Permalänk

snabb fråga, ftp

Jag har precis fått ftpd att fungera hyfsat på min server, men ett problem kvarstår.. När man försöker logga in i explorer genom att skriva exv. ftp://mitt-ip/ så får jag felet "530 user anonymous unknown". Nu har jag inte aktiverat anynym ftp, så det är väl inte så konstigt... Men hur skall man gå till väga om man vill att webläsaren skall prompta för användaruppgifter i stället för att ge detta felmedelande?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i de flesta ftp-servrar kan man stänga av anonymous-åtkomst helt, dessutom.
kanske är lika bra.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Jo, jag HAR stängt av det helt och hållet, iaf inte aktiverat det vilket borde vara samma sak:) Jag vet också att man kan skriva ftp://användarnamn:lösen@serverip, men frågan var hur man gör för att webbrowsern skall promta för användarnamn och lösen om man skriver fel, istället för att ge ett felmeddelande... Så "brukar" det ju fungera, även på serverar där man ej kan logga in som anonym

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Internet explorer funkar det att den promptar efter användarnamn men i Firefox gör den inte det. Iaf inte åt mej.

Permalänk

Ok. Det är väl kankse inte världens viktigaste grej, det viktigaste är iaf att det funkar... Det är ju inte ens säkert att det går, kanske bara jag som fått för mig alltihop;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kanske inte gärna vill skriva sitt lösenord i adressfältet, men det går ju lika bra att skriva enbart ftp://användarnamn:@ftpserver .. då frågas det efter ditt lösenord.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jo, jag brukar köra med detta:) Inte så mycket av säkerhetsskäl kankse, utan för att jag alltid glömmer att lägga till lösenordet..

Visa signatur

Permalänk

Det vettigaste kanske är att ansluta med en riktig ftp-klient. Webläsare brukar inte vara särskilt lyckade som sådana.

Permalänk

Varför inte? Tycker det kan vara ganska smidigt... Kör mest ftp via exv. edit plus, men skall man bara lägga upp något snabbt så är explorer helt ok tycker jag...

Visa signatur

Permalänk

nienithaur: Hur gör man för att ladda upp filer med sin webläsare då, eller missförstod jag dig nu?
Om jag bara har en webläsare till hands och behöver ladda upp nåt så använder jag mig av http://www.net2ftp.com. Men det känns inte helt bra att skriva in sitt ftp-lösenord på en websida...

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk

Hur man gör för att ladda upp filer? Drag-n-drop bara... Och själv har jag inga problem med att skriva in lösenordet i webläsaren, vem sitter och sniffar på lilla mig

Visa signatur

Permalänk

Vilken webläsare använder du då? Jag har provat med Opera och Firefox och i båda fallen frågar webläsaren om jag vill spara filen som jag släpper i programmet...

Jag menade inte att jag var orolig för att ange lösenordet i min egen webläsare heller, utan jag syftade på http://www.net2ftp.com.
Man vet ju aldrig vad de gör med användarnamn/lösenord som man uppger där...

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler