Permalänk
Medlem

Personer sökes till Projekt

Hej! Jag söker personer till ett väldigt stort projekt. Projektet kommer göras på min fritid och troligen även de som vill vara med.

Projektet är att göra ett forum i Php och MySQL som kan mäta sig med de stora forumen. Jag har väldigt många idéer men jag har inte riktigt kunskapen med Php och MySQL. Men det kommer jag lära mig!

För att söka till projektet finns det regler
[list="1"]
[*]Du måste minst vara 15 år
[*]Du måste ha stora kunskaper i Php och Mysql
[*]Du måste ha ett stort intresse för Forum
[*]Du måste vara seriös och lägga lite tid på det
[*]Du måste kunna engelska hyfsat
[/list=1]

Det sökes även medhjälpare som kan göra websidan där man kommer kunna ladda hem forumet. Samma kritierier för att göra websidan och man får självklart hjälpa till med forumet också.

Om forumet ska vara på engelska eller svenska, så ska nog forumet vara troligen på engelska eftersom det ska vara internationellt. Men även en svensk version kommer vi göra till realeasen av Betan.

Jag vet att forumet kan bli stort, bara några med mig vill satsa seriöst på det. Medans vi gör forumet kan bli via datorn hemma hos sig själv, eller på ett internet cafe någon gång senare kanske.

Namnet på forumet är inte bestämmt därför att projektet är nystartad. Men har haft det i tankarna i många år. Men först nu kommit fram till att jag vill börja jobba med det.

Eftersom jag börjat projektet står jag självklart för webhotellet och domän och är Ägare och Administratör. Beroende på hur bra det går blir nog många av de som hjälper till också Administratörer.

Forumet kommer vara i stil med alla kända forum som ipb, phpbb osv. Alltså med avatar, signatur, medelande osv. Har en massa idéer som inget forum ännu har.

Forumet kommer vara gratis men på hemsidan kommer man kunna donera till projektet eftersom webhotellet och domänet kostar. Och även vår tid kostar på projektet.

Hur lång tid projektet blir det vet jag inte. Det kan vara allt från några månader till ett år. Men efter vi har fått ut en realease som andra kan ladda ner kommer vi självklart fortsätta med det. Så därför vill jag ha medhjälpare som även vill fortsätta.

Tror att detta kommer bli ett jätteroligt och bra projekt! Kommer komma med mer information här på forumet för de som är intresserad. Ska bort senare idag men kommer hem senare på söndagen.

Om du är intresserad av projektet kan du skriva här i tråden eller skicka ett PM.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var nog den ointressantaste reklamtext jag läst Du avslöjar inget om varför man vill jobba med dig, eller vad eventuella "rewards" blir i slutändan. Berätta något man vill veta så kanske du får mera napp.

...Och "minst 15 år?" Om du ändå sätter en åldersgräns, varför så låg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Och "minst 15 år?" Om du ändå sätter en åldersgräns, varför så låg?

Han kanske har något personligt mot Ogge?

Vad är det som gör att projektet inte lämpar sig som en stor mod på ett befintligt forum? Ivf tycker jag du borde utgå från ett moget forum, PunBB är nog lämpligt t.ex. Sen tror jag nog folk vill veta vad ditt forum ska göra bättre alla andra forumsom redan finns.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag kan höja ett varningensfinger och säga att ett forum är ett tidskrävande projekt som kräver mycket bra kunskap inom både php/asp/.net/whatever och ingåede kunskap om SQL. Det första ni bör göra är att sätta upp precis vilka funktioner, databaser, struktur för tema/språk filer osv så att ni vet precis hur allt ska fungera. Se till att inte göra några enkla fullösningar som ni bygger in er in för att ni ska ändra det senare.

Tålamod och kunskap är de viktigaste egenskaperna tro mig jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns väldigt seriöst när man ser detta

Citat:

Jag har väldigt många idéer men jag har inte riktigt kunskapen med Php och MySQL.

Menar du då att andra ska göra jobbet och du ska vara slavdrivare? Nah, lär dig själv först. Blir då roligare för dig samt dina medarbetare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Känns väldigt seriöst när man ser detta

Menar du då att andra ska göra jobbet och du ska vara slavdrivare? Nah, lär dig själv först. Blir då roligare för dig samt dina medarbetare.

