Permalänk
Medlem

Segare hastighet med Telia 8mbit !

Tjena !

Har telias 8/0.8 lina och har ALLTID haft max hastighet på både uppström och nerström. (bor ca 1Km från stationen)

Tills i förrgår !

Då sjönk hastigheten med ca: 15%

Telia säger att inget är fel hos dom, och jag har testat både med/utan router...och hittar inget fel på någonting.

Någon som varit med om något liknande ?

(måste tilllägga en gång till att jag ALLTID har haft MAX hastigtet med uppkopplingen)

Har Telia börjat lura folk på bandbredden kanske !

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Sötast

Att telia nånsin skulle börja lura folk på det dom är bäst på att leverera tycker jag är långsynt. Dock står det att anslutningen KAN gå långsammare då och då vid hög trafik.

Permalänk
Medlem

vad har du för hastighet då? och vad mäter du med och emot samt vilket protokoll tittar du på?

Visa signatur

dont torture yourselfs, thats MY job!!

Permalänk
Medlem

Testa oliak tider på dygnet för att se om det har med att folk är olika aktiva och att krämen kanske sinar i tele stationen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

så där petig kan man inte vara, brukar ibland maxxa ca 580kb/s och ibland bara 450. pendlar hela tiden.
telia är nog dom som sist skulle lura sina kunder.

Permalänk
Medlem

Pröva att starta om modemet.

Permalänk
Medlem

Lura och lura, du blir fortfarande inte lurad om du bara får 2mbit med din 8mbit lina.

Kan tänka mig mycket väl att telia och alla andra isp'er kör så att kanske 200 pers sitter på en tele station med en lina på 155mbit totalt.
Och alla använder inte linan mer en att till kolla på aftonbladet och mailen så det ger rätt mycket svängrumm.
Men vissa tider på dygnet när folk kommer hem och surfar runt så räcker inte 155mbit's linan till.

Tror själv att det bara skulle bli soppa av allt om alla försökte maxa linan samtidigt.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Ok visst !

Men nu är det faktiskt så att jag har legat på ca: 700kbit i sändning sen omkring dag 1 som jag fick 8mbit tjänsten inkopplad.

Jag kör mycket fildelning (varje dag sen jag fick 8 linan) och har ALLTID laddat upp i mellan 80kB/s - 85kB/s.......men nu de senaste dagarna har jag legat på mellan 60kB/s - 73kB/s.....vilket inte är normalt i mitt fall.

(gör ca: 5 tester dagligen vid olika tidpunkter)

TCP:
sändning = 600kbit/s
mottagning = 6.87 Mbit/s

UDP:
sändning = 620kbit/s
mottagning = 6.77 Mbit/s

Standard är att det brukar ligga på runt 700kbit/s på sänding och 7+Mbit/s på mottagning !......ALLTID !!!

I dag fick jag förresten svar från telias support i Gbg !

"Den lägre hastigheten du har på sändning indikerar på ett eventuellt
filterfel."

om det nu är så.....hur fixar man det ?...eller måste jag köpa nytt modem ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 24Mbit och har problem med min hastighet. UDP är helt okej, medans TCP kan ligga på extremt lågt(har inte värdena framför mig). Vet itne vad jag ska göra, Telia sa att det var fel på min hårdvara, säkert något de ofta kör med. Har stängt av brandväggen, bytat telejack, startat om datorn X antal gånger och dragit ut min bärbara telefon(de sa att den kunde störa). Använder deras korta kablar så jag sitter i hallen nu men har ändå dålig hastighet. De skumma är att hastigheten sänks enormt om jag sätter igång något program.......... Jag behöver verkligen hjälp med detta, lite surt att betala 450:- i månaden och så når man inte den hastigheten man betalar för.........

Visa signatur

c:\>format c:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redreb
Ok visst !

Men nu är det faktiskt så att jag har legat på ca: 700kbit i sändning sen omkring dag 1 som jag fick 8mbit tjänsten inkopplad.

Jag kör mycket fildelning (varje dag sen jag fick 8 linan) och har ALLTID laddat upp i mellan 80kB/s - 85kB/s.......men nu de senaste dagarna har jag legat på mellan 60kB/s - 73kB/s.....vilket inte är normalt i mitt fall.

(gör ca: 5 tester dagligen vid olika tidpunkter)

TCP:
sändning = 600kbit/s
mottagning = 6.87 Mbit/s

UDP:
sändning = 620kbit/s
mottagning = 6.77 Mbit/s

Standard är att det brukar ligga på runt 700kbit/s på sänding och 7+Mbit/s på mottagning !......ALLTID !!!

I dag fick jag förresten svar från telias support i Gbg !

"Den lägre hastigheten du har på sändning indikerar på ett eventuellt
filterfel."

om det nu är så.....hur fixar man det ?...eller måste jag köpa nytt modem ?

tjenare

nejdå, behöver inte köpa nytt modem, testa utan filter för att se om hastigheten ändras, är det ett filter problem så märks det då, ta även bort ev förlängningssladdar, leta upp första jacket och se till att jacketslingan är seriellkopplad (inkommande trådar i jacken på dom två lägre plintarna och utgående på dom två övre)

antagligen har dom sett att du synkar upp dåligt och då kan det bero på såna problem

Citat:

Jag har Telia 24Mbit och har problem med min hastighet. UDP är helt okej, medans TCP kan ligga på extremt lågt(har inte värdena framför mig). Vet itne vad jag ska göra, Telia sa att det var fel på min hårdvara, säkert något de ofta kör med. Har stängt av brandväggen, bytat telejack, startat om datorn X antal gånger och dragit ut min bärbara telefon(de sa att den kunde störa). Använder deras korta kablar så jag sitter i hallen nu men har ändå dålig hastighet. .

får du bra värden på UDP och inte på TCP tyder det mer på någon sort av protokollproblem på din sida än i hastigheten på din tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

får du bra värden på UDP och inte på TCP tyder det mer på någon sort av protokollproblem på din sida än i hastigheten på din tjänst.

Hur gör jag för att rätta till det isåfall?

Om mitt nätverkskort är kasst, så borde väl inte internet fungera alls,
elelr det kan göra så hastigheten sjunker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du Win XP och inte är duktig på regedt32 så skulle jag föreslå en ominstallation av nätverkskortet så du får ett nytt fräsch TCP protokoll att jobba med

Nejdå, beror på vad det är för fel med kortet, såna här saker kan antingen en ominstallation fixa eller så finns det program man kan köra t.ex tcp optimizer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp jag har Win XP, så jag ska avinstallera mitt nätverkskort och sen installera om det eller?

TCP optimizer är det ett program som kolla om man har fel på sitt nätverkskort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jepp, fast innan du avinstallerar det så gå ut på tillverkarens hemsida och ladda ner dom senaste drivrutinerna

nej, det ställer in TCP protokollet och kan t.ex ändra paketstorlekar och sådant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man tackar så länge......
Om det inte skulle vara nätverkskortet, vad kan det då vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norpan84
Man tackar så länge......
Om det inte skulle vara nätverkskortet, vad kan det då vara?

Testa en sak i taget.

edit: Annars kan du ställa till det och sen vet du inte vilka inställningar du har fipplat med.

Permalänk
Medlem

okej då.....men när jag testat det där med nätverkskortet......och det itne funkar. Vad kan man då testa.........?

Jag menar så att då har jag ju en del att testa när jag kommer hem och så får jag förhoppningsvis "igång" det snabbare...

EDIT: Krefting
Det hjälper inte om man bara uppdaterar drivrutinerna i Enhetshanteraren, istället för att ladda ner de senaste från tillverkarens hemsida och sen avinstallera och installera de nya?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krefting

Kan det inte vara något problem hos ISPn? Just nu varierar min TCP hastighet kraftigt, allt från 2 Mbit till 0.5 Mbit. UDPn ligger hela tiden på 2.14 Mbit, som den gjort de senaste halvåret (sen vi fick bredbandet). Jag ser att det går fint i 260 kB/sek men på en gång hoppar det ner till 30-50 kB/sek för att sedan efter ett tag hoppa upp i 260 igen, vad kan orsaka det problemet? Jag har startat om både modemet och routern...

Pingen pendlar också från att vara mellan 20-30 ms till 100-140 ms...

Permalänk

Kan nog mycket väl ha göra med Telias kampanj, det är antagligen många just nu som byter till Telia och befintliga kunder passar på att höja hastigheten.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har Telia 24Mbit och har problem med min hastighet. UDP är helt okej, medans TCP kan ligga på extremt lågt(har inte värdena framför mig). Vet itne vad jag ska göra, Telia sa att det var fel på min hårdvara, säkert något de ofta kör med. Har stängt av brandväggen, bytat telejack, startat om datorn X antal gånger och dragit ut min bärbara telefon(de sa att den kunde störa). Använder deras korta kablar så jag sitter i hallen nu men har ändå dålig hastighet. De skumma är att hastigheten sänks enormt om jag sätter igång något program.......... Jag behöver verkligen hjälp med detta, lite surt att betala 450:- i månaden och så når man inte den hastigheten man betalar för.........

