Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

DL sjunker dramatiskt

Jag har lite problem med min nerladdningshastighet. Hastigheten börjar stabilt i vanlig hastighet och sedan sjunker den stadigt. Detta gäller både när jag laddar ner filer och surfar, dock inte inom det lokala nätverket. Testade att föra över filer mellan två datorer i mitt nätverk och hastigheten var c:a 10MB/s stabilt. Det skumma nu då är att andra datorer i nätverket inte har detta problemet, deras hastigheter är stabila. Jag har testat att stänga av både brandvägg och antivirus utan lyckat resultat. Detta tycker jag tyder på att det är någon inställning som skiljer dom åt, men jag har letat och inte hittat någonting.

Någon som har någon idé vad det skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem

vad har du för lina? var tankar du ifrån?

Permalänk
Medlem

Det är en 2MBit/s lina, men det är många som delar på den. Jag sitter just nu i Kristinehamn.
Jag tycker ändå inte det borde spela någon roll eftersom de andra datorerna i nätverket inte har några problem.

Permalänk
Medlem

Det blir ju problem om alla sitter och laddar ner samtidigt?

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ladda ner en fil, virus definitioner från symantecs hemsida på datorn. Som vanligt så sjunker hastigheten ner till noll. När den sjunkit ner till noll går jag till en annan dator och laddar ner samma fil och hastigheten är stabil. Har också testat att starta nedladdningar samtidigt, plus minus några tiondelars sekunder och samma sak händer alltid.
Det borde vara en inställning på datorn som är fel tycker jag

Permalänk
Medlem

Låter som brandväggs-problem.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB