Permalänk
Medlem

Linux OS funkar äntligen

Fick inte Linux att funka förut, vet ej varför.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44455...

Men testade Debian och det funkade kalas.

Dock, vet jag inte hur man kan välja flera paket på samma gång.

Alltså när man kör Netinstall så finns det flera olika alternativ, G=Install Q=Quit etc.

När man trycker på G, så installeras bara 551MB. Tror det är basic installation.

Hur kan man alltså välja andra paket (heter det så).....

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga är apt-get install paketnamn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man har alla Debian CD'n (14st) och vill installera allt som medföljer, hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Du behöver bara en : D, eller har du inte adsl eller liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

14 st. Debian skivor?!

Haha, först trodde jag att du skämtade med mig, men när jag gick in på debian.org så har de ju faktiskt 14 stycken ISO-filer, helt sjukt!

Permalänk

Använd netinstall.

Permalänk
Medlem

Haha, jo 14st. När netinstall inte blev som det var tänkt, hämtade jag all iso filerna o brände...bara för att testa. Jag fattar inte varför man ska försvåra installationsproceduren med Dos-liknande interface.

Som ni kan läsa i min förra tråd så funkade det inte så bra med Fedora. Även testat Suse netinstall men då hittade inte setupen mitt nätverkskort, googlade o såg att det visst skulle fint (sk98lin på listan).
Därefter frågas det om Ip-numret till Servern där Image filerna skall finnas, där blir det stopp....

Har fortfarande inte fungerande OS, förutom Basic Debian...

80GB SATA Windows
80GB IDE Linux

Permalänk

prova 'apt-configure' eller nått liknande. Så kommer du till samma ställe som under installationen. Då kan du där välja att ta från cd skiva. eller skriv base-config så kan du om du har valt källa rätt installera Desktop enviorment.

Permalänk
Medlem

Släng in Mandriva om du vill ha en snygg användarvänlig dist.
Den är speciallicerad på desktop, och den utvecklas kommerciellt....och det märks och syns, till skillnad mot testutvecklingsplattformen Fedora tex

Finns gratis-version att tanka. Mandriva 2005 Limited Edition.
Att installera program och sånt är ändå lite strul, men det ska det vara i Linux. Det blir aldrig lika intuitivt och enkelt som i Windows där man bara kör "setup.exe" och så är det klart....tyvärr.....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
14 st. Debian skivor?!

Haha, först trodde jag att du skämtade med mig, men när jag gick in på debian.org så har de ju faktiskt 14 stycken ISO-filer, helt sjukt!

Vad är det för sjukt med det?

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, "Lord Kurgaz" skall först testa Mandriva...återkommer senare...

@Seb74, vet du nån snabb mirror för Mandriva förutom sunet?
Sunet funkar inte så bra med min 13/13Mbit anslutning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Att installera program och sånt är ändå lite strul, men det ska det vara i Linux. Det blir aldrig lika intuitivt och enkelt som i Windows där man bara kör "setup.exe" och så är det klart....tyvärr.....

Aoh, den har man hört förut. Det är väl väldigt mycket enklare med bara
"# apt-get install paketnamn" eller "# emerge paketnamn"?
Då nästintill allt ligger på samma ställe, och man slipper leta igenom halva internet för att hitta det programmet man söker (kan ju vara problem om det är ett litet skitprogram, som man dock tyckte var användbart).

Sen kanske nybörjare tycker det känns jätteskrämmande med en svart terminalruta, men det finns väl säkerligen GUI till det mesta nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FajmoH
Aoh, den har man hört förut. Det är väl väldigt mycket enklare med bara
"# apt-get install paketnamn" eller "# emerge paketnamn"?
Då nästintill allt ligger på samma ställe, och man slipper leta igenom halva internet för att hitta det programmet man söker (kan ju vara problem om det är ett litet skitprogram, som man dock tyckte var användbart).

Sen kanske nybörjare tycker det känns jätteskrämmande med en svart terminalruta, men det finns väl säkerligen GUI till det mesta nuförtiden.

Detta har tagits upp i ett gäng trådar nu (mitt fel att det hamnar här också iofs ).

Det är enkelt om man råkar hitta det program man vill ha tillgängligt via sin pakethanterare, OCH även just den versionen man vill ha....OCH alla dependencies hittas.
Att ladda ner massa kompletta program och slänga ut på dvd för att sedan enkelt installera igen om ett år är inte lika lätt.
Hela Linux bygger ju på att man ska tanka allt live direkt från officiella ftp's. Den dag inte den tjänsten finns längre för ens favvo-dist, alternativt favvo-versionen av nåt program börjar bli svår att få tag i pga nyare versioner som finns överallt.....ja då ligger man lite risigt till.
Inte så lätt att tanka hem och backuppa program, för allt ska installeras live med dependencies och sånt som sköts automatiskt och laddas från alla möjliga håll.

Visst är det enkelt att skriva "apt-get install paketnamn", men det är ju just det utlämnande enkla som är svagheten tycker jag, för den dag det inte funkar, eller internet rasar just den veckan man ska installera om......

Och nej, jag vet tyvärr ingen snabb mirror för Mandriva. Jag tankade nog från Sunet med mitt DSL coh det tog väl ett dygn eller så....är ju bara en liten dvd så spelar roll

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Vad är det för sjukt med det?

Mängden skivor?

Debian - 14 st. ISO-filer.
UbuntuLinux - 1 st. ISO-fil.

Paket tillgängliga för Ubuntu? Alla som finns för Debian...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Visst är det enkelt att skriva "apt-get install paketnamn", men det är ju just det utlämnande enkla som är svagheten tycker jag, för den dag det inte funkar, eller internet rasar just den veckan man ska installera om......

J***a Windows-mentalitet. Varför ska man hålla på att ominstallera och greja så fort det blir ett litet problem. Fixa problemet i stället för att ominstallera...

P.S. Om det nu är så viktigt att du har både källkoden och binärerna kvar så kolla in Gentoo:s Portage. Det kan sparar all källkod under /usr/portage/distfiles och kan eventuella spara alla binärpaket under /usr/portage/packages om man så vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Mängden skivor?

Debian - 14 st. ISO-filer.
UbuntuLinux - 1 st. ISO-fil.

Paket tillgängliga för Ubuntu? Alla som finns för Debian...

Mmm men om man nu inte råkar ha en bred-fet lina och ingen telefon så kan det vara bra att ha 14 st skivor. Min SUSE som jag fick från Novell med lulllull är på 3 DVD skivor.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Nu är det ju dock så att det finns fjorton stycken ISO-filer för _nedladdning_, vilket jag tycker är tokigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Nu är det ju dock så att det finns fjorton stycken ISO-filer för _nedladdning_, vilket jag tycker är tokigt.

Om det ska vara möjligt att göra annat än netinstall så är det väl lite nödvändigt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men alltså, ni förstår inte poängen.

Varför ha fjorton stycken ISO-filer för nedladdning?
*) Vill man spara bandbredd så kan man ju inte ladda ner filerna - det tar ju mer bandbredd att ta ner 14 stycken ISO-filer än att ta ner de paket man vill ha.
*) Det finns ytterst få (inga?) tillfällen då man behöver alla fjorton skivor - ingen behöver så många paket.

Visst, vill man spara bandbredd så kan man köpa de pressade CD-skivorna (449:- på LinuxShop.nu). Men att ha möjligheten att ladda ner fjorton skivor slår mig som fruktansvärt onödigt. Man klarar sig otroligt långt på de tre första skivorna, om de nu inte har stuvat om paketen i senaste Stable förstås.

Den enda gången man skulle kunna spara bandbredd och pengar är om man får en kompis att ladda ner ISO-filerna åt dig och bränna ut på CD, men då återkommer vi än en gång till det jag sa tidigare om att det är ytterst sällan man skulle behöva _fjorton stycken_ skivor - den personen som har så stort paketbehov bör kanske tänka om litet

Permalänk

FreeBSD: portinstall xyz

Windows: Hitta och ladda ned applikationen xyz, tryck på setup.exe, acceptera licensavtal, tryck ok, ok igen, välj plats, acceptera att den vill skapa en ny folder, ok igen, bocka ur eventuella rutor om att programmet inte ska startas direkt samt att du inte vill läsa readme-filen, ok igen, klart.

Vilket känns lättast?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Men alltså, ni förstår inte poängen.

Varför ha fjorton stycken ISO-filer för nedladdning?
*) Vill man spara bandbredd så kan man ju inte ladda ner filerna - det tar ju mer bandbredd att ta ner 14 stycken ISO-filer än att ta ner de paket man vill ha.
*) Det finns ytterst få (inga?) tillfällen då man behöver alla fjorton skivor - ingen behöver så många paket.

Visst, vill man spara bandbredd så kan man köpa de pressade CD-skivorna (449:- på LinuxShop.nu). Men att ha möjligheten att ladda ner fjorton skivor slår mig som fruktansvärt onödigt. Man klarar sig otroligt långt på de tre första skivorna, om de nu inte har stuvat om paketen i senaste Stable förstås.

Den enda gången man skulle kunna spara bandbredd och pengar är om man får en kompis att ladda ner ISO-filerna åt dig och bränna ut på CD, men då återkommer vi än en gång till det jag sa tidigare om att det är ytterst sällan man skulle behöva _fjorton stycken_ skivor - den personen som har så stort paketbehov bör kanske tänka om litet

Man kanske vill installera på en burk som inte har åtkomst till internet, och de paket man vill ha kanske finns utspridda på alla, eller åtminstone några av de fjorton skivorna, det är tänkt att det ska finnas där om man behöver det. Sen när man har dessa skivar kan det gå snabbare att göra fortlöpande installationer av program från skivorna än från internet, och eftersom att det är stable-release som kommer i skivorna så uppdateras programmen ändå väldigt sällan.

Att ha möjlighet att ladda ner 14 skivor är sannerligen inte onödigt, det är så CD-pressarna får tag i Debian för att pressa upp skivorna.

Om det egentligen är så att du inte gillar att växla skivor så kan du ladda ner de 2 DVD-ISOs som finns för senaste stable. Eller så kan du välja det som du passar bäst, vilket i detta fall tycks vara endast de tre första skivorna (från woody?) eller en netinstall.

Permalänk
Medlem

Vad är det så konstigt med 14skivor?, jag har redan över 50st under sängen som samlar damm så varför inte....sen har man 13/13Mbit anslutning så det är lugnt. Nån DVD-Nrännare har jag inte därför blev det CDR ISOs.

Vad gäller Mandriva, så blev resultatet samma som fedora/mandrake´etc (se min förra tråd).

Under installation kan man välja KDE eller GNOME, jag gjorde så att jag valde bara KDE och installerade OS:et. Fick ränder över hela skärmen och datorn hakade upp sig. Observera att under installationsprocessen testade jag skärmen, allt från 640x480-1280x1024 och det blev inga konstigheter.

Därfter gjorde jag samma sak, dock med GNOME denna gång och ingen vidare förbättring.

3:e gång med båda KDE/Gnome dock valde jag bort "X-Fönsterhanterare" och då kom man till dos/termninal liknande kommandoruta.

Sökte lite info på Google och hittade några kommandon.

Loggar in i "Localhost"
Skriver mcc och därefter Display, testar displayen om den ska uppvisa konstiga ränder men det gör den inte.

Därfter StartX, sen fucked up...

Om jag har fattat det rätt så är det grafiska gränssnittet som ställer till det, eller?

Hur kan man fixa så att man kommer in....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD: portinstall xyz

Windows: Hitta och ladda ned applikationen xyz, tryck på setup.exe, acceptera licensavtal, tryck ok, ok igen, välj plats, acceptera att den vill skapa en ny folder, ok igen, bocka ur eventuella rutor om att programmet inte ska startas direkt samt att du inte vill läsa readme-filen, ok igen, klart.

Vilket känns lättast?

jo.. men du glömde

$ man xyz.conf
(läsa på syntaxer & kommando)
$ vi /etc/xyz.conf
(ändra massa)
ESC
:wq <ENTER>
blev inte rätt
$ lynx www.google.com
söka runt efter problemet och ev. hitta
$ vi /etc/xyz.conf
(ändra massa)
ESC
:wq <ENTER>
$ xyz

och då gick det ändå enkelt.

Du får tänka att windows-installern gör sånna saker som skapar ikoner i startmeny, associerar filtyper osv.. som gör allt tuta o köra

Jumbo: Du vill ha KDE troligtvis känner jag på mig, så kör med den. Men du verkar ha ett himla problem att få rätt med X. Vad har du för grafikkort? eftersom du får tydligen grafikfel hela tiden... Den enklaste disten jag har testat är Ubuntu, jag undrar om man kan misslyckas med den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jumbo: Du vill ha KDE troligtvis känner jag på mig, så kör med den. Men du verkar ha ett himla problem att få rätt med X. Vad har du för grafikkort? eftersom du får tydligen grafikfel hela tiden... Den enklaste disten jag har testat är Ubuntu, jag undrar om man kan misslyckas med den.. [/B]

Ett ATI 9200SE 64MB. Samma fel med Ubuntu, men med Knoppix går det bra. Jag vill dock inte köra Live-CDn.

ASUS K8V-X, K8T800
AMD64 2800+
512MB Ram
Seagate 80GB SATA Windows
Seagate 80GB IDE Linux.
Connect3D 9200SE 64MB
Samsung 710T, körs Digitalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Ett ATI 9200SE 64MB. Samma fel med Ubuntu, men med Knoppix går det bra. Jag vill dock inte köra Live-CDn.

ASUS K8V-X, K8T800
AMD64 2800+
512MB Ram
Seagate 80GB SATA, 66GB Windows och 10GB Linux.
Connect3D 9200SE 64MB
Samsung 710T, körs Digitalt

Inget fel på de komponenter alls... testa Ubutnu-amd64 på den..

Har du provat köra xorgconfig eller x86config när du fått dessa problem, där är nämligen en rätt skaplig Guide (dock i text) där du kan välja upplösningar & grafik modul. Prova välj 'ati' modulen bland de första helt enkelt när du kommer till det. Prova sedan 1280x1024 i 60Hz eller vad din skärm nu gör.

Installera om hela tiden är somsagt Windows-mentalitet, det över man inte i *NIX-världen på samma sätt...

Permalänk
Medlem

Problemet är att problem i Linux är som ett ihoptrasslat snöre. Man börjar trassla lite för att få rätt på det, men lyckas inte. Man ber om hjälp, och får svaret "dra lite här och där, det funkar nog sen" och trasslar vidare tills det inte är trassel utan en stor jävla knut som man inte kan göra något av, sen installerar man om. Man behöver inte installera om Linux om man kan det, men det kan man inte om man är van vid Windows. Jag har själv försökt lösa problem på det sättet, men det brukar sluta där allt är så jävla söndertrasat att man inte orkar pilla mera (även om det säkert GÅR att lösa).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
jo.. men du glömde

$ man xyz.conf
(läsa på syntaxer & kommando)
$ vi /etc/xyz.conf
(ändra massa)
ESC
:wq <ENTER>
blev inte rätt
$ lynx www.google.com
söka runt efter problemet och ev. hitta
$ vi /etc/xyz.conf
(ändra massa)
ESC
:wq <ENTER>
$ xyz

och då gick det ändå enkelt.

Du får tänka att windows-installern gör sånna saker som skapar ikoner i startmeny, associerar filtyper osv.. som gör allt tuta o köra

Jag pratade om installation, inte konfigurering. Windowsapplikationer kan vara precis lika svårkonfigurerade som dess motsvarigheter under *nix.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag pratade om installation, inte konfigurering. Windowsapplikationer kan vara precis lika svårkonfigurerade som dess motsvarigheter under *nix.

Han pratade iofs inte SÅ mycket om konfigureringar, utan om sånt som windows gör automatiskt och som man får fixa själv i Linux. Och måste man confa nåt så är det ju betydligt enklare att göra det i ett snyggt enkelt grafiskt gränssnitt än att leta rätt på rätt config-fil och editera den på rätt sätt. Bara en sån sak som att hitta var fan programmet installerade sig, och sedan hitta vilken av alla filer som är start-filen, och sedan lyckas lägga in den i startmenyn på lämpligt ställe eftersom det ibland inte görs automatiskt (eller ibland hamnar på ologiska ställen...man får ju tyvärr aldrig välja sånt i Linux under installation).

Sachankara, vad menar du med sparar källkod/binärpaket? Kan man få den att automatiskt spara undan allt man installerar...typ som en backup, och som man sedan enkelt kan välja att installera från, med dependencies och sånt som laddar automatiskt?
Sen behöver man ju inte alltid installera om för att det är fel på något i windows
Windows är ju lite svårare att paja helt än Linux där man inte har så mycket koll på vad som ligger i det.....man kan ju knappt ens få nån enkel överblick över vad som är installerat och inte (som newbie iallafall)

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Sen behöver man ju inte alltid installera om för att det är fel på något i windows
Windows är ju lite svårare att paja helt än Linux där man inte har så mycket koll på vad som ligger i det.....man kan ju knappt ens få nån enkel överblick över vad som är installerat och inte (som newbie iallafall)

Du har helt rätt, förutom en sak. Du har förväxlat orden Linux och Windows.

I Windows:
* Hur sjutton skall man få någon överblick över vad som är installerat, var det finns och vilka ändringar de olika programmen gjort i konfigurationsfiler och registret?
* Lyckas man paja en sak måste man oftast installera om hela systemet.

I Linux:
* Pakethanterarna i olika distar brukar hålla en fin databas över installerade paket och var de finns uppdaterad.
* Har man förstört en sak (till exempel konfigurerat kärnan fel, avinstallerat ett viktigt paket, osv) är det bara att boota en LiveCD och åtgärda just det.

[EDIT] Det som du antyder att Windows gör själv (som att lägga till genvägar till programmen i startmenyn och på skrivbordet) är sådant jag föredrar att få bestämma över själv. Dessutom tycker iaf jag bättre om att starta program via terminaler. Då behöver man bara en stor knapp mitt på skrivbordet, eller ett enkelt kortkommando och slipper leta i menyer en lång stund. Men, alla tycker olika.

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta mer er Linux vs Windows Snack....

Jag fick igång Mandriva med Vesa drivisar och bara KDE installerat.
Alltså var det drivrutiner från ATI som krånglade. Det konstiga är att Vesa bara funkar i Mandriva, i fedora funkar det inte...

Nu får man lära sig installera program, hitta diverse inställningar etc...

När jag försöker installera nya drivrutiner tillgrafikkortet får jag permission denied.

Skriver ./ati-driver-installer-8.14.13.run i terminalen

Hur kan man växla till supervisor?