Vad har du för router? En Dlink 604? Delar ni på nätverket hemma? Köp en switch i så fall för jag har sett med lite praktiskt prov att trotts det var en dator ansluten märk väl en dator inte flera vid testtillfället fick jag anständiga siffror på 8/1 Spray ADSL (0.7/6Mbit) vilket får anses som hyffsat vid körning av Tptest mitt på dan.

Har tidigare fått dåligt på TCP men inte på UDP så antagligen så är switchen i D-Link 604 boven i dramat då modemet som också är en D-Link modell 300G funkar hur bra som helst direkt kopplad till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Vad har du för router? En Dlink 604? Delar ni på nätverket hemma? Köp en switch i så fall för jag har sett med lite praktiskt prov att trotts det var en dator ansluten märk väl en dator inte flera vid testtillfället fick jag anständiga siffror på 8/1 Spray ADSL (0.7/6Mbit) vilket får anses som hyffsat vid körning av Tptest mitt på dan.

Har tidigare fått dåligt på TCP men inte på UDP så antagligen så är switchen i D-Link 604 boven i dramat då modemet som också är en D-Link modell 300G funkar hur bra som helst direkt kopplad till datorn.

Jag har ingen router eller switch, bara modem....

Jag har installerat de senaste drivrutinerna till mitt intregerade nätverkskort och där är
samma fel, TCP är för tok för låg och UDPn är som den ska vara.

UDPn är väl signalerna från stationen till lägenheten eller? Medans TCPn är signalerna
från lägenheten till datorn min?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UDP är paket som inte kollas om dom kommer fram eller inte medan TCP verifieras och om fel hittas sänds om så något är "fel" om du har låg TCP men inte UDP och troligen på din utrustning.

Kollat om det kanske finns nyare firmware till ditt modem? Det kanske fixar problemet annars kan du ju prata med supporten till modemtillverkaren och höra om dom har något att komma med?

Permalänk
Medlem

Vad är firmware, vart hittar jag det?
(Modem: ZyXEL Prestige 600 series)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
UDP är paket som inte kollas om dom kommer fram eller inte medan TCP verifieras och om fel hittas sänds om så något är "fel" om du har låg TCP men inte UDP och troligen på din utrustning.

Kollat om det kanske finns nyare firmware till ditt modem? Det kanske fixar problemet annars kan du ju prata med supporten till modemtillverkaren och höra om dom har något att komma med?

Men om det har funkat utan problem i ett halvår så är det väl ganska skumt om det på en gång börjar krångla? Och det krånglar ju bara delvis, går typ 5 sekunder i maximal hastighet sen 5 sekunder i en femtedel av hastigheten. Samma sak med pingen, den går upp och ner. Det är en sak om det är dåligt hela tiden men nu växlar det ju mellan maximal hastighet och dålig hastighet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla på Zyxels hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Men om det har funkat utan problem i ett halvår så är det väl ganska skumt om det på en gång börjar krångla? Och det krånglar ju bara delvis, går typ 5 sekunder i maximal hastighet sen 5 sekunder i en femtedel av hastigheten. Samma sak med pingen, den går upp och ner. Det är en sak om det är dåligt hela tiden men nu växlar det ju mellan maximal hastighet och dålig hastighet..

Hört med din isp? Kan ju vara problem på deras sida vilket inte är helt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Ok jag kom hem idag och såg att hastigheten är tillbaks på normala värden.

Hmm...verkar vara tech supporten som har fixat det....för JAG har inte gjort några ändringar.

få se om det bara är tillfälligt.....eller helt återställt !

(Det är inte första gången som Telia säger att inget är fel hos dom....utan att ha kollat några värden eller anslutning...osv......dom borde FÖRST och främst kolla upp det INNAN dom säger att inget är fel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker han har bra resultat?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Hittar du det, så ut en länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Hittar du det, så ut en länk.

Kolla här http://www.zyxel.com/support/download.php

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska välja på "product Category"
Jag får hem och kolla upp vad modemet heter.
Vet bara att det stod vad jag kunde se: ZyXEL Prestige 600 series

Visa signatur