Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDaweu
Är nog ingen risk, det är ju sååå diskret med vinkelslip.

waggie: glöm inte att även köpa hörselskydd.

Det är varken särskilt diskret med vinkelslip lr med ett elverk när man ska ut på stan!!

haha

Alltså kan ni va säkra på att ja inte ska busa!

O för dig kaka the great.. som tror att ja ska sno moppar så var det ni som missförstod det i förra tråden.. jag tog bara moppar som ett exempel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Det är varken särskilt diskret med vinkelslip lr med ett elverk när man ska ut på stan!!

haha

Alltså kan ni va säkra på att ja inte ska busa!

Om du kunde säga vad det är du ska göra kanske vi kan hjälpa dig med en effektivare lösning.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Har du tålamodet så använd dremeln

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du tålamodet så använd dremeln

Vad är en dremel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Annars borde det finnas bensindrivna vinkelslipar med.. eller kanske dags att modda en motorsåg?

Brandkåren har väll bensindrivna med gigantklingor, eller de kanske gick på samma hydralsystem som deras saxar...

Billigt? Nää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Om du kunde säga vad det är du ska göra kanske vi kan hjälpa dig med en effektivare lösning.

Mitt ute i skogen finns det ett hänglås modell ABUS Granit. Som jag måste kapa. Finns inte en männinska på mil så jag kan va högljudd.. Dock inga bomber!
Nöjda nu?
Då kanske ni kan komma på nån bra billig lösning?

Permalänk
Medlem

Lösningen;
köp en begagnad hydralisk vinkelslip, koppla sen till en vattenpumpen på bilen och torrkör den, haha.

(tror jag börjar spåra ut lite här)

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det sitter monterat samt exakt konstruktion på ett sådant hänglås, om låssylindern är av mässing som är vanligt skulle det antagligen vara enklast att borra ur cylindern.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

hänglås öppnar man med slägga, spärren är inte så stark.

(när en annan gick i högstadiet slog vi upp låsen med benen på de där klassiska skolstolarna - metallram och plastsits)

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem
Citat:

(när en annan gick i högstadiet slog vi upp låsen med benen på de där klassiska skolstolarna - metallram och plastsits)

Skulle inte tro att du slår upp de låset med en slägga... Det ska va en jävligt stor slägga då!!
Flera meter lång!
Och borra lär inte heller gå!

Det ända som går är vinkelslip och hydralisk och pneumatisk bultsax..

Vet ej om jag stavade rätt på de konstiga namnen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta handlar dock om ett hänglås konstruerat för att motstå just den typen av attacker, dels väger låset såpass mycket att det är svårt att slå det så hårt att vibrationerna lossar spärren, dels är spärren antagligen mycket stadigare än i dom billigare lås man köper till skol-skåp, många lås för under 100lappen kan man mycket riktigt öppna med en hammare, spett eller liknande.

Dessutom, om jag mins mekanismen rätt i dom stora abuslåsen, är inte sprinten fjädrande, så slagmetoden är värdelös då sprinten inte kommer rubbas av slag.

waggie:
Borra går alltid, det handlar bara om hur lång tid du har på dig och hur bra dina borr är.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Detta handlar dock om ett hänglås konstruerat för att motstå just den typen av attacker, dels väger låset såpass mycket att det är svårt att slå det så hårt att vibrationerna lossar spärren, dels är spärren antagligen mycket stadigare än i dom billigare lås man köper till skol-skåp, många lås för under 100lappen kan man mycket riktigt öppna med en hammare, spett eller liknande.

Dessutom, om jag mins mekanismen rätt i dom stora abuslåsen, är inte sprinten fjädrande, så slagmetoden är värdelös då sprinten inte kommer rubbas av slag.

waggie:
Borra går alltid, det handlar bara om hur lång tid du har på dig och hur bra dina borr är.

Hur motstår Abus Granit-låsen dom flytande kväve och slägghammare?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

oj. tog reda på hur ett sånt lås såg ut, tar tillbaka det jag sa...
Satan vilket lås.

Skärbrännare !!!
Det kommer gå åt många kapskivor och mycket laddande...
EDIT:
tappa nyckeln till detta

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hur motstår Abus Granit-låsen dom flytande kväve och slägghammare?

Teoretiskt: vet ej.

Praktiskt: det är en rätt gigantisk bit metall att kyla ner, den är också möjligtvis så tjock att det inte gör dig någon nytta om den är hård och spröd.

Kvävetricket är inte alls lika effektivt som man kan fås att tro av hollywoods filmer, kväve funkar bra om man vill slå sönder gummislangar och pulverisera rosor (typisk kemi-demo) men det krävs fortfarande relativt extrema krafter för att krossa ett tjockt stycke metall.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Teoretiskt: vet ej.

