Permalänk
Medlem

Omstart när Windows ska startas

Jag har precis satt ihop en ny dator, jag har lite tidigare erfarenhet av det också, men expert är jag inte. Den nya datorn består av:

Antec Super LanBoy
Asus A8N-E
Amd 64 3000+ (Venice)
Arctic Cooling Freezer 64
2x512 Corsair Value Select
Asus 6600GT Top (PCI-E)
Sweex 650W Big Fan
2x80Gb HDD
Asus CDRW

Nu till problemet...

Datorn startar igång, fläktarna etc. och det går att komma in i BIOS, det ser överlag bra ut, den hittar HDD, CDRW, RAM, CPU etc.
Problemet är att när Windows ska laddas, precis innan Windows loggan normalt kommer upp, så startar datorn istället om, så kan den hålla på: starta om, windows ska laddas, starta om etc. Jag har även testat att starta i felsäkert läge, då läser den in filerna etc. Men så fort windows ska startas så startar den om istället.

Den svaga länken i systemet är ju nätagget, men det ska ändå vara kabapelt till:

3.3V. 28 Amp
5V. 45 Amp
12V. 25 Amp

Dock så är det en 20 pins plugg på det, och moderkortet är 24 pins. Efter ganska mycket sökande och läsande verkade det ändå som att man mycket väl skulle kunna koppla in det ändå, ev. på bekostnad av viss instabilitet. Jag testade då att koppla in det på så vis att dem fyra pinsen längst ner blev över. Resultatet har ni här ovan, omstarter.

Det känns ju som att problemet måste ha att göra med nätagget, men det är ju inte ett extremt krävande system heller... grafikkortet t.ex. använder ingen extra strömförsörjning från PSU:n, utan får all ström från PCI-E sloten.

Jag har även testat att koppla ur 1 fläkt, 1 HDD, och Floppyn, men till samma resultat.

Skulle det hjälpa att skaffa en 20 > 24 pins adapter? Jag har nämligen läst att vissa anser dem vara helt onödiga.
Eller kan felet ligga i nåt helt annat, som jag har missat?

/Cam

Permalänk
Medlem

provat o formatera om igen? kanske återställa biosen? du får inte nån blå skäm eller nånting ??

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldstar
provat o formatera om igen? kanske återställa biosen? du får inte nån blå skäm eller nånting ??

Jag har inte provat att formatera om, men jag ska testa med en tom HDD nu när du sa det. Kan testa att återställa BIOS också, men vid den första uppstarten så var den helt ny från lådan. Nej, ingen blåskärm alls, den går i en loop typ; startar upp, startar om, startar upp, startar om... o.s.v.

Jag ska testa dina två förslag och hör av mig med resultat så fort jag är klar.

/Cam

Permalänk
Medlem

jag hade sånna här problem när det var massa klusterfel på min systemdisk.. ;O Det jag provade var att sätta i en ny hårdisk o installera windows på den. Sen funkade allt o jag slängde den gamle disken ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma grejjer i min burk som du har (se sign) och driver det med det nätagg som satt i mitt chassi när jag köpte det (Aspire X-Dreamer II), vilket är ett 20-pins 400W nätagg och mitt system är stabilt.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att återställa BIOS, och testade att köra en ny installation av Windows XP, Det flöt på bra, jag lät den snabbformatera en HDD till NTFS, och den kopierade över filerna som den skulle. Jag ändrade sen i BIOS så att den ska boota upp HDD:n innan CD:n.
Nu dök Windows XP loggan upp, och Windows börjar laddas inför installationen. Nu får jag dock en bluescreen som meddelar:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Det låter ju som det kan ligga ganska mycket i vad k.den säger.

Resultaten är alltså:

HDD1: Som jag använder just nu i den gamla datorn, leder till omstarter. Har dock inte testat att formatera den än.

HDD2: Ger mig felmeddelandet UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Jag har dock för mig att jag nån gång tidigare har fått några CRC errors på den, på den gamla datorn.

Nu lutar det åt att formatera den här disken, HDD1, och testa den.
Finns det nåt mer jag bör tänka på eller testa?

/Cam

Permalänk
Medlem

Felet med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME brukar gå att lösa om man kör en chkdsk c: /F från återställningskonsollen. Du måste alltså boota med Windows XP skivan och trycka R i första rutan för att komma till återställningskonsollen. Troligen har det bara blivit något fel i filsystemet.

Permalänk
Medlem

Jag hann tyvärr redan formatera min primära hårddisk, men jag är nästan säker på att det inte hade hjälpt på just den hårddisken. Jag har som sagt haft lite problem med den innan, så det blir nog att lämna in den på elgiganten eftersom garantin fortfarande gäller.
Men tack ändå för förslaget!

Jag formaterade som sagt HDD1... och det hjälpte faktiskt! Jag skriver nu från den nya datorn. Tack för hjälpen allihopa, det hade inte slagit mig att det kunde vara ett HDD fel utan var helt inställd på att det var nätagget! För övrigt så hade jag nog inte förstått vikten av att ha en tom hårddisk vid installation av ett nytt system.
Det måste väl ha varit drivrutinerna från det gamla systemet som var kvar och ställde till problem.
Än en gång, tack för hjälpen!

Mvh
Cam