Eventuellt köp av Mac Mini.. Lite åsikter tack ;D

Permalänk
Medlem

Eventuellt köp av Mac Mini.. Lite åsikter tack ;D

Hejsan..

Läste lite om Mac idag och vart så sjukt sugen på att skaffa en mac med Mac OS X men jag har aldrig ens sett en mac så jag är lite osäker.

Kan man göra som man vill på en mac ? (ändra teman och liknande)
Vad finns det för fördelar med mac ?
Vad finns det för naktdelar med mac ?
Någon som har lite nybörjar erfarenheter efter 10år med windows ?

JA jag har linux på datorn så ingen behöver säga att jag ska prova det..

Är väldigt tacksam för alla åsikter när det gäller detta eftersom att jag är lite less på samma samma hela tiden..

Visa signatur

DeepCool CH260 | CPU: Ryzen 9800X3D | Ram: 64GB DDR5 6000mhz | GPU: RX9070XT 16GB | Nvme1: WD Black SN850X 1TB | Nvme2: Crucial P2 2TB | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mac mini är alltid något trevligt att starta med. Dock inte med 256MB ram, då känns den vanligt slö bara....

Man kan ändra teman(tredjepartsprogram som kostar pengar).
Fördelar: Något nytt, inge virus, inge spyware, snyggt, BSD-userland. Och viktigaste fördelen. Det är en Macintosh.
Nackdelar med en mac? Jo, just det, dyra grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nackdelar med en mac? Jo, just det, dyra grafikkort...

Inget bekymmer med Mac mini

I övrigt kan jag intet göra än att hålla med!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Det är en oerhörd fördel att slippa virus och sånt tjafs.
Men det finns å andra sidan inte lika mkt program osv till mac.

Kör mac på jobbet och en kollega fick nyligen en mac mini.
De är jäkligt smidiga och coola får man säga

Mac OS X är snyggt och välgjort men har liksom Win XP sina för och nackdelar.
Jag rekommenderar verkligen en närmare titt på Mac och Mac OS X om du inte kikat in det innan. Har du möjlighet att gå in till en Apple-återförsäljare och klämma och kika lite är det naturligtvis det allra bästa.

För övrigt vill jag tillägga att det är tråkigt att de flesta Pc och Mac-användare är väl enkelspåriga och med en dåres envishet (oftast med halvbra argument) hävdar att just deras "sida" är bäst.

Jag säger öppna era sinnen och kolla in båda världarna!
Varför välja mellan blondiner och brunetter om man kan få båda
Har du nu redan testat Linux (vilket jag inte gjort än) så ligger det ju nära
till hands att köra en vända Mac OS X också

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Har suttit på windows i hela mitt liv och jag skulle testa pappas gamla mac (en sån där skärm som är genomskinlig, vet inte vad den heter) och jag blev bara irriterad. Tog säkert 20 min innan jag tappade tålamodet och gick och frågade pappa hur man startade internet :P. Men det är en vanesak. Mac är ju bättre på multimedia har jag för mig. I alla fall på film och musik tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
...
Men det finns å andra sidan inte lika mkt program osv till mac
...

Hrm, snarare så att det inte finns lika mycket skit och olika program som gör "samma saker" till Mac

Bra program-källor:
http://www.macupdate.com/
http://www.versiontracker.com/macosx/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Har suttit på windows i hela mitt liv och jag skulle testa pappas gamla mac (en sån där skärm som är genomskinlig, vet inte vad den heter) och jag blev bara irriterad. Tog säkert 20 min innan jag tappade tålamodet och gick och frågade pappa hur man startade internet :P. Men det är en vanesak. Mac är ju bättre på multimedia har jag för mig. I alla fall på film och musik tror jag.

De har ingen med en genomskinlig skärm.
Förövrigt så tycker jag att kommentaren "frågade pappa hur man startade internet" tyder på att du inte har allt för stor datorvana, detta hade tydligen trådskaparen.

no-heat: Vänta till den 7:e innan du beställer den, det ryktas att det ska komma en uppgradering då. (Om man kollar på hur ofta Apple vanligtvis uppgraderar sina produkter lutar det åt att den ska få en uppgradering)

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, inte många rätt där Menar du iMac?

I så fall är "skärmen" själva datorn.
Surfa på OS 9 och tidigare; dubbelkicka på Mac HD ikonen --> Program --> Netscape eller Internet Explorer mapparna
Surfa på OS X och senare; välj Safari eller Firefox i Dockan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
De har ingen med en genomskinlig skärm.
Förövrigt så tycker jag att kommentaren "frågade pappa hur man startade internet" tyder på att du inte har allt för stor datorvana, detta hade tydligen trådskaparen.

no-heat: Vänta till den 7:e innan du beställer den, det ryktas att det ska komma en uppgradering då. (Om man kollar på hur ofta Apple vanligtvis uppgraderar sina produkter lutar det åt att den ska få en uppgradering)

jag har inte lika mycket datorvana som endel här men jag har datorvana. Är 13 nu. Har suttit på dator sen jag var typ 6. Mer än halva livet :P. Jag fattade verkligen inte hur man startade en webläsare på en mac. Det var första gången.

