Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hur kommer jag åt min linux burk ute från ?

Permalänk

Hur kommer jag åt min linux burk ute från ?

Hejsan alla !

Jag kör ubuntu linux testar lite saker. Nu tänkte jag test köra den från en annan dator ute från mitt hemnätverk. Då kommer problemmet hur gör jag ?
jag har programmet vnc viewer och har en router och då gissar jag ju att det blir problem med brandväggen på routern. Någon som kan förklarar hur man gör för att komma åt sin dator utefrån hemnätverket?

Jag har aktiverat fjärrskrivbord på min linux burk och att man måste skriva lösen för att komma åt den.

Permalänk
Medlem

I din router måste du sätta upp port forwarding så att de portar som vnc (eller vad du nu vill använda) öppnas och styrs in till din dator på ditt lokala nätverk. Jag föredrar att använda enkel X forwarding genom ssh (ssh -X user@host) men det är ju en smaksak.

Håkan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
I din router måste du sätta upp port forwarding så att de portar som vnc (eller vad du nu vill använda) öppnas och styrs in till din dator på ditt lokala nätverk. Jag föredrar att använda enkel X forwarding genom ssh (ssh -X user@host) men det är ju en smaksak.

Håkan

Xfordwarding är en annan sak.. du kan inte se vad du har på ditt skrivbord där hemma för tillfället..

VNC funkar sisådär.. jag har bara fått igång det med Xvnc med virtuell screen.. hur man får det att fungera som på windows (wysiwyg) vet jag inte, men de krävs nått fulhack som heter "rfufb" eller nått...

Permalänk
Medlem

Jodå, visst går det, eller jag har fått det att funka en gång vet jag. Installera TightVNC (www.tightvnc.com) om du inte redan har det och följ sedan instruktionerna på den här sidan: http://www.realvnc.com/products/free/4.1/x0.html

Permalänk

Jag har ju öppnat 5900 porten som vnc använder sig av. Jag öppnade den precis som jag gjorde till dc. Men sedan det med ssh kan jag inte hur gör man det ?

Mvh Jonas