Omstart när Windows ska startas
Jag har precis satt ihop en ny dator, jag har lite tidigare erfarenhet av det också, men expert är jag inte. Den nya datorn består av:
Antec Super LanBoy
Asus A8N-E
Amd 64 3000+ (Venice)
Arctic Cooling Freezer 64
2x512 Corsair Value Select
Asus 6600GT Top (PCI-E)
Sweex 650W Big Fan
2x80Gb HDD
Asus CDRW
Nu till problemet...
Datorn startar igång, fläktarna etc. och det går att komma in i BIOS, det ser överlag bra ut, den hittar HDD, CDRW, RAM, CPU etc.
Problemet är att när Windows ska laddas, precis innan Windows loggan normalt kommer upp, så startar datorn istället om, så kan den hålla på: starta om, windows ska laddas, starta om etc. Jag har även testat att starta i felsäkert läge, då läser den in filerna etc. Men så fort windows ska startas så startar den om istället.
Den svaga länken i systemet är ju nätagget, men det ska ändå vara kabapelt till:
3.3V. 28 Amp
5V. 45 Amp
12V. 25 Amp
Dock så är det en 20 pins plugg på det, och moderkortet är 24 pins. Efter ganska mycket sökande och läsande verkade det ändå som att man mycket väl skulle kunna koppla in det ändå, ev. på bekostnad av viss instabilitet. Jag testade då att koppla in det på så vis att dem fyra pinsen längst ner blev över. Resultatet har ni här ovan, omstarter.
Det känns ju som att problemet måste ha att göra med nätagget, men det är ju inte ett extremt krävande system heller... grafikkortet t.ex. använder ingen extra strömförsörjning från PSU:n, utan får all ström från PCI-E sloten.
Jag har även testat att koppla ur 1 fläkt, 1 HDD, och Floppyn, men till samma resultat.
Skulle det hjälpa att skaffa en 20 > 24 pins adapter? Jag har nämligen läst att vissa anser dem vara helt onödiga.
Eller kan felet ligga i nåt helt annat, som jag har missat?
/Cam