt enkelt

Permalänk
Medlem

Kör med debian och monowall. Debian burken hänger kvar efterssom monowall inte klarar modem. Hur mycket cpu en brandvägg drar beror på vilka regler man sätter upp. Som kuriosa kan jag väl nämna att en cisco pix 520 ska klara 100 mbit forward på en PII/PIII processor

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu med IPCop, körde nyss med Smoothwall, vet inte vilken jag ska använda (kört i snart 6 månader med smoothwall, men får inte min spelserver att funka med den)

Permalänk
Medlem

Hade jag nu känt ett behov av en NAT-gateway (något jag helst försöker undvika) så hade jag mest troligt låtit min gamla SGI O2 agera sån, med OpenBSD/pf som kombination.

Men som sagt, jag känner inget större behov av det och försöker helst undvika allt sattyg som NAT innebär.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag kör monowall nu, förut så körde jag smoothwall, men tycker ändå att mono funkar stabilare med p2p för MIN del.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Just nu OpenBSD med pf på en P2 400MHz 384MB RAM, men det är lite overkill på en ADSL-anslutning så jag ska snart köpa en Soekris net4801 och då blir det troligtvis m0n0wall på den.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Pentium 2 450 MHz med Slackware 10 och iptables. Funkar helt perfekt!

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

OpenBSD på 120MHz P1.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

jag kör Clarkconnect på min P200, funkar fint.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

IPCop

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1