Permalänk

Dags för ny kylning, rekomendationer?

Tänkte beställa till både Graff-kortet och till CPU'n ..

kollade på dessa ..vilka är bäst eller har ni andra förslag?

Cpu:

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I259906.jpg

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I255845.jpg

Vga:

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I292458.jpg

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I252711.jpg

Som ni ser är jag inne på Heat-Pipes ..
ni som kan ..är detta bättre? ...

tacksam för snabba svar..

EDIT: Tänkte att någon kanske ville ha info om datorn ...

CPU: AMD 64 3200+ [BOXED] ..Club 3D ATI Radeon 9800 256Mb

//Jocke

Visa signatur

namida atsumete yozora he kaesou ...

Permalänk

CPU:
XP120 den överst

VGA:
ZM80D-HP den nederst

XP120 är bra kylare så köp en 120mm fläkt till den...

Permalänk

Okey tack för tippsen ..

ZM80D-HP ..jag ska inte köpa en fläkt till denhär va? ..
är inte så inne på de där med kylning ..

Ungefär hur många % ökar prestandan med bättre kylning? ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kan då rekomendera http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I259906.jpg till cpu:n med en bra fläkt t ex. adda eller papst 120mm. för att fläkt måste du ha på den! då har du nog en av dom bästa luft kylningen till cpu:n.

grafiken vet ja inte riktigt, men jag skulle tro att http://www.komplett.se/mlf/produkt/...CDS/I292458.jpg är bäst av dom två du har visat, är dock inte helt säker.

annars är de bara att söka på www.google.se på prudukttester å se vilka som presterar bäst

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen ..blir väl att lägga en beställning då

ungefär hur stor prestanda öning kan man räkna med?

Visa signatur

Permalänk

Funderade att du kunde köpa en sån här fläkt http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1123&session=00327... till ZM80D-HP men eftersom jag inte hittar den på komplett så kan du beställa:)

Permalänk

Thermaltake Schooner är den effektivare VGA-kylaren av de två. Sedan om det är lämpligt med heatpipe på ditt garfikkort eller ej beror dels på vad du har för grafikkort (effektförbrukning), dels hur pass bra chassiventilation du har.

Edit: Jag rekommenderar Schooner till 6600GT, överklockat. Även 6800LE har visat sig fungera i princip lika bra, kolla tråden om "Thermaltake Schooner - äntligen på plats". Då får man en maxtemp på ca 72 grader vilket inte är några som helst problem.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Har haft zalman till mitt grafikkort, blir typ ganska varmt utan fläkt. Med fläkt är det hyfsat svalt kring gpu. Samlar dock en j-a massa damm på blocken så ett damm filter på intaget till lådan är ett måste, tar också upp styggt mycket plats i lådan med fläkten monterad. Var heller inte kul att montera, och ja jag har bytt ut den mot en vf 700 alcu.

Visa signatur

aver

Permalänk
Medlem

Kör Zalman 7000-CU på cpun och VF-700-CU på grafikkortet..och jag skulle aldrig byta ut dom mot nått annat är mycket nöjd!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aversjö
Har haft zalman till mitt grafikkort, blir typ ganska varmt utan fläkt. Med fläkt är det hyfsat svalt kring gpu.

Exakt. Jag menar att det är poänglöst om man tvingas ha fläkt på heatpipekylaren, då är den inte tillräckligt effektiv helt enkelt. Jag förstår om du tyckte vf-700 var ett tystare/effektivare val.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSeifer
Ungefär hur många % ökar prestandan med bättre kylning? ..

Du får ingen prestandaökning med mer kylning...

Permalänk
Medlem

Förutom på throttlande p4or

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

klart man får lite prestanda ökning, eller?

alltså inte att några hz eller ändras men alltså de presterar väl bättre när chipen är svala än när de är varma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jao, om dom avr instabila innan du bytte upp dig blir det ju förbättring

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

klart man får lite prestanda ökning, eller?

alltså inte att några hz eller ändras men alltså de presterar väl bättre när chipen är svala än när de är varma?

nja, det är från processor till processor, vissa jobbar bättre i t ex. 40 grader än i 20. Men det är minimala skillnader, alltså ej märkbart

Permalänk

Trådskapare, vad är du ute efter? Max prestanda/överklockningsbarhet eller max ergonomi/tysthet? Beroende på ditt svar finns olika recept.

Visa signatur

Permalänk

Jag är ute efter klockningsdelen mest ..på grafikkortet iaf ..CPU'n får helst vara som den är ..men ska vara kall och klockkunnig om de behövs eller jag får lust ..hmm grafikkortet är alldeless för varmt original, man bränner sig på de (lindrigt sagt) så spelen typ hackar ..försvinner väl med bättre kylning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du ska klocka grafikkortet så ska du väll inte ha passiv kylning,
då ska du nog ha en VF-700-CU eller en ALCU.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Jag tror du blir lyckligast med Zalman vf-700, ärligt talat. I silent-mode så är den mycket tyst, ska du experimentera med klockning så har du alltid möjligheten att köra max fläkt och har då den förmodligen mest effektiva kylaren som finns för grafikkort (bland luftkylning då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är ute efter klockningsdelen mest ..på grafikkortet iaf ..CPU'n får helst vara som den är ..men ska vara kall och klockkunnig om de behövs eller jag får lust ..hmm grafikkortet är alldeless för varmt original, man bränner sig på de (lindrigt sagt) så spelen typ hackar ..försvinner väl med bättre kylning?

yup, det ska försvinna, sålänge det är ett värmeproblem...

Permalänk

Är helt nytt kort nästan ..så ja det borde vara värmeproblem ..va med om samma sak på polarens dator ..de är kirrat nu iaf:)

Visa signatur