Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Vilket FTP-program bör jag ha?

Hejsan, skulel behöva ett FTP-program. Jag har kört med Serv-U ett rätt bra tag nu, fast det finns en liten brist i det som jag inte tycker om (kan ni hjälpa mig med den är det minst lika bra som ett helt nytt program).

Problemet jag har med Serv-U är att om jag ställer in att någon ska få tillgång till flera diskar än huvud-lagret så går det itne att komma in på FTPn för dom. Jag vill också kunna göra så att jag kan ha genvägar mellan oliak diskar som alla får tilgång till i FTPn så att jag kan exempelvis göra så här:
Så här är mitt lager sorterat nu, om du exempelvis vill ladda ner [mapp] som är ett musik-album så går du in i /music/audio/albums/[mapp]. Men om vi säger att [mapp] ligger på min mindre lagerdisk, då vill jag att det ska synas en [mapp] där som man kan använda på precis samam sätt som om den faktiskt vore där, en instance typ.

Någon som har någon lösning på det? Undviker helst att RAIDa diskarna (vilket, vad jag har förstått, är det enda alternativet om jag vill ha en sån här effekt och det itne finns ett program som kan göra det) då jag inte vet något om RAID.

Tack på förhand.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Då ska du titta på G6 FTP server (http://www.gene6.com/).

Den har det du söker:
"Virtual Directories - Share files from anywhere even from other FTP servers!"

"MODE Z - Faster data transfers through data compression"

och mycket mer...

Permalänk
Medlem

Det går ju att lösa ditt "problem" med Serv-U.
Virtual directories finns i Serv-U också.

http://www.rhinosoft.com/KBArticle.asp?RefNo=1048&prod=su

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag så att man kan komma in på min FTP även om man har tillgång till flera diskar? Alal jag lagt in den möjliheten på hittils får upp ett meddelande om att FTP-sessionen avslutades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det står ju pecis hur man gör på den länkade sidan. Tänk på att du måste ge användara behörighet till dom mappade katalogerna, vilkwt också står på den länkade sidan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Det står ju pecis hur man gör på den länkade sidan. Tänk på att du måste ge användara behörighet till dom mappade katalogerna, vilkwt också står på den länkade sidan.

Ja, men när jag ger dom behörighet så komemr dom inte in... får kolla en gång till på sidan då då.

EDIT:
# First we could disable Serv-U running as a service (under the Local Server window in the Serv-U Administrator)
# Second you could edit the Serv-U service to login as a user who has access to the network drives, not just the LocalSystem account (this would be done in the Control Panel).

Att man har den som system service innebär väl bara att den startar upp med datorn?
Och det andra förstår jag itne, ett program kan väl itne ha ett login?

EDIT: DrFTPD är nog det första programet jag ser som har en officiell wiki-sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där gäller bara om det är nätverksanslutna kataloger du mappar. Om det är det du gör så kan det vara det som strular.

Permalänk
Medlem

ioftp

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där gäller bara om det är nätverksanslutna kataloger du mappar. Om det är det du gör så kan det vara det som strular.

Det är ingen på nätverket som har fått tillgång till någon av de partitionerna jag har försökt dela ut, är det det du menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nä, det dom menar med:
# First we could disable Serv-U running as a service (under the Local Server window in the Serv-U Administrator)
# Second you could edit the Serv-U service to login as a user who has access to the network drives, not just the LocalSystem account (this would be done in the Control Panel).

Är om du skapar ett virtual directory med en katalog som ligger på en annan dator (nätverksansluten).

Permalänk
Medlem

Serv-U

Läs på !!! Serv-U kicks ass och att skapa virtuella kataloger är inga problem.

Permalänk
Medlem

Raiden FTPD rockar stenhårt

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Lär väl hålla mig till Serv-U med tanke på att de flesta här sagt att det ska funka. JAg lär väl antagligen försöka söka upp de svaren jag itne får här på deras hemsida också, fast itne just nu (på Onsdag/Torsdag antagligen).

Är det någon som kan ge ett snabbt enkelt svar på varför jag inte kommer in på servern om jag ger tillgång till flera diskar? Diskarna är itne delade någon annanstans, och jag använde Norton Internet Security 2004 (ska uppgradera till 2005 nu).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att avaktivera Nortonprogrammen en stund, dom brukar kunna spöka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att avaktivera Nortonprogrammen en stund, dom brukar kunna spöka...

Okej, definitivt värt att testa när jag hittar en försöksperson.

Om det är dom som spökar, hur fixar jag då FTPn utan att ta bort Norton?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken version ?

Vilken version av Serv-U kör du ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
www.drftpd.org

Varför länkar du till sämsta mög ftp serven någonsin?

Permalänk
Medlem

Re: Vilken version ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motoko
Vilken version av Serv-U kör du ?

6.002, Corporate Edition.

EDIT:
Hur gör jag nu sånna här virtual paths?
Säg att jag t.ex. vill att mappen "test" i "Z:\The Lager" ska länka till "X:\flygplats".

Funkade att ha flera dirs nu när jag int ehar Norton på btw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Varför länkar du till sämsta mög ftp serven någonsin?

Drftpd är bland det bästa man kan hitta för mer avancerade funktioner, tex att länka ihop multipla slavar så att de fungerar som en ftp. Inbyggd sitebot är aldrig fel heller. Sen att det kanske inte är så enkelt att sätta upp som de kommerciella är iofs sant.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Drftpd är bland det bästa man kan hitta för mer avancerade funktioner, tex att länka ihop multipla slavar så att de fungerar som en ftp. Inbyggd sitebot är aldrig fel heller. Sen att det kanske inte är så enkelt att sätta upp som de kommerciella är iofs sant.

Och att det är totalt värdelöst för användarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Och att det är totalt värdelöst för användarna...

Nu förstår jag inte hur du menar. Skulle det vara svårare att connecta till en drftpd än någon annan ftpd för en användare eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu förstår jag inte hur du menar. Skulle det vara svårare att connecta till en drftpd än någon annan ftpd för en användare eller?

Eftersom den är totalt värdelös så funkar det skit, och connectandet kan också vara problem...
Framförallt med SSL...

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom den är totalt värdelös så funkar det skit, och connectandet kan också vara problem...
Framförallt med SSL...

Som jag sa innan, det är inte den enklaste ftpdn att sätta upp, men dess inbakta funktionaliteter är gjutna och inga separata addons behöver laddas ner för att köra en site. Jag säger bara, skaffa en bättre tech-admin.

Annars finns ju alltid glftpd som också är populärt, men den hanterar inte multipla slavar.

Edit: Kom på att det kanske är overkill att sätta upp så kraftfulla ftpds som gl eller dr om man bara ska ha en liten privat ftp-server. Då är det nog lika bra med de kommersiella.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag sa innan, det är inte den enklaste ftpdn att sätta upp, men dess inbakta funktionaliteter är gjutna och inga separata addons behöver laddas ner för att köra en site. Jag säger bara, skaffa en bättre tech-admin.

Annars finns ju alltid glftpd som också är populärt, men den hanterar inte multipla slavar.

Edit: Kom på att det kanske är overkill att sätta upp så kraftfulla ftpds som gl eller dr om man bara ska ha en liten privat ftp-server. Då är det nog lika bra med de kommersiella.

gl tycker jag är riktigt trevlig, och det där med multipla slavar kan man lösa på flera sätt, även i gl...

Permalänk
Medlem
Citat:

gl tycker jag är riktigt trevlig, och det där med multipla slavar kan man lösa på flera sätt, även i gl...

Ja, genom externa lösningar som CuBNC eller liknande då, som förvisso funkar men är inte riktigt samma sätt som drftpds lösning. Frågan är varför man ska vara tvungen att ladda ner och installera externa saker när man kan få allting i ett färdigt paket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, genom externa lösningar som CuBNC eller liknande då, som förvisso funkar men är inte riktigt samma sätt som drftpds lösning. Frågan är varför man ska vara tvungen att ladda ner och installera externa saker när man kan få allting i ett färdigt paket.

Men vill man att det ska funka:
1: bra
2: dåligt

?

jaja, skit samma , jag hatar drftpd iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vill man att det ska funka:
1: bra
2: dåligt

?

jaja, skit samma , jag hatar drftpd iaf...

Jag hatar ingenting. Tycker bara att drftpds lösning på mutipla slavar är så charmerande.

Visa signatur