Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Nästa 6600GT till slakthuset

Permalänk
Medlem

Nästa 6600GT till slakthuset

Kladdade här förut när jag hade problem med mitt 6600GT ('6600GT åt fanders'). Har inte fått det gamla att funka trots galet många försök med massa hjälp från folk här n stuff. Köpte ett nytt iaf (Club 3D 6600GT 128MB).

Det nya blir oheligt varmt och hänger sig så fort man piskar på det lite med 3dmark05 eller dawn of war. Ofelbart. I 3dmark kan man tom räkna ut hur långt det kommer gå innan det hänger datorn med hjälp av innetemperaturen (har varierat en del senaste dagarna ju). Flänsen blir tokigt varm, alla gånger 'hand hot' (för madscientists som jag är det typ 70 grader) rakt ovanpå gpu'n.

Bara att skyffla tillbaka eller? Brukar man få nytt direkt eller får man det efter massajävlaveckor?

Permalänk

70 grader full load ska inte vara något problem alls för 6600GT. Tvärtom en ganska normal temp på GPU. Kanske är det något annat som gör att du får hängningar? Antar att du mätt GPU-temp med den utility som följde med så att du kan utesluta hög GPU-temp som orsak.

Kolla om det finns händelser registrerade i system- och programloggar (loggboken), detta kan ibland ge ledtrådar. Kolla även andra temperaturer i burken, samt om du har spänningsvariationer över vad som kan anses normalt.

Visst kan det vara fel på ditt nya kort, en del kort har problem med HSI-kylningen (även från fabrik) och det syns inte på några tempsensorer. Hittar du inga andra förklaringar till hängningarna så är det kanske kortet som måste bytas ut. Helst skulle du kolla kortet i ett annat system innan du skickar tillbaka det, aldrig roligt att få tillbaks samma kort med en felsökningsräkning.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Hedersmedlem

Ett kraftigt nätagg är ett krav på 6600GT!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

NJa...
Jag har ett Codegen 350W nätagg och jag kör 6600GT utan problem... (Nu iaf, har haft lite annat strul, men nätagget drar runt det bra!)...

Visa signatur

Asus K8V-X | AMD Athlon 64 3000+ @ AC Freezer 64 PRO | Point of View GeForce 6600GT @ Zalman VF700Cu | 1024mb Samsung PC3200 | Seagate 160Gb | Windows XP Pro SP2 | 2st Artic Cooling Chassifläktar | Logitech MX510 | IBM C170 | Cosonic Hörlurar | 5.1 Creative Högtalare | Aquamark 3D 53818 | 3D Mark 03 8540 | 3D Mark 05 3468

Permalänk
Medlem

MaLo: Har ett 300W nätagg och det drev runt mitt gamla 6600GT som en dröm. Har inte så mkt i lådan, men är rätt medveten om att det kan tänkas bli dags för sådant inom kort.

Jag har inte hittat den "exakta" GPU-temperaturen i någon utility. Har inte installerat någon som följde med, men hittar iaf ingen i SpeedFan och inte i PCcool (eller vad det nu heter, tankade från ftp'n här).

Och ja, borde nog kolla mitt kort i en annan burk innan jag slänger in det. Dock är jag hyfsat säker på att det är temperaturproblem då jag testat ett gäng gånger och det hänger sig fortare ju varmare det är i rummet och ju mindre det hunnit svalna sedan gången innan.

Permalänk
Medlem

430W har jag och det flyter på bra me gainward aldrig haft problem me kortet

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Vet något ett bra utility-program där man kan se temperaturen på grafikkortet? Ingen temperatur jag kan hitta i SpeedFan sticker i vädret när jag kör 3Dmark t.ex.

Ang. hand hot så är det på flänsen. Det lär nog vara en hel del varmare på GPUn.

Övriga systemet:
MSI K8N Neo2, A64 Winchester 3200+, 2*256 pc 3200, 120+40 GB, DVD-RW, 2st 80mm, 1st 120mm (alla fläktar kopplade till en 6ch Zalman fancontroller), Seasonic 300W

Permalänk

Du kan ju testa att plocka loss kylflänsen, göra rent och lägga på ny kylpasta (tex Arctic Silver 5) och sedan sätta på kylflänsen igen.
Om du inte orkar göra det så kan du ju testa kortet i någon kompis burk och byta kortet om det beter sig lika dan't i kompisens burk.