Praktiskt: det är en rätt gigantisk bit metall att kyla ner, den är också möjligtvis så tjock att det inte gör dig någon nytta om den är hård och spröd.

Kvävetricket är inte alls lika effektivt som man kan fås att tro av hollywoods filmer, kväve funkar bra om man vill slå sönder gummislangar och pulverisera rosor (typisk kemi-demo) men det krävs fortfarande relativt extrema krafter för att krossa ett tjockt stycke metall.

Ok, en modifierad domkraft med en lyftkapacitet på 7 ton då?
En sådan borde väl kunna dra sönder låset?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ofta är det lättare att kapa det låset sitter i än själva låset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, en modofierad domkraft med en lyftkapacitet på 7 ton då?
En sådan borde väl kunna dra sönder låset?

Låset? tveksamt, det är ett jävulskt stabilt lås.

Låsinfästningen: kanske, beror på hur den är ankrad.

Sen tillkommer den praktiska delen för hur man riggar upp något mellan domkraften och låset så att domkraften kan stå på marken och trycka upp låset.

Face it, militären vill inte att nån ska ta sig in i deras bunkrar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Låset? tveksamt, det är ett jävulskt stabilt lås.

Låsinfästningen: kanske, beror på hur den är ankrad.

Sen tillkommer den praktiska delen för hur man riggar upp något mellan domkraften och låset så att domkraften kan stå på marken och trycka upp låset.

Jag funderar på att köpa ett Abus Granit-hänglås för att låsa fast min moped. Det låter som att det blir ett sådant lås nu!

En kedja kan behövas också, har du några tips?

Ursäkta för Offtopic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

'
Jag funderar på att köpa ett Abus Granit-hänglås för att låsa fastmin moped. Detlåter som at det blir ett sådant lås nu!

En kedja kan behövas också, har du några tips?

Ursäkta för Offtopic.

Kedjan blir antagligen din svagaste länk (hehe hehe, länk... kedja... hehe), om du ska ha en kedja till ett sånt lås ska den ha minst lika grovt gods och härdade länkar (speciell låskedja)

Om du inte har härdad kedja blir lösningen lika smart som ett sjustjärningt inbrottssäkert cylinderlås på en glasdörr.

Wire är uteslutet då en wire är ganska lätt att klippa och såga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett mobbförråd var också min tanke...

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kedjan blir antagligen din svagaste länk (hehe hehe, länk... kedja... hehe), om du ska ha en kedja till ett sånt lås ska den ha minst lika grovt gods och härdade länkar (speciell låskedja)

Om du inte har härdad kedja blir lösningen lika smart som ett sjustjärningt inbrottssäkert cylinderlås på en glasdörr.

Wire är uteslutet då en wire är ganska lätt att klippa och såga.

Om jag köper ett sådant lås så köper jag en härdad kedja också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet varken pris eller effektivitet på detta verktyg, men en batteridriven tigersåg från DeWalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Vet varken pris eller effektivitet på detta verktyg, men en batteridriven tigersåg från DeWalt?

Tveksamt hur effektivt en tandad såg är på härdade låsbyglar och låshus.

Visa signatur

Permalänk

Perfekt, nästa gång vi hör om inbrott i ett militär förråd ber vi bara snutarna kolla upp waggies ip:n nr och sen göra besök på den aktuella adressen

Permalänk
Medlem

Kan väl bara säga det att ett vanligt syra batteri ej bör laddas ur mer än 40% av dess kapacitet, återladdas inte 100% annars... Så om du ska springa omkring med en 700w vinkelslip så kan du kanske kapa runt i kanske en 15-30 min... Skulle jag dra till med iaf, orkar inte räkna

Permalänk
Medlem

Jag säger bara det : Bågfil pojkar, Finns inget som är så lätt , bärbart , strömsnålt , billigt , lättannvänt, tyst och bra som en Bågfil !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
seriekoppla tills du har 230v
XD

12+12=24
12+12+12=36
12+12+12+12=48

o.s.v.

på 19batterier får du 228V

men orkar inte (kan inte, vet inte hur många W ett batteri klarar) räkna W nu, överlåter det åt någon mer erfaren.

230 V likspänning har man ingen större nytta av.

Permalänk

Vilken tur att du läser tråden dumhuvud! Just nu känner jag att jag gärna blir bannad på livstid, jag är så jävla trött på folk som ska göra sig lustig (eller har riktiga kommentarer) MEN FAN INTE KAN LÄSA EN TRÅD. Vid det här laget vet jag mycket väl att det är likström, så varför i helvete skulle du posta! SVARA MIG!

Permalänk
Medlem

Jag säger bara...." Pentylstubin "..... Det fixar allt på en sekund hehehe

Visa signatur