Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

!!!!!Svchost.exe!!!!!! hjälp!!

hej

Jag har upptäckt att jag kanske har virus när kollar aktivetetshanteraren: jag har nämligen bland processorna 5 eller 7 olika svchost.exe och trodde att deva ingeting tills jag försökte och stänga av en av dom, EN RUTA DÖK UPP MED VARNING OM ATT DATORN KOMMER ATT STARTAS OM OM 1 MINUT, KÄNNER NI IGEN DETTA.

JAG GJORDE ALLT OCH LITE TILL FÖR ATT TA BORT DETTA MÖJLIGA KONSTIGA VIRUS, MED SPECIELLA PROGRAM SOM SYMANTEC WORM FIL, MEN UTAN RESULTAT , SNÄLLA VAD E DETTA. KLARA NI AV DETTA SÅ ÄR DU PROFFS

UPPSKATTAR VERKLIGEN ERA HJÄLP. TACK

Visa signatur

Hjälp mig, harstött på ett stort problem

Permalänk

Du skojar med oss?
Allvarligt?!

Det är inget virus.

Det är så att säga (lite felaktigt men finner inga bra ord just nu) att det är windows självt som körs via svchost.exe...
Att stänga ner en av dem kan orsaka ett kritiskt fel och därmed stängs windows ner.

Ett bra tips för att få bort det är format c: och sen installera linux...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

nej jag menar allvar eller så vet jag bara inte med de e så att det finns virus med detta namn visste du inte det ?

hoppas att det du säger är rätt , de e klart jag vet att svchost.exe i vanliga fall e inget virus men vissa är omklädda virus

..det är ju kanske inte virus ...tack ändå

Visa signatur

Permalänk

Personligen har jag 5 stycken svchost.exe...

http://support.microsoft.com/?kbid=314056

Viruset heter oftast scvhost.exe eller en annan variation...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

så är det asså ett virus eller vad:

jag var inne på google och upptäckte att fanns virus som hette extakt så och på flera sätt att ta bort det(kompliserat): kolla här
http://windowsxp.mvps.org/svchost.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inget virus, själv har jag 6 st svchost, men det finns en mask som heter W32.Welchia.Worm och kan heta just så. Den utnyttjar en svaghet i lsass en annan process och gör ett buffer överskott så att datorn stängs av, du sa ju att den stängdes av, men det var inte därför, det var för att du stängde ner en av dom här svchost processerna.

Permalänk

fattar inte exakt vad du menar men betyder det att ja inte har nåt sånt virus isåfall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theGuitarist
fattar inte exakt vad du menar men betyder det att ja inte har nåt sånt virus isåfall

JA

Permalänk
Medlem

Alla xp användare som försöker stänga av för många scvhost.exe får upp den rutan om automatisk avstängning. Kan ju kringgå det genom att skriva shutdown -a i cmd.

puss hej

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett bra tips för att få bort det är format c: och sen installera linux... [/B]

LOL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du skojar med oss?
Allvarligt?!

Det är inget virus.

Det är så att säga (lite felaktigt men finner inga bra ord just nu) att det är windows självt som körs via svchost.exe...
Att stänga ner en av dem kan orsaka ett kritiskt fel och därmed stängs windows ner.

Ett bra tips för att få bort det är format c: och sen installera linux...

Lite mer förklarat:

Windows har massor av inbyggda tjänster som kan köras, dessa gör lite olika saker som att hålla reda på alla filer på hårddiskarna för snabbare sökning, loggning av kommandon, ser till att nätverket fungerar och även håller reda på alla program som är startade. De tjänster som är inbyggda körs nästan uteslutande via svchost som är en slags samlingsprocess för dessa tjänster.
Vissa tjänster är "livsnödvändiga" för att Windows ska fungera, stängs dessa ner så kommer Windows att bli väldigt instabilt. Därför stänger det av sig på normalt vis automatiskt som en liten säkerhetsåtgärd.

Det finns virus som gömmer sig som svchost (och även i den riktiga systemfilen). Det hittas snabbt om du kör en virusscan (finns onlinescanners så du slipper installera något också: http://housecall.trendmicro.com/).
Men du bör inte utgå från att du är smittad, då kommer du förbli paranoid resten av ditt liv. Lev med tron att du är osmittad tills något galet händer.

Permalänk

min kompis hade problem med de. viruset som han hade var som redan tidigare sagt W32.Welchia.Worm och jag har för mig att man löser det genom att när rutan kommer upp om avstängningen så ställer du bara tillbaks klockan på datorn och det ger dig tid att ladda ner en removal tool som ska ta bort viruset.

Permalänk
Medlem

eller så kan du som också tidigare sagt skriva shutdown -a i kör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modd_king
min kompis hade problem med de. viruset som han hade var som redan tidigare sagt W32.Welchia.Worm och jag har för mig att man löser det genom att när rutan kommer upp om avstängningen så ställer du bara tillbaks klockan på datorn och det ger dig tid att ladda ner en removal tool som ska ta bort viruset.

Han har inte virus. Han stängde ner svchost manuellt och det uppskattades inte riktigt av windows som startade om sig.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sök efter svchost.exe på din hårddisk och om du hittar en fil som inte ligger i C:\Windows\system32\ är det sannolikt ett virus.

Visa signatur

Supportens värsta mardröm | Programmerare eller seriemördare?
MSI Neo2 Platinum | AMD 3500+ 90nm | 1GB Corsair VS | Seagate 120GB | EVGA 7800GS 256MB AGP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Han har inte virus. Han stängde ner svchost manuellt och det uppskattades inte riktigt av windows som startade om sig.

oops såg de nu ..my bad

Permalänk
Medlem

Hittar ni en fil som heter svcproc däremot så är det ett virus/trojansk häst. Hade det själv för nån dag sen. Stort besvär att bli av med det och AVG upptäckte det aldrig. Det tillhör nail.exe viruset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

de där är blaster viruset om det kommer upp en ruta med 60 sekunder tills datorn stängs av...
du kan få bort den genom att ladda ner nya uppdateringar från microsoft.com

Permalänk

theGuitarist: Du har vart inne och skrivit jävligt många skumma inlägg på senare tiden, det är bla inte så poppis att SKRIVA ALLT MED CAPS LOCK EFTERSOM DET UPPFATTAS SOM DU SKRIKER!

Jag tror att du behöver installera om Windows, det är nog lättast för dig. svchost.exe är annars windowsfiler, men dessa kan ju blivit infekterade i sig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1