Tycker själv att den fabriksmonterade kyllösningen för 6600GT (i alla fall den som följer Nvidias referenskonstruktion) är för vek. Bättre alternativ för kylning är Zalman VF700 eller Arctic Cooling NV Silencer 6 rev 2, de sänker temperaturen med 10-15°C.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag var inne på det själv och bytte till en VF700 på mitt gamla 6600GT. Därav min tidigare tråd '6600GT åt fanders'. Jag tänkte att jag inte ska göra ett skit med grafikkortet och funkar det inte så ska jag lämna tillbaka. Köpte det i torsdags och det hänger sig 100% av gångerna man testar det i 3dmark. Det kallar jag inte ett godkänt grafikkort.

Blev rätt less på det hela (dyrt OCH ger trasig dator) och tänkte skita i att klocka grafikkortet. Nu har jag varit utan grafikkort länge och har inget i reserv som jag kan få tag i snabbt. Lämna in grafikkortet gör att jag kommer vara utan rätt länge till. Ska testa det hos en polare ikväll förhoppningsvis, samma visa då så blir det back to teh leverantören. Betalar inte pengar för ett undermåligt kort. Isf kan jag lika gärna byta till ett Radeon 7000 PCI (alla vet ju ändå att världens bästa spel trots allt är star craft - brood war=)

Permalänk
Avstängd

Enda 6600gt kort jag hade strul med var xfx 6600GT....
kör med ett asus 600GT extreme pci-e funkar asbra men enda trista är tempen... alla andra har kunnat klockat det till 585/1200,,,

Mitt max är 550/1100 sen hänger sej allt och strular..

tempen drar upp till 73grader ful load idle 55... illa av asus tycker jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggo
Jag var inne på det själv och bytte till en VF700 på mitt gamla 6600GT. Därav min tidigare tråd '6600GT åt fanders'. Jag tänkte att jag inte ska göra ett skit med grafikkortet och funkar det inte så ska jag lämna tillbaka. Köpte det i torsdags och det hänger sig 100% av gångerna man testar det i 3dmark. Det kallar jag inte ett godkänt grafikkort.

Blev rätt less på det hela (dyrt OCH ger trasig dator) och tänkte skita i att klocka grafikkortet. Nu har jag varit utan grafikkort länge och har inget i reserv som jag kan få tag i snabbt. Lämna in grafikkortet gör att jag kommer vara utan rätt länge till. Ska testa det hos en polare ikväll förhoppningsvis, samma visa då så blir det back to teh leverantören. Betalar inte pengar för ett undermåligt kort. Isf kan jag lika gärna byta till ett Radeon 7000 PCI (alla vet ju ändå att världens bästa spel trots allt är star craft - brood war=)

Aaahh...osis, du fick kanske en liten statisk urladdning när du hanterade kortet under kylarbytet.
Jaja, då förstår jag att du inte vill mecka för mycket. Om leverantören har Leadtek kort kan du ju be att få byta till ett sådant, deras kyllösning är en av de bättre. Fast om du tröttnat på Nvidia kan du ju alltid ta ett ATI X700Pro, det presterar ju nästan lika bra som ett 6600GT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Var varsam och tom en snäll ponke när jag mekade med det. I vilket fall som helst så tänkte jag inte riskera att knäcka ett till. Det skulle totalt knäcka min ekonomi nämligen. Funkar inte kylningen så värst bra så blir det kanske något annat ja. Får se om jag får tag i något som funkar.

Funtar på att panikköpa billigaste skit-agp-kortet bara för att datorn ska funka alls. Kanske kan låna hem en bärbar från jobbet annars. Dock blir det irriterande med tanke på alla filer och skit som man vill ha tillgång till. Aja, känns kanske mer befogat än att slänga ut 400 spänn extra på ett kort jag behöver under så kort tid. Hellre 400 spänn till för ett liiite vassare kort (256 megs 6600GT kanske...) isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
430W har jag och det flyter på bra me gainward aldrig haft problem me kortet

Har själv ett Gainward 6800GT, GH (host, yea right ). Är inne på mitt 3:e kort och inte heller detta fungerar i den utlovade hastigheten 400/1200. Högsta jag kan köra är 375/1200 och då fryser spelen ändå vid olika tillfällen. Jag ska aldrig mer köpa gainward det är en sak som är säker...

Permalänk
Avstängd

Mitt gainward vägra starta ibland svart bild fick jucka på det för att datorn skulle gå igång.... plus sen när man drog igång ett spel trodde grannarna ja damdsög... gainward sux...

Permalänk
Medlem

OBSERVERA! Att VF700 inte passar till GAINWARD AGP 6600gt Korten!!!
Det är många som gjort det misstaget..
Det går om man gör en egen SLI fläns eller vad det är man gör..
SLI flänsen är inbyggd i GAINWARDS AGP 6600gt korten och inte löstagbar men det funkar på de flesta andra 6600gt kort..
Det var det som hände dig förut Geggo om du inte har fått reda på felet..

