Permalänk
Medlem

21" CRT (Behöver Hjälp)

Alltså jag blir snart galen. Satt uppe hela natten igår och letade på olika ställen efter olika 21" CRT-skärmar.

Måste köpa en ny dator och en ny skärm snart och jag har problem med att hitta rätt skärm. Ska lägga ut ungefär 4000 +- 500 på den.

Jag har hittat ett par intressanta skärmar som t.ex. Samsung SyncMaster 1100DF och Samsung SyncMaster 1100P+. Skärmarna verkar okay, bra i maxupplösning, bra i Hz osv.

... men sen så kommer det till att läsa andras recensioner på skärmarna (kollade recensionerna på Pricerunner).
På Samsung SyncMaster 1100DF skrev dem att den var suddig och nästintill värdelös och oanvändbar, den fick med andra ord riktigt dålig kritik på prestandan. Medans Samsung SyncMaster 1100P+ fick riktigt bra kritik på prestandan, dem skrev att dem rekommenderar skärmen till andra osv.

Så jag undrar nu om ni har någon aning om detta? Har ni en av skärmarna? Har ni testat dem? Är det verkligen så som "recensenterna" skrev?

... och den sista stora frågan: Finns det någon annan bra 21" CRT-skärm runt 4000 som ni skulle rekommendera?

Tack på förhand.
// Peace

Permalänk
Medlem

Angående Samsung Synkmaster CRT med så kallad magicbrite MB så är det helt värdelöst eftersom man för att få en godtagbar bild med bra ljusbalans måste ställa in den på noll ljus och 100 kontrast vilket är just det de kallar MB gör, alla andra inställningar blir som att se skärmen genom vit dimma, måste vara något jag inte förstått eftersom de anser att det är en finess?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk

Varför inte köpa en TFT istället? 19"-are där inte verkligen inte fy skam.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

@ Jarl: Okay... thanx för infon.

@ Jonte-san: Jag är inte för TFT-skärmar. Gillar CRT mer.

Permalänk

Har en 1100p+ som jag är väldigt nöjd med Haft den i ca 5 år utan problem.
Fantastisk för spel och video. Kör mest i 1600x1200@85hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mastermariner
Har en 1100p+ som jag är väldigt nöjd med Haft den i ca 5 år utan problem.
Fantastisk för spel och video. Kör mest i 1600x1200@85hz.

Okay, tack så mycket för hjälpen

Då blir det vell en 1100p+. Thanx återigen.

Permalänk
Medlem

Om du inte är rädd för begagnatmarknaden så titta efter upp till ett år gammla skärmar, du kan nog komma undan runt 3000 då ( se till att de har kvitto el dyl så du fortförande har garanati ). Jag köpte en Philips Brilliance 202P4 för det priset. Jag tror du kan få en ny för ca 4500 från webhallen om du hämtar själv, men vet inte om det är värt det jämfört med samsung skärmen.
Om du tittar på äldre skärmar kan du komma undan runt 6/700 men då är de ganska slitna.
Häng inte upp dig för mycket på höga upplösningar i höga uppdateringsfrekvenser. Mitt radeon 9800 klarar inte av att mata skärmen så att bliden blir skarp för text om jag går mycket högre än 1600*1200 i vettiga uppdateringsfrekvenser. Skulle tro att jag behöver ett bra 2D kort t.ex. ett matroxkort för det. Så blir skärmen suddig så testa att dra ner uppdateringsfrekvensen/upplösningen, i många fall är det folks grafikkort som inte kan hantera skarp 2D grafik i höga upplösningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Om du inte är rädd för begagnatmarknaden så titta efter upp till ett år gammla skärmar, du kan nog komma undan runt 3000 då ( se till att de har kvitto el dyl så du fortförande har garanati ). Jag köpte en Philips Brilliance 202P4 för det priset. Jag tror du kan få en ny för ca 4500 från webhallen om du hämtar själv, men vet inte om det är värt det jämfört med samsung skärmen.
Om du tittar på äldre skärmar kan du komma undan runt 6/700 men då är de ganska slitna.
Häng inte upp dig för mycket på höga upplösningar i höga uppdateringsfrekvenser. Mitt radeon 9800 klarar inte av att mata skärmen så att bliden blir skarp för text om jag går mycket högre än 1600*1200 i vettiga uppdateringsfrekvenser. Skulle tro att jag behöver ett bra 2D kort t.ex. ett matroxkort för det. Så blir skärmen suddig så testa att dra ner uppdateringsfrekvensen/upplösningen, i många fall är det folks grafikkort som inte kan hantera skarp 2D grafik i höga upplösningar

Okay, tack för informationen

Jag ska kolla upp så som du sa.

Försöker att hitta 1100P+ modellerna för köp, alltså nya då. Dem finns ju ingenstans.