Reagerade på samma sak. Nu tror jag han menar att han har massa bra idéer och vill vara projektledare och en bra projektledare är aldrig fel. Dock Blir även jag lite skeptisk när trådskaparen inte har särskillt stora kunskaper.

Det jag vidare funderar på är om forumet kommer vara open-souce och hur de donerade pengarna kommer fördelas mellan de som jobbar på projektet.

Jag är lite intresserad att börja med ett projekt men jag skulle vilja se att någon annan hoppade på projektet först. Vore kul att se om några va de bra php-killarna på forumet var intresserad. Har själv byggt ett forum i asp.net som jag fick stipendie för bästa projektarbete och även en community i PHP som skolan bestämde sig för att själva använda till eleverna.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Bombur: En liten sak offtopic .. angående din signatur .. "1%/100% än så länge." .. verkar inte så intelligent .. jag tror att de flesta fattar att 100% innebär att det är klart ..

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns allt för många kodare som hanterar PHP & MySQL osv, som vill jobba gratis för dig. Tror de hellre gör ett eget om de ens orkar.

Permalänk
Medlem

Vad ska man disskutera på forumet? Vilka vänder det sig till? För lite info om allt känns det som. Står bara att du vill ha ett forum men inte vad som ska finnas där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Vad ska man disskutera på forumet? Vilka vänder det sig till? För lite info om allt känns det som. Står bara att du vill ha ett forum men inte vad som ska finnas där

Han vill göra ett forum så att andra kan ladda ner och använda det. Inte använda det själv.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Han vill göra ett forum så att andra kan ladda ner och använda det. Inte använda det själv.

Aha då är jag med

Permalänk
Medlem

Till alla som svarat:

Anledningen till att jag inte ger ut all info här i tråden är för att jag självklart inte vill dela med mig med alla mina bra idéer så nog annan skulle göra samma sak.

Åldersgränsen är för att oftast är 15 år + mer kunniga plus seriösare. Självklart kan det komma undantag då jag tar in folk som är yngre än 15 år i projektet.

Skapare som gör forum de kan inte allting i början. Inte ens de som hade Phpbb visste allt. Men de hade i alla fall ett mål - att göra ett bra forum. Och samma mål har jag fast att göra ett bättre forum.

"Rewards" är oseriöst. Jag vill bara ha folk som vill göra ett projekt som man själv tycker är kul. Låter som du bara skulle göra det för din "Reward".

Att jag inte skulle göra någonting och de andra allt? Nej knappast så är det inte. Jag om inte mest skulle göra det mesta, INKLUSIVE Kodningen troligen. Det fattar ni väll själv att jag inte vill ge ut all info om projektet på ett forum? Den andra infon ges bara ut till intresserade.

Konstigt att många reagerade såhär. Se det bara possitivt, att jag och några andra vill göra ett superbra forum.

Forumet som kommer kunna nerladdas av alla kommer att vara helt gratis.

Om ni inte är intresserade behöver ni inte skriva här i tråden.

Och det här projektet är så seriöst det kan bli!

Fortsätt gärna och skriv till mig om ni är intresserade!

Mvh
Bombur

Permalänk
Medlem

Dock har ju inte åldern med hur seriös och kunnig personen är, om något bestämmer över det är det levnadsåldern, alltså intelligenskvoten; bättre att sätta en IQ-gräns, typ minsta IQ per ålder. Eller inte ha någon åldersgräns alls, och bestämma hur seriös och kunnig personen är individuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Dock har ju inte åldern med hur seriös och kunnig personen är, om något bestämmer över det är det levnadsåldern, alltså intelligenskvoten; bättre att sätta en IQ-gräns, typ minsta IQ per ålder. Eller inte ha någon åldersgräns alls, och bestämma hur seriös och kunnig personen är individuellt.

Jo jag förstår hur du menar. Men oftast har hjärnan utvecklats mer ju äldre man är.

