Ang Dell Radeon X850XT Platinum

Permalänk

Ang Dell Radeon X850XT Platinum

Just nu säljs detta kort för 3340kr hos Dell - vilket så klart är mycket billigt. Jag har köpt den, men blev lite oroad imorse när jag kom tänka på att dessa Radeon X850XT kort ofta behöver extra strömförsörjning (molex kontakt tror jag det heter). Jag har ju ingen Dell dator... annars hade det naturligtvis fungerat.

Jag har ett MSI K8N nForce4 Ultra moderkort och ett Antec True Power 430W nätaggregat (dvs inga gamla grejer), men kommer jag kunna koppla in detta kortet med all strömförsörjning som den behöver, till min dator? Kom ihåg att detta INTE är en Powercolor, Sapphire eller Hightech kort... detta kortet har inget märke och tillverkas typ OEM för Dell så att dom kan sälja den billigt. Så jag vet inte om den behöver en molex kontakt alls egentligen.

Vet att det finns många här med detta kortet så jag hoppas nån kan hjälpa mig i tid så att jag kan avbeställa om det nu visar sig att det skulle kunna vara problem att koppla i den.

Mycket tacksam för all hjälp,

UltraManlig

Permalänk

Om kortet nu har en speciell kabel vilket jag inte tror, går det säkert att få tag på sådana kablar:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Jag tycker mitt kort ser VÄLDIGT mycket ut som ett asus kort :S Hmm måste kolla igen..

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Re: Ang Dell Radeon X850XT Platinum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraManlig
Just nu säljs detta kort för 3340kr hos Dell - vilket så klart är mycket billigt. Jag har köpt den, men blev lite oroad imorse när jag kom tänka på att dessa Radeon X850XT kort ofta behöver extra strömförsörjning (molex kontakt tror jag det heter). Jag har ju ingen Dell dator... annars hade det naturligtvis fungerat.

Jag har ett MSI K8N nForce4 Ultra moderkort och ett Antec True Power 430W nätaggregat (dvs inga gamla grejer), men kommer jag kunna koppla in detta kortet med all strömförsörjning som den behöver, till min dator? Kom ihåg att detta INTE är en Powercolor, Sapphire eller Hightech kort... detta kortet har inget märke och tillverkas typ OEM för Dell så att dom kan sälja den billigt. Så jag vet inte om den behöver en molex kontakt alls egentligen.

Vet att det finns många här med detta kortet så jag hoppas nån kan hjälpa mig i tid så att jag kan avbeställa om det nu visar sig att det skulle kunna vara problem att koppla i den.

Mycket tacksam för all hjälp,

UltraManlig

Kortet har extern strömförsörjning men inte i form av en vandlig molex-kontakt utan en 6-pins PCI-Express kontakt, om dell säljer kortet löst så får du nog med en adapter som gör att 2 stycken molex kontkter blir en 6-pins kontakt.

Inte för att det spelar så stor roll men kortet är säkerligen tillverkat av sapphire och är troligen exakt likadant som ett retailkort från samma tillverkare.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det har säkert standard kontakt, molex för AGP varianten och så den nya PCI-E kontakten för PCI-E grafikkort.

Dock är jag lite fundersam om ditt nätaggregat kan leverera tillräckligt med ström, de äldre Truepower 430W gav väl 20A på +12V railen.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Länk tack?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Det har säkert standard kontakt, molex för AGP varianten och så den nya PCI-E kontakten för PCI-E grafikkort.

Dock är jag lite fundersam om ditt nätaggregat kan leverera tillräckligt med ström, de äldre Truepower 430W gav väl 20A på +12V railen.

Föresten har jag pratat med en som äger ett precis likadant Dell kort och även på själva kortet kan ingen tillverkares namn hittas. Den är helt otroligt "noname ATI".

Ang citaten... När jag installerar detta kortet ska PCI-E kontakten gå från kortet till nätaggregatet eller från kortet till moderkortet? Är ni säkra på att det bara är en strömförsörjningskabel som ska kopplas från kortet?

Permalänk
Medlem

Va? Säljer dell 850xt kort så billigt? Varför köper inte alla sina grafikkort från dell då? Vad är haken?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wittmann
Va? Säljer dell 850xt kort så billigt? Varför köper inte alla sina grafikkort från dell då? Vad är haken?

Det är väl en tidsbegränsad deal, normalpris är ~4300kr vilket kanske inte är lika lockande.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

kan tillägga att originalkylningen på x850xt låter som en förbränningsmotor, och måste nog bytas ut mot något annat om du vill ha en uthärdlig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ang citaten... När jag installerar detta kortet ska PCI-E kontakten gå från kortet till nätaggregatet eller från kortet till moderkortet? Är ni säkra på att det bara är en strömförsörjningskabel som ska kopplas från kortet?

Det ska kopplas från kortet till nätaggregatet.

Googlade fram en bild på ett x850xt ->Länk Här<- den har bara en PCI-E strömkontakt i alla fall, den gula är för video in/ut.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Ja men även med en dyr Zalman fläkt eller något sånt så kan man tillägga högst 300-400kr så priset blir fortfarande en bra bit under 4000kr - vilket för en Radeon X850XT Platinum är RIKTIGT billigt.

Detta är lite förtvivlande - vissa säger att den ska kopplas till nätaggregatet, vissa säger att den inte ska behöva kopplas alls! Kortet på fotot verkar dock vara ett Sapphire och det är inte mitt oavsett ryktena, fotot verkar också vissa ett "vanligt" X850XT inte ett platinum.

