Permalänk
Medlem

Värmeskadat?

Tjohej,

Har en kompis som har ett;

Leadtek Geforce 6800GT 256mb AGP

Bild;

Detta kort har en freq på; 350Mhz Core och 500Mhz minne (1000)

Detta kort har varit överclockat till 400Mhz core och 550Mhz minne (1100);

Detta var dock inte maxat.

Nu till det konstiga;
Han har haft sin dator och detta grafikkort i 3månader (överclockat) och en dag när han spelade "Pirates of the carribian" så bytte han kontroller från "arcade" till "realistic" och då hände det, det vart grötigt över hela skärmen och konstiga färger, Hur då?
Jo, det vi tror är att skruvarna som håller i kylanordningen har släppt lite och det skapade värme problemet som kortet råkade ut för (om detta är fallet).

Nu får han konstiga färger när han startar upp hela tiden och då antar jag att kortet har blivit värme skadat, vi skruvade fast skruvarna igen och drock igång kortet, hmm verkar funka, körde normala freq på kortet och ATITOOL ARTIFACT TEST på det.
Den klarade 6minuter innan det vart smet över testet och datorn frös.

Om kortet skulle vara värmeskadat, ska det då inte alltid få konstiga färger, och inte efter 6minuter?
(inga drivrutiner eller så var bytte sen installationen)
Om det är värmeskadat kan man då bara skicka in det på garantin?

Tacksam för era svar.
Mvh: Emil

Permalänk

Prova grafikkortet i en annan dator, så att det inte är t.ex. nätagget som spökar. Ett sådant kort förbrukar ju en del ström.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

Kan vara värmeskadat men jag tvivlar på det. Jag tror snarare att kylflänset inte har tillräckligt bra kontakt med gpun eftersom det fungerar artifaktfritt i 6 minuter.

Så du kan ju kolla så att fläkten snurrar på kortet. Sen kan du du montera loss kylflänset och ta bort den gamla kylpastan och göra rent med t-röd så att all gammal kylpasta försvinner. Sen lägger du på ett ganska tunnt lager Arctic silver 5 kylpasta och ser om det hjälper.
Annars är det fel på kortet och då bör ni skicka in det på garantin.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

okej, vi kan ju prova det, men försvinner inte garantin ifall man tar bort kylflänsen?
samt; varför skulle det vara nätagget som spökar? han har ju haft det i 3månader fel fritt, varför skulle det få för lite ström nu ?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Är ni inte säkra på vad ni pysslar med, och där är garanti på grejerna. Snacka med affären där kortet är inhandlat och se vad dem säger (nämn inte att ni överklockat det för då säger dem antagligen, "jaha otur för dig")

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

nänä det vet jag och vi vet vad vi pysslar med, dock så är jag orolig för att om man tar bort kylfänsen och sätter dit den igen med annan pasta och testar igen och det inte fungerar och sedan skickar in det så tar dom bort kylflänsen o ser att det är annan pasta och då säger dom "ni har tagit bort kylningen därför är det trasigt" det skulle vara väldans tragiskt.

EDIT; dessutom är det så att dom där "värmeskadorna" kan komma lite då och då, typ första booten klarar han in i windows efter ngn minut kommer felen och datorn hänger sej, temperaturen är okej dock 47C.

sen bootar han om får fel på en gång t.o.m i BIOS och posten är det fel.. så tempen säger att det är okej, varför är det då värmeskadat?