Dessutom är de som är lite äldre närmare att bli myndig och därmed kunna bestämma saker själv.
Som jag sa kan det ske undantag, men inte många. Beroende på hur bra man är. Det här är lite svårt att förklara men jag tror du förstår.

Slösa inte tid på att tänka på åldersgränsen. Sådana små detaljer gör att projektet tar längre tid. Bättre att ha regler som man utgår ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin7
Jag kan höja ett varningensfinger och säga att ett forum är ett tidskrävande projekt som kräver mycket bra kunskap inom både php/asp/.net/whatever och ingåede kunskap om SQL. Det första ni bör göra är att sätta upp precis vilka funktioner, databaser, struktur för tema/språk filer osv så att ni vet precis hur allt ska fungera. Se till att inte göra några enkla fullösningar som ni bygger in er in för att ni ska ändra det senare.
Tålamod och kunskap är de viktigaste egenskaperna tro mig jag vet.

Jag har tänkt på allting sådant så du vet

Nu ska jag åka bort men jag kommer hem på Söndag. Ni som är intresserade kan ju skicka ett PM eller skriva i tråden. Kommer med mer info när jag kommer hem!

Ha det bra!

Mvh
Bombur

Permalänk
Hedersmedlem

Så, för att summera:

Du har ingen koll på programmering, men du har "idéer". Gissa hur många gånger vi har hört den? Talk is cheap. Skriv dina idéer här, så får du snabbt reda på hur bra de är, och om det är nån idé att du gör ditt projekt överhuvudtaget. Att någon ska "sno" dem behöver du nog inte oroa dig över, det är ju inte så att du kommer tjäna några pengar på det här ändå.

Och att "rewards" är oseriöst? Hur fan tror du att du ska kunna attrahera nåt annat än nybörjare om du har en sån attityd? Din kompetens som projektledare skiner ju inte direkt.

Vidare: Att bygga ett nytt forum när det redan finns grymma alterativ, såväl gratis som kommersiella, är kanske inte den originellaste idén. Att dessutom envisas med att skriva det från botten och upp, med alla de nybörjarmisstag som där tillhör, ger oss vissa hintar om hur projektet kommer gå. Du sätter en irrelevant åldersgräns, och insinuerar att folk som vill ha betalt är oseriösa.

Berätta igen varför vi inte ska vara skeptiska?

Permalänk
Medlem

Vaför bygga ett forum? Det finns ju så många bra och gratis redan.
Om jag var du skulle jag satsa på att bygga en Open Source-lösning där det inte finns något än.
Gör något till småföretagare som inte vill lägga tusenlappar på programvara när de har problem nog att konkurrera med "de stora".
Eller gör ett skalbart och gulligt CMS-system (heter det va? Hemsidor man administrerar via webben?) som farmor Agda klarar av att installera och sköta samtidigt som det är tillräckligt fritt så även Elite-Hans har nytta av systemet.

Tänk, planera och börja inte förrens ni har något vettigt att komma med.
Ledarskapet har ju inte direkt inspirerat så här långt.

Permalänk

Jag tycker helt klart att man kan göra ett forum om man är intresserad osv.. det finns ett antal, men de som är gratis är inte så bra. Ska man göra nåt bättre så ska man nog vara beredd på att det kommer ta tid och kompetens samt ihärdighet... många av de stora forumscripten, tex vBulletin, är mogna programvaror, med många år av falsökning i ryggen. Det är inget man knackar på en vecka...

Som åvanstående har sagt, och som jag helt håller med om, så måste du locka med nåt... förslagsvis reda pengar. För money talks och bs walks som man säger däröver.

För att skapa nåt bra, och bättre än det som finns nu, och som är för framtiden, så behöver man mer kompetens än bara php mySQL...
Jag skulle satsa på att finna kompetens inom dessa, men även xml-rpc, xml, avancerade javascriptare, osv... för att utnyttja den teknik som kan nyttjas.

Erbjud de som kliver in i projektet ett avtal, där ni statuerar hur framtida intäckter kommer fördelas osv... Personligen så ger jag inte mkt för löften som sägs i forum osv.. man måste ha nåt att ta på. Det är folks tid vi talar om här.. det måste finnas en motivation bakom... om inte pengar, så nåt annat.. vad vet jag inte.