Vem är riktigt säker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men även med en dyr Zalman fläkt eller något sånt så kan man tillägga högst 300-400kr så priset blir fortfarande en bra bit under 4000kr - vilket för en Radeon X850XT Platinum är RIKTIGT billigt.

Detta är lite förtvivlande - vissa säger att den ska kopplas till nätaggregatet, vissa säger att den inte ska behöva kopplas alls! Kortet på fotot verkar dock vara ett Sapphire och det är inte mitt oavsett ryktena, fotot verkar också vissa ett "vanligt" X850XT inte ett platinum.

Vem är riktigt säker?

ALLA X850 kort måste kopplas till nätagget, PCIe varianterna med en 6pins kontakt. vet inte hur det är med AGP korten men det spelar väl ingen roll.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Som dom flesta andra grafikkort nu för tiden är det så här(?):)
Om inte AGP/PCI-E bryggan klarar att ge kortet så mycket ström kortet behöver måste man ha en molex/eller någon annan kabel som man sätter i kortet. Så du behöver bara en vanlig molex kontakt från nätagget till kontakten du ska sätta i kortet.:)
Om inte Dell har någon super sladd:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

De flesta PCI-Expresskorten använder faktiskt inte 4-pinkontakter (Molex) utan 6-pinskontakter. Nyare nätaggregat har dessa kontakter och om du har ett äldre nätaggregat bör du kunna köpa en adapter för det.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Det bör följa med en adaper.

[PCI-E 6pin:::]--------------->[Molex 4pin::]x2

edt: provar igen

Permalänk

Som sagt har jag en Antec TruePower 430W som jag köpte typ 2-3 månader sedan, hur vet jag att den stödjer en 6-pin PCI-E strömkontakt?

Permalänk
Medlem

Om du inte har en pci-e kontakt så använder du adaptern på bilden jag postade förut.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa ett X800XL för ungefär samma pris, men efter att ha läst den här tråden, verkar det ju onekligen ganska osmart!??
Ringde till Dell förut och frågade vilken tillverkare det var och fick till svar ATI!?
Då borde det väl vara det här isf: http://www.ati.com/products/radeonx850/index.html
Här är en "review", fast på AGP- versionen (borde väl vara ungefär samma sak!?): http://reviews.cnet.com/ATI_Radeon_X850_XT_Platinum_Edition/4...

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Säker på att de inte menade chipsetet? Dell anger aldrig tillverkarna av själva kortet, men ATi har ju tillverkat kärnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh BBA Radeon X850 XT PE är fint.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Killen på Dell svarade iaf "ATI", när jag frågade om tillverkaren! Jag blev lite fundersam först, för jag trodde inte att ATI tillverkade grafikkort, utan endast chipsets!? Jag kan ju dock inte vara säker, eftersom jag inte vet om han har nån ordentlig koll!? Har frågat i ett mail oxå, men inte fått svar än...

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brynte
Killen på Dell svarade iaf "ATI", när jag frågade om tillverkaren! Jag blev lite fundersam först, för jag trodde inte att ATI tillverkade grafikkort, utan endast chipsets!? Jag kan ju dock inte vara säker, eftersom jag inte vet om han har nån ordentlig koll!? Har frågat i ett mail oxå, men inte fått svar än...

ATi tillverkar kort, men dom säljs inte i Europa mig veteligt. Dell kan ju förstås köpa in eget lager och sälja i Europa

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte killen begick tjänstefel om han berättade det isf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till:

Dell liksom de flesta företag köper endast nerklockade OEM-versioner (oftast) av grafikkorten för att slippa värme i datorn vilket gör att dom kan spara in på chassi-fläktar som ofta måste bytas inom nåt år. Om du kollar på deras tidigare X800SE/XT kort så gick dessa i samma klockhastigheter som x600xt/x700 pro så innan du " köper grisen i säcken " kolla på deras hemsida där du finner kort-speccar annars blir du blåst utan dess like. Många utav er kommer då att säga att det bara är att köra kortet i standard-hastighet ändå men kortet är inte byggt för detta och du kommer att stöta på mängder av problem. Vi (fujitsu siemens) köpte tidigare kort från samma tillverkare som Dell så jag vet vad jag snackar om, men har nu bytt till Clud3D som tillverkare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alliott
Så här ligger det till:

Dell liksom de flesta företag köper endast nerklockade OEM-versioner (oftast) av grafikkorten för att slippa värme i datorn vilket gör att dom kan spara in på chassi-fläktar som ofta måste bytas inom nåt år. Om du kollar på deras tidigare X800SE/XT kort så gick dessa i samma klockhastigheter som x600xt/x700 pro så innan du " köper grisen i säcken " kolla på deras hemsida där du finner kort-speccar annars blir du blåst utan dess like. Många utav er kommer då att säga att det bara är att köra kortet i standard-hastighet ändå men kortet är inte byggt för detta och du kommer att stöta på mängder av problem. Vi (fujitsu siemens) köpte tidigare kort från samma tillverkare som Dell så jag vet vad jag snackar om, men har nu bytt till Clud3D som tillverkare....

Palla köpa nerklockade varianter och sedan kalla dom för det "riktiga" namnet :/

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Hittar inga kort-speccar, på Dells hemsida...:(

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

när någon person får kortet : skriv i tråden så vi får veta

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Undrar bara om nån har fått kortet och testat...

Visa signatur