TRAGISK!! Kan nå hjälpa mig snabbt! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

TRAGISK!! Kan nå hjälpa mig snabbt! Tack på förhand!

Hej!

Jag har köpt en ny dator, följande utr.

AMD athlon 64 3000+
Abit AN8
Gainward 6600gt
200GB SATA

Har kört dator i 2 dagar..plöstligt när jag sätt och spelade så märkte jag att bilden blev sämre. Loggade ur spelet, sen så ser jag att det är som sträck koder på lite olika ställen ut på XP, ser ut som streckoderna bak på en vara som du skall handla.

Dator fungerar bra i övrigt.

Det jag har provat är följande.

1 ta lös grafik kortet, kolla så att det verkligen sitter på plats
2 uppdatera till NVIDIA`s nyaste drivrutin
3 kör på XP orginal driv rutin.

OBS: Det lustiga här är att kör jag på XP orginal drivrutin så har jag inga streck koder.....

Jag är tacksam för tips o felsöknings sätt eller liknande. Kan detta vara ett hårdvaru fel?

Visa signatur

kmsellin

Permalänk
Medlem

Ett gammalt beprövat knep är att öppna chassit och ställa en bordsfläkt som blåser in - då kan du se att inget är överhettat.

Sen i andra hand rekomenderar jag att du kollar alla sladdar - även om det verkar som ett osannolikt fel när du säger att det funkar med XPs drivet.

Sen kan du prova någon äldre drivis/beta drivis, samt ladda in senaste DirectX. Hur det skulle kunna hjälpa vet jag inte - men konstigare saker har hänt här i datorvärlden.

Sen, till sist, kan du vänta på att någon som kan mer än jag postar (borde inte dröja länge )

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Testat det mesta..

Behöver mer tips!!

Har redan den senaste direct x, jag har även provat att kolla minnena i datorn. Fortfarande samma fel.

Kan det vara fel på grafik kortet fast det går att köra i xp drivrutin utan problem? Problemen uppstår när jag lägger in Nvidias drivrutiner.

Mer tips!!!

Visa signatur

kmsellin

Permalänk
Medlem

Prova med nyare från http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1062
Om du klockat klocka ner igen...

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa grafikkortet på en annan dator?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

du borde kolla med mer kylning

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Hm, har inte möjlighet att testa den på nån annan dator just nu. Det ör bara jag som har PCI-e av mina bekanta..
Tillägga är att jag inte har klockat varken kort eller dator, utan den har funkat hyfsat i 2 dagar, sen helt plötsligt blir det sträckkoder i ljusblått...Och bara när jag kör på Nvidias drivisar...Skumt! kan jag utesluta skärmen helt? jag tycker då det, att installera om XP och liknande borde väl inte heller ge någon effekt.

Borde inte behöva mer kylning, kör Artic coolings låda och har följande.

2 fläktar för nätagget, de blåser ut värmen underifrån
1 fläckt på processor
1 fläck på grafikort(den snurrar!)
1 fläkt på nforce4 chipet
2 fläktar på moderkortet
2 extra 80mm fläktar i burken

MER SVAR TACK

Visa signatur

kmsellin

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kmsellin
Hm, har inte möjlighet att testa den på nån annan dator just nu. Det ör bara jag som har PCI-e av mina bekanta..
Tillägga är att jag inte har klockat varken kort eller dator, utan den har funkat hyfsat i 2 dagar, sen helt plötsligt blir det sträckkoder i ljusblått...Och bara när jag kör på Nvidias drivisar...Skumt! kan jag utesluta skärmen helt? jag tycker då det, att installera om XP och liknande borde väl inte heller ge någon effekt.

Borde inte behöva mer kylning, kör Artic coolings låda och har följande.

2 fläktar för nätagget, de blåser ut värmen underifrån
1 fläckt på processor
1 fläck på grafikort(den snurrar!)
1 fläkt på nforce4 chipet
2 fläktar på moderkortet
2 extra 80mm fläktar i burken

MER SVAR TACK

Men skit samma, testa att kyla med. Ränderna är klassiskt kylningsproblem! Öppna chassit, fram med bordsfläkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

kortet kan vara defekt (inte funkar som den ska jag hade fel på min eax800xt det kommer förger treck och allt möjligt i spelet och i windows testade allt installerade om winows nya gammla drivrutiner till kortet inget funkade kortet va paj helt enkelt jag skickade in den fick en ny fast jag vet inte vad du har för vilkor på ditt kort (garanti ) lycka till

titta på min topic se om du har liknade fel

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45436...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är nog så att det är sönder så in med det och få ett nytt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är det skadade hörn på din GPU (som på många 6600gt)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Tack för svaren!

Funderar dock på om det är vanligt att kortet går sönder precis när man spelar. Så som i mitt fall?

Personligen tycker jag att det är skit skummt, kortet borde enligt min mening var trasigt redan vid installation.

Skall nu skicka in kortet på garanti, bara att hoppas att de får samma fel när de testar koret.

Mer information om hur kortetn brukar gå sönder uppskattas, alltså inget om statisk elektrisitet för det vet jag redan om.

Visa signatur

kmsellin

Permalänk
Medlem

testa köra med felsäkertläge, så borde du se om det är grafikkortet eller ej
bara en tanke som slog mig har inte en aning om det funkar eller ej

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte jättekoll på xp drivisarna till grafikkort men kan det inte vara så att nvidiadrivisarna låter kortet arbeta mycket hårdare och xp drivisarna bara låter kortet arbeta lite, då får du mycket värme i det ena fallet och lite i det andra. Samma med spel.