Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

ADSL på Windows 2000 = HJÄLP

Hej!

Om ett par veckor flyttar jag och måste fixa en dator åt mor och far, har en hyfsad dator stående som morsan brukar spela på (harpan hehe) det är iaf Windows 2000 installerat på den och nu ska jag försöka få igång intenet på den där saken... Alla enheter, komponenter och kablar funkar som dom ska i min dator (enligt nogrant utförda tester ) datorn komunicerar med adsl-modemet men sen är det stopp, "Error 692: Hårdvarufel i porten eller i ansluten enhet." står det... Nu har jag hållt på hela dagen och vänt och vritt på det hela men det slutar alltid där... Det enda jag inte har prövat är att byta pci-port för nätverkskortet men det säger alla att det inte är felet.

Någon som har nån ide!?!?!?! Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

Hej hopp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det skadar ju inte att prova att flytta kortet, eller hur? Även om jag också är ganska säker på att det inte hjälper men prova, det kanske fungerar.

Kan ju även vara något vajsing med ADSL-modemet...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

mm ska pröva flytta kortet nu, men modemet funkar på denna datorn

Visa signatur

Hej hopp!

Permalänk
Medlem

En teori kan vara att det kanske är något vajsing på din windows installation/drivrutiner?

Möjlig koll:
Ladda ner en linux-live (dessa körs direkt från cd/dvd och installeras ej på hårddisk) distribution med pppoe (om det nu är det du ska använda) klient. Dessa brukar vara synnerligen lättanvända och fungerar det där så kanske det är dags att installera nya drivrutiner till kontrollerkortet/moderkortet, vad nu modemet är anslutet till.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

så rätt så!, det ska jag genast pröva... HEJA ALLT SOM HETER LINUX! brukar funka iaf..

Visa signatur

Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vad det är för ADSL-leverantör. Om du har något annat än Telia eller Bredbandsbolaget så måste du ju även installera en PPPoE-klient annars kör du fast totalt då Windows 2000 inte har en sådan inbyggt i systemet till skillnad mot Windows XP.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR