Hur påverkas DL av UL med Telia 24Mbit?

Permalänk
Medlem

Hur påverkas DL av UL med Telia 24Mbit?

På en Telia 8000-anslutning totaldör downloaden när uploaden blir för hög utan någon form av traffic shaping. Är detta förbättrat i ADSL2+-tekniken eller är det detsamma?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Problemet beror inte på ADSL-tekniken. Det kommer ifrån TCP-protokollets uppbyggnad som innebär att din dator måste säga till den som skickar till den att skicka nästa paket. Det innebär att man måste ha ledig upload över för att kunna få nästa datapaket.

Ju fortare du tankar destå mer upload krävs.

Problemet märks faktiskt även på snabba symetriska linor (lika snabba åt båda hållen). Men då krävs det mycket mer upload för att märkas.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Har du full uploadspeed på så skall du i varje fall ha 100kB/s download kvar.

Permalänk
Medlem

Med 24Mbps ner så behöver du 1Mbps upp bara för ACK-packets typ, vilket lämnar typ 0 kvar till annan upload

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Har du full uploadspeed på så skall du i varje fall ha 100kB/s download kvar.

Går att få bra mycket mer än så.

Telia 8000 här.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorien
Med 24Mbps ner så behöver du 1Mbps upp bara för ACK-packets typ, vilket lämnar typ 0 kvar till annan upload

Skitsnack, hur kommer du fram till den siffran?

Det är iaf skitsnack...

150kbps eller nånting räcker lätt...

Permalänk
Medlem

min erfarenhet är att man måste strypa minst en fjärdedel helst halva uploaden för att kunna maxa neråt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber

Går att få bra mycket mer än så.
BILD
Telia 8000 här.

Då kör du väl ändå med nån form av trafik-prioritering?

Har nu inte suttit vid nån xDSL-lina på ett tag, men hos vänner och bekanta brukar det räcka med att strypa uploaden till ungefär 75-80% för att fortfarande kunna ha en dräglig download.

Eller helt enkelt köra någon form av trafikpriortering (sök på forumet eller google)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CFOS SPEED

behöver jag säga mer?
Jag vet inte hur många trådar det finns om detta, men programet rockar fett och din upload kommer inte "strypa" download alls lika mycket. Med mitt telia 24 har jag klarat ca 130 kb/s upload och 1,8 mb/s download.

google.se cfosspeed

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Då kör du väl ändå med nån form av trafik-prioritering?

Har nu inte suttit vid nån xDSL-lina på ett tag, men hos vänner och bekanta brukar det räcka med att strypa uploaden till ungefär 75-80% för att fortfarande kunna ha en dräglig download.

Eller helt enkelt köra någon form av trafikpriortering (sök på forumet eller google)

Visst har jag det, hemmasnickrat script med iptables + tc. Jag stryper inte uploaden, jag prioriterar bara så jag får max hastighet ut om jag vill det med.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Precis som lerutis säger.
Ett måste enligt mig när man använder sig av någon form av xDSL

http://www.cfos.de/download/download_e.htm

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Men det hjälper väll inte om man har flera datorer i nätverket?
1 dator maxar UL och en annan vill ha mer DL?

cfos speed alltså...

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag bara haft dålig erfarenhet av cfoss speed, för mig fungerade det inte (vet inte varför) men har hört att det har gjort underverk för andra. Jag har prövat trafficshaping med m0n0wall också och fick ingen effekt där heller :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men det hjälper väll inte om man har flera datorer i nätverket?
1 dator maxar UL och en annan vill ha mer DL?

cfos speed alltså...

Har 4 datorer med cfosspeed bakom router och det fungerar då verkligen bra.
Så förstår inte vad som skulle vara problemet?

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Avstängd

har du router kan detta var en flaskhals oxo... de flesta routrar klara bara 10mbit halfduplex på WAN-porten... deras Prolle orkar helt enkelt inte routa snabbare....