Visa signatur

Amd athlon 64 X2 4600+ | TwinMOS 2048 ddr | AXLe 8800GTS 640mb |
|MSI K8N NEO4-F | Samsung spinpoint 200gb | XP pro |
| Cooltek 600w | Samsung Syncmaster 940B | Extern HD: WD Dual-option 250gb |

Permalänk
Medlem

TheZork: Har inte sett sån information någonstans. Var kan man läsa om det? Tycker dom borde skylta med sånt rätt bra.

Jag har ett Aopen (http://www.pcware.be/images/products/p-2B-1079.JPG) som är trasigt sedan VF700-historien och mitt nya Club 3D som har kass fläns. 6600 är tydligen inte mitt turnummer.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt.. Väldigt dålig information om detta.. Här är några som råkat ut för detta(recensionerna)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306460&cks=PRL

Här är den dåliga informationen på zalmans sida..
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_6600GT_eng.html

Om man sätter på en vf700 ändå på ett sådant kort så händer det så här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47182...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den sista länken där var ju till min gamla tråd.

Vet någon vem man kan strypa för det där? Det _ska_ väl iofs inte förstöra grafikkortet, men man vet aldrig. Har mekat ihjäl mig för det där. ._. Kylning.com sa inte det minsta om det där när jag köpte VF700an, trots att jag sa att det var till ett 6600GT. Är rätt sugen på ersättning som sagt.

Permalänk

Jag håller med om att återförsäljarna borde informera kunderna om vad som gäller, gör dom inte det så bör de stå för åtminstone en del av skadan. De återförsäljare som länkat till Zalmans sida tycker jag har sitt på det torra: http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_6600GT_eng.html

Det står ju klart och tydligt med bildexempel vad som är förutsättningarna för att det ska funka.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Läskigt, kan nästan svära (satakabel och såna ord) på att det stod 6600GT på kylning.com's sida förut. Man börjar ju nästan ana konspiration.

6600GT är alltså inte med på listan över kompatibla kort till VF700 där.

Permalänk
Medlem

njae står så här:

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_compatiblelist_e...

Vissa 6600gt kort funkar ju tex. leadteks 6600gt kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

på zalmans hemsida ja, jag menade kylning.com's hemsida (www.kylning.com). Där köpte jag skiten.

Permalänk
Medlem

jasså ok.. aah det e skit dåligt att de inte skriver nåt =/

Visa signatur

Permalänk

Geggo, tror nästan du har ett case där!

Dom skriver ju klart o tydligt - "2. This product cannot be used with Matrox VGA cards and NVIDIA PCX series VGA cards.". Vad man lägger för betydelse i "PCX-series VGA cards" är oklart iofs men det kan i vart fall inte kopplas till AGP-versioner av 6600GT ens med den vildaste fantasi.

Samtidigt anger man att kylaren fungerar för 6600-series kort, i vilket 6600GT måste anses ingå. Jag tycker återförsäljaren bör stå för fiolerna i det här fallet pga vilseledande produktinformation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frankenstein: Jo man kan ju alltid försöka. Jag har kollat runt ganska mycket och har inte alls vetat om det som TheZork påpekade (vilket inte så många överlag verkar veta heller) om kompatibilitet och liknande.

Provade mitt nya 6600GT hos en polare nyss. Samma visa där. Skickar tillbaka det imorgon. Askungen kommer aldrig få gå på bal... ._.

Permalänk

Japp, det är lite lurigt att hitta informationen om vilka kort som fungerar med VF700, just det där med "Nvidia PCX-series" fick mig att undra också. Tydligen är det någon äldre modell av Nvidia-kort och inte en förkortning av PCI eXpress som jag var orolig för ett tag.
Efter vad jag förstår så passar VF700 till alla 6600GT PCI-e kort och även på de AGP-kort som har en separat HSI-kylare (inte samma kylare över både HSI och GPU). Dock är det så att GPU'n sitter högre upp på grafikkortet på ett 6600GT AGP-kort, vilket gör att kyllammellerna på VF700 sticker upp 1- 1½ cm över kortets övre kant i det fallet.

Mao ett varningens ord till de som tänkt sätta VF700 på ett AGP-kort, kolla om det finns en separat HSI-kylare och om det fins plats ovanför grafikkortet.

Geggo<= Hoppas du har bättre lycka med nästa grafikkort...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

kolla mitt svar i din andra tråd, har haft samma problem vettu ^^

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p