Permalänk

Vilka sladdar är vilka?

jo, det är så att jag fått tag i en axialfläkt, men problemet är att den inte har färgade kablar eller nåt som visar att sladden är plus eller minus.
Kan påpeka att fläkten behöver 240v, väguttaget d.v.s så jag vill inte riskera att jag pajar nåt bara för att testa vilken sladd som är vilken.
Har ingen voltmätare eller nåt sånt.
Så har ni nåt knep hur man får reda på vilken som är minus/plus?
Vill gärna få igång den i denna hetta:<

Permalänk
Medlem

det ska väl inte spela någon roll när det är växelström?
oj nu dillar jag nog bara? någon kunnig får rätta mej om jag har fel

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Som DaWey sa, det är växelström i vägguttagen så det finns inte plus och minus, bara fas och nollan. Men det spelar ingen roll vilken sladd du kopplar till vilken. OBS gör kopplingarna bra och löd och isolera med grympslang med en stickkontakt i andra änden, testa inget provisorisk (stavas?) eftersom du inte verkar så kunnig.

Permalänk

Oh, då vet jag det=)
Men iaf, den funkade finfint^^
Har en sockerbit förtillfället inlindat i silvertejp, tills jag får tag i dom rätta grejerna=)
Blåser rätt kraftigt, över 3k rpm.

När jag ändå gjort en tråd.
En potentiometer av nåt slag, funkar det med en fläkt? Och behövs det nåt annat förutom en potentiometer för att kunna reglera hur mycket volt som cirkulerar?
Hoppas ni vet jag vad jag snackar om...=)

Permalänk
Medlem

en potentiometer funkar inte, klarar inte så hög belastning. har också en stor 230V fläkt från en Qstar bandstation, har kollat ett tag efter en varvtalregulator, finns en på CO men kostar ca 400kr. Provade med en vägg dimmer också men så fort man vrider ner den lite så hackar den bara fram.
Så letar också efter en billig lösning till detta.

Permalänk

ok :\
Men om man sätter i cirka 4st olika motstånd, med olika styrkor, och kör strömmen genom ett motstånd för hur snabbt man vill att den ska funka.

Permalänk
Medlem

Du bör vara medveten om att du inte ska ta vilket litet motstånd som helst, du måste ha ett som är dimensionerat till 230V/10A då det är växelström från väggen vi talar om. Inte några futtiga mA som i datorn...
Ok, det behöver inte var dimensionerat för att klara av 10A, men kopplar du in ett vanligt motstånd är min gissning att det kommer smälla lite o så har du inget motstånd kvar, samt att du riskerar att sätta fyr på vilken annan utrustning du har inkopplad. Vänta med att försöka reglera spänningen tills du har ett bra förslag från någon mer kunning istället.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Ok. Tyckte det lät som om det skulle funka
Hoppas nån kommer på nåt i alla fall

Permalänk
Medlem

www.kjell.com
Produktnummer 44096
Det är det enda jag kan komma på som är enkelt, iofs så blir det svårt att reglera där emellan, men 100/50% är inte fy skam.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

USA standard ja :< Men det fixar man med några långa strömförande föremål som åker ner i kontaktuttaget Kanske finns en sån i nån elbutik i närheten.

Varför jag undrar om det finns ett sätt att variera hastigheten är att en axialfläkt passar fint inuti ett chassi=) Märkte att det var lite farligt med 20st vassa metalbitar som snurrar runt i 3k rpm:P
Ska nämligen försöka mig på ett eget chassi inom en snar framtid. Och fläkten skulle passa fint nedanför moderkortet=)