Jag har iaf 54 mbit på min WANport samt att jag konfat routern så den stryper UL till 75%. jag får alltid runt 900-1200 k/s (ISP = UTVC 8/1)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Har 4 datorer med cfosspeed bakom router och det fungerar då verkligen bra.
Så förstår inte vad som skulle vara problemet?

Att om en dator maxar UL så vet inte den om att en annan dator behöver använda det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Att om en dator maxar UL så vet inte den om att en annan dator behöver använda det...

Vad är skillnaden med 4 datorer bakom router utan cfosspeed?
I mina ögon är det exakt densamma sak.

Bara det att cfosspeed prioriterar ack-paketen.

Densamma trafik går genom mitt nät till dessa fyra PC burkar med eller utan cfosspeed och skillnad blir det verkligen när alla burkar har det installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är skillnaden med 4 datorer bakom router utan cfosspeed?
I mina ögon är det exakt densamma sak.

Bara det att cfosspeed prioriterar ack-pakten.

Det är ingen skillnad och det var det som var min poäng...

Permalänk
Medlem

Men att prioritera ack-paket är ett väldig stor plus i kanten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Problemet beror inte på ADSL-tekniken. Det kommer ifrån TCP-protokollets uppbyggnad som innebär att din dator måste säga till den som skickar till den att skicka nästa paket. Det innebär att man måste ha ledig upload över för att kunna få nästa datapaket.

Ju fortare du tankar destå mer upload krävs.

Problemet märks faktiskt även på snabba symetriska linor (lika snabba åt båda hållen). Men då krävs det mycket mer upload för att märkas.

Äntligen en smart person som lägger en kommentar om asynkron överföring

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
har du router kan detta var en flaskhals oxo... de flesta routrar klara bara 10mbit halfduplex på WAN-porten... deras Prolle orkar helt enkelt inte routa snabbare....

Vore intresant att ta del av dina källor för detta. De tester man läser på hyfsat nya bredbandsdelare (för jag antar att det är vad du menar) indikerar betydligt bättre genomströmmning och inget om att det skulle vara vanligt med halv duplex. De flesta WAN-portar är specade till 10/100 Mbps full duplex.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vore intresant att ta del av dina källor för detta. De tester man läser på hyfsat nya bredbandsdelare (för jag antar att det är vad du menar) indikerar betydligt bättre genomströmmning och inget om att det skulle vara vanligt med halv duplex. De flesta WAN-portar är specade till 10/100 Mbps full duplex.

/H

observera det är 10/100 mbits PORTAR, det betyder inte att throughputen (ul+dl) på själva routern är det!

Edit: Läste lite slarvigt sorry... mm full duplex borde det ju vara sen är det ju prollen å sånt som sätter stopp för throughputen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Men att prioritera ack-paket är ett väldig stor plus i kanten.

Använder mig av QoS-trafficshaping, hur går jag tillväga för att prioritera ACK-paket? Vilket protokoll/port? Prioriterar ICMP vilket snabbade upp allt en hel del.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Medlem

Freeloo,

prioritera TCP paket med ACK-flaggan satt som är mindre än 64bytes stora.

# Set ACK as prioritized traffic
$IPTABLES -t mangle -A MANGLE_MARK -p tcp -m length --length 0:70 -j MARK --set-mark 20
$IPTABLES -t mangle -A MANGLE_MARK -p tcp -m length --length 0:70 -j RETURN

Fullständigt script

Avancerat script

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
Freeloo,

prioritera TCP paket med ACK-flaggan satt som är mindre än 64bytes stora.

# Set ACK as prioritized traffic
$IPTABLES -t mangle -A MANGLE_MARK -p tcp -m length --length 0:70 -j MARK --set-mark 20
$IPTABLES -t mangle -A MANGLE_MARK -p tcp -m length --length 0:70 -j RETURN

Fullständigt script

Avancerat script

Hmm, har ingen som helst aning om hur jag stoppar in något sånt i min IPCop-router, tror inte det är möjligt ens...

Finns det inget sätt att prioritera ACK-paket genom protokoll och port, hellre än packetstorlek? Tror nämligen inte att det är möjligt i QoS traffic shapingen...

Visa signatur