WinXp SP2, I/O minnesfel och annat skit...

Permalänk

WinXp SP2, I/O minnesfel och annat skit...

...har jag råkat ut för...
Installerade SP2 för nån månad sen...kommer aldrig att hända igen...Så många små irriterande saker...

Försökte installera ett spel....Ok...men sen skulle Codecs till WMP installeras...och plötsligt skulle det här jävla irriterande säkerhets-panelen eller vad det heter stoppa allt för att MP och codecs som jag laddade ner från MS hemsida inte var testade av MS och certifierade...
Sen hängde sig hela skiten...och när jag startar om datorn så kommer det direkt en felrapport, med winauclt.exe och en rad i/o minnesfel med vidhängande hexa adresser...Det går inte att bli av med det...klickar man skicka inte, så kommer rutan upp igen...likadant om man skickar felrapporten....

det går inte att installera nåt för då kommer i/o fel igen....
det går inte att ta bort SP2 , samma fel igen....

Jag har aldrig sett nåt liknande...
Jag gissar på att datorn är rökt....Nån som har nån mirakellösning...

Permalänk
Medlem

Gå hit och ta hem Memtest86 3.2 ISO och bränn den på en CD:

www.memtest86.com

Med det programmet kan du se om CPU och internminne funkar som de ska. Jag hade defekt internminne i en gammal dator och det blev riktigt konstiga fel.

Är du säker på att processen hette winauclt.exe?

Permalänk

nej hade fel på den...

wuauclt.exe ....hette den...
+
svchost.exe
explorer.exe

alla dessa genererar massor av felrapporter och i/o fel...

jag tänkte på minnena...Jag har 768Mb i Ram...Jag har provat att köra med båda ensamma...Men det ger samma fel....

Permalänk
Medlem

Om filerna har blivit korrupta pga felande minne/minnen så är det redan för sent och isåfall måste du antingen reparera dessa filer manuellt eller installera om. Men först och främst bör du testa dina minnen med t.ex memtest86 så du kan utesluta dem från listan av potentiella felkällor. I/O-fel skulle även kunna bero på en felande hårddisk t.ex. Om jag var i din situation så skulle jag tankat ner, brännt ut och startat upp Ultimate Boot CD och via det kolla alla minnena (och vid fel, testat dem en och en) samt köra igenom hårddiskdiagnostikprogrammet för vilket märke det nu är du har på hårddisken.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Medlem

Det kan även bero på ett trasigt moderkort, jag lider av samma problem fast i mildare grad och jag har lokaliserat det till moderkortet. Mitt nya kommer på måndag, för att gå lite off-topic.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Tack för tipsen...Jag kör nu Memtest...Det har kört i 9 timmar...Kört 9 olika test utan errors...Jag vet inte hur länge det kommer att köra...

Hårddiskarna är 2 Seagate Barracudas.....Men har aldrig haft något problem med Seagate diskar innan....Maxtor däremot...men men...

Det bästa vore nog om det är Moderkortsproblem, då det är en företags Pc...gratis att byta ut det...

Men jag tror det är Win Xp installationen som är paj...För det går inte att installera nåt, går inte att ta bort nåt, och när jag försöker plocka bort SP2 så säger det att språken stämmer inte överens och att Bosniska eller nåt är satt som språk...Och försöker jag installera om SP2 så likaså säger det att språken är fel version och kan inte uppdateras...

Så jag tror jag ska prova en fräsch Hårddisk och se om jag kan installera om Windows, och se om det funkar...Då är det Windows som är paj...

.-----------------------------------

Det var hårddisken som krånglade....en 40G Seagate Barracuda...
Kollade disken med scandisk och det var kluster-fel på den, så :
Har tömt disken, kört Fdisk....gjort nya partitioner och formatterat...
Då kommer : försöker återskapa allokeringsenhet...

Sen när jag väl formaterar disken kommer 6,47MB av skadade sektorer....

Den disken kan man väl aldrig lita på igen...Så eftersom det är en företags PC, så är det väl bara att be om en ny disk....För det lär väl bli fler och fler sektorer som blir dåliga efterhand...