Om det är helt ideellt, så är ditt egna engagemang mkt viktigt... kolla på tex textpattern... skaparen där är en snubbe som lagt ner massssssor med tid, och sedan "ger" brt det han har skapat.. det ger respekt hos gelikarna, och en vilja hos andra att bidra...

Permalänk
Medlem

Synd att du valde php

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Synd att du valde php

Spelar väl ingen roll, verktyg som verktyg.

Permalänk
Citat:

Spelar väl ingen roll, verktyg som verktyg.

Nja, det ä ju roligare att jobba i nya och trevligare verktyg. Jag föredrar till exempel Ruby on Rails före PHP. Ett sådant forum vore dessutom inte en så tokig ide, jag tror inte det finns några större sådana. Men då ska man nog vara rätt så motiverad eftersom man får skriva en hel del ny kod.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Nja, det ä ju roligare att jobba i nya och trevligare verktyg. Jag föredrar till exempel Ruby on Rails före PHP. Ett sådant forum vore dessutom inte en så tokig ide, jag tror inte det finns några större sådana. Men då ska man nog vara rätt så motiverad eftersom man får skriva en hel del ny kod.

...Fast nu tänker du som en programmerare Det finns nog inte många funktioner slutanvändaren har nytta av som krävern något tyngre än MySQL-driven PHP med lite Javascript.

Nu vet jag inte vad Gmail är skrivet i, men det är bland de mest imponerande webbapplikationer jag använt.

Permalänk
Medlem

Lördagens kvällsprojekt: Vi skriver ett forum

Permalänk
Citat:

Nu vet jag inte vad Gmail är skrivet i, men det är bland de mest imponerande webbapplikationer jag använt.

Javascript på klientsidan, på serversidan vet jag inte.

Verktyget utvecklaren använder påverkar faktiskt även för slutanvändaren. Om programmeraren t.ex. kan ägna mer av sin tid till att koda nya funktioner istället för att skriva och debugga SQL-kod jämt utspritt över projektet så gynnar ju det användaren. Nu finns det såklart ORM för Python också, och om det inte fanns så är det ju bara att skriva sin egen, även om PHP4 är lite begränsande på grund av det dåliga oo-stödet. Men det faktum att allt finns där från början på ett sätt som hjälper programmeraren att skriva bra kod är någo jag tror även användarna tjänar på.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

...Fast nu tänker du som en programmerare Det finns nog inte många funktioner slutanvändaren har nytta av som krävern något tyngre än MySQL-driven PHP med lite Javascript.

Jag vet inte vad Gmail använder för databas, men själva sidan är "skriven" med hjälp av PHP och javascript. Med den väldigt coola tekniken PHP on the fly (länk). Håller med om att gmail är vädligt imponerande!

Att skriva ett forum med hjälp av PHP on the fly (PHP+JS+databas lager för många databaser) skulle nog i och för sig vara ganska coolt (vet inte om det skulle bli så himla mycket mer användbart än dagens forum men det kanske är det, man vet inte försen man testat).

Så om ni bestämmer er för att skriva ett forum i alla fall, skriv ett med hjälp av PHP on the fly.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så imponerande med Gmail? :/ Är ju inte direkt något super avancerat

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem

Tycker det inte e nån vidare ide.. För det fns typ 2-3 forum som e bra bättre satsa på en ordenligt snygg sida tycker jag(kan va att jag aldrig lyckats med nån).

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem

Något coolt vore väl ifall man istället för att göra ett nytt mediocore forum för folk som inte kan själva är att försöka skapa något nytt. Ett forum där man får en större intergritet och kan intergrera mer än man kan idag.

Visa signatur

Permalänk

Gmail är xml-rpc som jag snackade om tidigare. Det är avancerat.. google maps är ett bättre exempel på denna teknik. http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en

Permalänk
Medlem

Som sagt, hosta upp dina idéer här istället. Är det något som är toppen-bra och trevligt så kan man ju hjälpa/forka något redan existerande projekt (som använder en vettig licens).

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

6. Du måste vara dum i huvudet för att arbeta gratis på ett B-S projekt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD