Permalänk

Zalman 7700 alcu, Irriterande vibrationer

Köpte en Zalman 7700 alcu för två dagar sen.

Får Brummande vibrationer i chassit ( Antec Slk 3000b) även fast jag kör den på 5v. Har testat med gummidämpningar mellan fästanordningarna men inget hjälper.
Nån som har nåt tips på hur man blir av med dessa ? Eller ska jag kasta skiten och köpa en XP-120 istället ?

Visa signatur

linus1891

Permalänk
Medlem

Har du dessa vibrationer även vid 12V?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Hmm, en polare har ett liknande chassi, 3700BQE med en 7000, han får också samma skumma vibrationer. Jag har för mig att det är rätt vanligt, SPCR rapporterade att de aldrig fick riktigt tyst på zalmankylaren jämfört med t.ex. XP90/120.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hmm, en polare har ett liknande chassi, 3700BQE med en 7000, han får också samma skumma vibrationer. Jag har för mig att det är rätt vanligt, SPCR rapporterade att de aldrig fick riktigt tyst på zalmankylaren jämfört med t.ex. XP90/120.

Vore konstigt om de inte fick tyst på XP90/120....

OnT: Se till att kylaren är ordentligt åtdragen och att plattan bak på moderkortet sitter fast ordentligt. Kolla även så att moderkortet sitter ordentligt fast i chassiplåten och att den plåten i sin tur sitter ordentligt fast och så vidare....

Permalänk
Medlem

Re: Zalman 7700 alcu, Irriterande vibrationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linus1891
Köpte en Zalman 7700 alcu för två dagar sen.

Får Brummande vibrationer i chassit ( Antec Slk 3000b) även fast jag kör den på 5v. Har testat med gummidämpningar mellan fästanordningarna men inget hjälper.
Nån som har nåt tips på hur man blir av med dessa ? Eller ska jag kasta skiten och köpa en XP-120 istället ?

Hm lite kul ändå,har precis samma kylare och samma chassi och tänka sig precis samma problem,dock slipper jag dom på 5V.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragnlord
Vore konstigt om de inte fick tyst på XP90/120....

Hur så? Antar att du syftar på att de är passiva eller liknande, vilket de inte är. De skickar dock inte med fläkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Köp bitumen matta på biltema eller mekonomen, tog bort alla vibrationer jag hade ut i plåten. Blev helt plötsligt knäpp tyst:)

Visa signatur

En dator.........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hur så? Antar att du syftar på att de är passiva eller liknande, vilket de inte är. De skickar dock inte med fläkt.

Orginal så är de ju passiva eller hur? Eftersom fläkten inte följer med ingår ju inte den i de som heter xp-90/120..? Alltså är de passiva... Med vettig cirkulation i datorn kan man utan problem köra XP-serien utan fläkt... Kanske inte om man kör en överklockad Prescott dock...

Permalänk

Jag har då en sådan kylare, dock så är det en halv trasig sådan som ja lagat(ett blad på fläkten var av, men epoxy lim fixxar allt =D). Men vibbrationer har ja då aldrig hört något av, dock låter ju bruken som en jett motor när den drar igång.

//Dan

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.