Ps. Om du menar att jag sa internet och inte webläsare så är det en vana jag har.

EDIT: Imac var det ja! Det ser ju ut som en vanlig crt-skärm ju! Men jag är inte en som som säger "denna datan" och pekar på skärmen Och ja. Det heter dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Enligt tradition har det väl varit tisdagar som Apple släppt produkter, så det är väl 5.7 eller 12.7 som är mera troliga datum då. 12.7 är under nån MacWorld-mässa, men Apple har ju tipsat pressen att nya produkter (iPhone?) ska komma före 7.7.

Förhoppningsvis kommer en modell som klarar alla grafikfunktioner i Tiger, ganska fult att som nu inte stöda sitt eget operativsystem helt och hållet.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Du testade en gammal mac med ett gammalt system och därefter dömmer du?

Testa en mac med OSX istället då.

Permalänk
Medlem

jag hade kört allt från msdos->xp innan jag bytte till osx. bytet gick skrämmande smidigt. ett tips är att hänga på någon irckanal med folk som kan ge dig basic support och tips dig om vilken im-klient(adiumx.com), mediaspelare(vlc,mplayerosx), etc du ska använda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Hrm, snarare så att det inte finns lika mycket skit och olika program som gör "samma saker" till Mac

Finns en typ av skit till MacOS, och många till Windows

Hade Mac från tidigt 90-tal till 2000 eller om det var 2001. Visst har de blivit mycket bättre, men jag skulle inte köpa en stationär Mac. Möjligtvis en bärbar.

Permalänk
Medlem

Okej men är rätt övertygad om att jag ska köpa en Mac Mini bara en sak som återstår, går den att koppla in till en tv ?.. men då är frågan Hur mycket minna osv osv ska jag ha ?

Skriv gärna specsen här ska ha med den mindre processorn iaf...

Visa signatur

DeepCool CH260 | CPU: Ryzen 9800X3D | Ram: 64GB DDR5 6000mhz | GPU: RX9070XT 16GB | Nvme1: WD Black SN850X 1TB | Nvme2: Crucial P2 2TB | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Välj 512 RAM och en "Apple PAL DVI-till-video-adapter" så blir det bra sen. Bluetooth-modul med om du har råd.

http://www.apple.com/swedenstore/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är just stödet för film. Har haft mycket problem med Divx, Xvid etc. VLC är väl den spelare som fungerar bäst, men är långt från lika bra som på PC. En annan nackdel är spelen. Ytterst få speltitlar som kommer till macen, och om de kommer kräver de multum i datorkraft. Kör mac på jobbet och PC hemma. När macen börjar köra Intel nästa år kommer jag byta ut min PC hemma.

Visa signatur

Opteron 175 • 2048mb • 7600GT • 2x 250GB Sata2 Raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acne
Har haft mycket problem med Divx, Xvid etc. VLC är väl den spelare som fungerar bäst, men är långt från lika bra som på PC.

En annan nackdel är spelen. Ytterst få speltitlar som kommer till macen[...]

När macen börjar köra Intel nästa år kommer jag byta ut min PC hemma.

Kommer bytet av processor verkligen att ändra på det du tar upp här? Jag har svårt att se det.
Eller vad är anledningen till att du kommer byta ut din PC?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Största nackdelen är just stödet för film. Har haft mycket problem med Divx, Xvid etc. VLC är väl den spelare som fungerar bäst, men är långt från lika bra som på PC.

Håller inte med. VLC fungerar klockrent, ibland kör jag med Mplayer OSX (bättre subtitle-inställningar bl.a.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ryktas det inte om att en ny uppdaterad version av mac mini är på gång? Vore kanske bra att avvakta med köp några dagar och se (om man orkar vänta). Snackas om mer minne 512mb i standardutförande, ev.snabbare processor, ny grafik och större hårddisk. Bara rykten...någon som vet mer?
Ha det

Permalänk
Medlem
Citat:

Största nackdelen är just stödet för film. Har haft mycket problem med Divx, Xvid etc. VLC är väl den spelare som fungerar bäst, men är långt från lika bra som på PC. En annan nackdel är spelen. Ytterst få speltitlar som kommer till macen, och om de kommer kräver de multum i datorkraft. Kör mac på jobbet och PC hemma. När macen börjar köra Intel nästa år kommer jag byta ut min PC hemma.

Vad snackar du för skit. VLC och Mplayer klarar exakt samma filmer på OSX som i Linux och Windows...
Allt utom WMV eftersom det är Microsoftskitformat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vad snackar du för skit. VLC och Mplayer klarar exakt samma filmer på OSX som i Linux och Windows...
Allt utom WMV eftersom det är Microsoftskitformat.

Och vill man spela deras skitformat så kan man dra hem Windows Media Player för osx.

Permalänk
Medlem

Okej låter bra... ska avakta lite till den där uppdateringen och kolla om dom ändrar någe får ju inte lön förrns den 26e ändåså ;D

Tack för hjälpen gott folk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni det finns en chans att Mini:n blir uppgraderad nu på tisdag (12:e)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Tror ni det finns en chans att Mini:n blir uppgraderad nu på tisdag (12:e)?

chansen finns (och den behöver det)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life