Vilken brandvägg är bäst? [2005]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vilken brandvägg är bäst? [2005]

Frågan lyder: Vilken brandvägg till Windows är bäst? Skriv gärna en liten motivering. Tror jag fick med de populäraste alternativen, men missade jag någon som just du tycker är bra så skriv i tråden.

Genom att rösta på ett alternativ tycker du att just den brandväggen har bäst kombination av säkerhet, funktioner, gränssnitt och prestanda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Du missade Kaspersky Anti-Hacker. Den får min röst

Permalänk
Hedersmedlem

Agnitum Outpost Firewall Pro får min röst.

Det är skillnad på den och "Agnitum Outpost" som är freewarevarianten, eller är det den du menar?

Permalänk

Lägg tilll XP:s inbyggda i listan
Annars undrar jag om den är lika säker som andra? Jag tycker jag får in ganska mycket spyware i datorn. Kör med Kasperspy och XP:s inbyggda.

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tamerlane
Lägg tilll XP:s inbyggda i listan
Annars undrar jag om den är lika säker som andra? Jag tycker jag får in ganska mycket spyware i datorn. Kör med Kasperspy och XP:s inbyggda.

Glöm inte att patcha datorn & använda något annat än Internet Explorer!

En branvägg som jag hatar är Sygate, den tappar -alltid- minnet och frågar om och om igen vilka program som ska få gå ut på nätet. Ofta hela tiden.

Ska nu testa Anti-Hacker!

Visa signatur
Permalänk

Kör med Firefox...

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
En branvägg som jag hatar är Sygate, den tappar -alltid- minnet och frågar om och om igen vilka program som ska få gå ut på nätet. Ofta hela tiden.

Det hände mig med Kerio 2.1.5 ofta när datorn stängdes av på fel sätt (tex strömavbrott). Rätt så störigt -_-

Permalänk

ZoneAlarm: Har kört zonealarm i ganska lång tid från och till. Har haft massor av problem, som har kommit och gått med diverse olika versioner av programet. Tex har DC slutat fungera på vissa versioner. VPN har fungerat på vissa versioner, men långt ifrån alla. Sen fungerar ZA inte så bra i en domän, fast än man säger att det är ett trusted nätverk så stoppar den ändå vissa paket. Sen hänger sig diverse andra applikationer när ZA är igång, inte ens en avstägning av programet hjälper. Men när man avinstallerar det fungerar allt precis som det ska. Jag har nu alltså gett upp på ZA efter att testat lätt över 10 versioner.

Efter allt det här läser jag om outpost fw, det ska vara så otroligt bra säger skribenten. Jag installerar och testar, både freeware och retail verionen har jag testat. Den fungerar otroligt nog ännu sämre i en ms domän miljö än ZA gjorde. Innan den lärde sig allt den skulle lära sig så hade jag ganska många MSOD, detta gäller 3 datorer så det kan inte höra till ovanligheterna. Kvittar hur jag confade så blockerade den dnsen till min windows 2003 server. Var på deras forum men det löste sig aldrig, där sa dom att jag kunde ignorera dom block meddelanden, men så var det inte. I och med att DNS inte fungerar så fungerar inte mycket i Active directory miljö så det blev till att avinstallera den också.

Slutsats: Den hittils ända vettiga FW är microsofts inbyggda, den fungerar.

Permalänk
Medlem

Om WinXP SP2' fw fanns att välja bland hade jag röstat på den. Så i detta fall röstade jag på "Agnitum Outpost", då många andra tycker den är bra.

Permalänk
Medlem

jag trivs jättebra med panda antiviruys, den tar lite datorkapacitet, och läcker inte alltför mkt(har inte upptäckt någon läcka:D)...

desutom har det den gulligaste loggan:D

Permalänk
Medlem

Hade också röstat på SP2's inbyggda brandis om den funnits att välja på.
Kör med den och tycker den duger finemang

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

jag kör med router.. när jag e ensam kör jag med SP2s inbyggda bara för att inte få massa skitvirus... annars kör jag ingen.

men jag la min röst på zonealarm då jag haft goda erfarenheter av det när jag körde det förut.

Permalänk
Medlem

Känns som XP's inbyggda brandvägg (SP2) är rätt värdelös i alla fall.
Masken Helkern går förbi brandväggen och stoppas av Kaspersky hela tiden.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Hedersmedlem

Den inbyggda sk "firewallen" i SP2 ska inte vara med i omröstningen pga att den inte hanterar utgående trafik... Helt enkelt värdelöst för en firewall.

Permalänk

Prövade Kasperspys variant nu...hittils verkan den bra. Tar väldigt lite kraft av datorn och med tanke på hur bra antivirusprogrammet är så tror jag på denna.

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Medlem

Har kört utan brandvägg och nat:at de senaste två åren, men innan så körde jag Sygate Personal Firewall vilket jag även gör på min fars dator och jag har inte hittat något att klaga på

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Re: Vilken brandvägg är bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Frågan lyder: Vilken brandvägg till Windows är bäst? Skriv gärna en liten motivering. Tror jag fick med de populäraste alternativen, men missade jag någon som just du tycker är bra så skriv i tråden.

Nu måste du ju uppdatera din tråd, nu när den blivit klistrad.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39639...

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Sygate fungerar ypperligt för mig.

Permalänk

Tycker att Kerio Firewall är bra och enkelt att använda,inget krångel... Fungerar bra här iaf...

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man menar med bäst? Driftsäkerhet, configuration, prestanda, säkerhet el. gränssnitt?
Tveksamt att alla dessa matchar in på någon av väggarna.
Lägger min röst på Outpost men fel fri är den inte på långa vägar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Helhetslösningar för skydd

Jag tro man ska välja en helhetslösning för skydd idag och inte välja strö-program.....Jag har erfarenhet av både F-Secure Antivirus Client Security 6.x och även NIS2006 tycker dom är rätt lika på skyddet med en liten fördel då för NIS2006. Problemet med att virusprogram och brandväggar suger systemresureser det kommer vi att få leva med då det gäller ett riktigt bra skydd......F-Secure är inte mindre systemresurs slukare än NIS2006. Vi testade först NIS2006 och upptäkte till förvåning att det verkar gå betydligt lättare i datorn än NIS2005....jag vill igentligen inte rangorda dom, just för att ett av dom programmen då tänker jag på F-Secure är mer inriktad på företag....Men vår test visade att NIS2006 som vi trodde skulle vara betydligt tyngre inte var det.....Och det är ju ett bra tecken, dom gör ungefär samma sak programmen........Både F-Secure och Symantec håller jag som topp-program för skydd idag....Jag har inte hunnit testa MCAffe men det lilla jag hört så ska deras motsvarighet vara riktigt bra oxå men det är bara vad jag läst mig till.....

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Testpilot

Använder ingen brandvägg alls faktiskt men har testat Kerio och ZoneAlarm en gång i tiden. Av dom två tycker jag Kerio var riktigt bra så den får min röst.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Trend Micro PC-cillin Internet Security 2006

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

ZoneAlarm fick min röst!

Tycker att den har en fin kombination av att vara säker och samtidigt vara prestandadsnål. Antagligen det bästa alternativet jag har provat!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Inaktiv

Jag lånar denna tråd till en fråga angående ZoneAlarm.

Är TrustedZone det lokala nätverket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Jag lånar denna tråd till en fråga angående ZoneAlarm.

Är TrustedZone det lokala nätverket?

nej det är det du tillåter!

Själv har jag Outpost Firewall Pro och är verkligen nöjd med det.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

"ZoneAlarm"

Men jag är nöjd med Windows egna brandvägg så den använder jag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
nej det är det du tillåter!

Själv har jag Outpost Firewall Pro och är verkligen nöjd med det.

Jo, men det finns ju InternetZone också. :S
Har nyss skaffat ZoneAlarm.

Permalänk
Inaktiv

Zone Alarm är bra som brandvägg men tar så inihelvete lång tid på sig att starta.
Nån som har förslag på en annan brandvägg som inte tar 100 år på sig att komma igång? Och ja, den ska vara bra också

Permalänk

Zone alarm är utan tvekan den bästa för normalanvändaren. Extremt lättskött och klarar av alla uppgifter utan svåra inställningar. Den förekommer också i flera stora tester av brandväggar och har vunnit samtliga.

Det finns nästan likvärdiga brandväggar; t.ex. Black-Ice Protection, men den/de förlorar på att de är mycket mer svårskötta utan några egentliga fördelar.

Enda nackdelen med Zonelabs brandvägg (förut i alla fall) var att den kunde låsa hela datorn om man avinstallerade den, men varför göra det?

----------Falcon85 skrev:

"Zone Alarm är bra som brandvägg men tar så inihelvete lång tid på sig att starta."

--------
Där förstår jag inte alls vad du menar, handlar om några få sekunder.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia