Sweclockers Amd64 X2 (Dual Core) tråd. Bios, Moderkort, Problem, Prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
Har en Thermalright xp120 någon som vet om den passar på

DFI LANPARTY nF4 SLI-DR, nForce4 SLI, Socket-939

kollade deras hemsida men hittade ingen info

Japp den passar perfekt,kör med en sådan själv.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Komplett har AMD X2 4200+ och 4400+ i lager.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Komplett har AMD X2 4200+ och 4400+ i lager.

Underbart snart är det väl mer personer som har en X2-a. Känns tråkigt när man är ensam

Själv då, är du på G med en X2-a ?

Permalänk
Medlem

Dual Core. en snabb fråga är det denna man ska köra för drivrutinerna til mobot
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.66.html
eller vilken e bäst?

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
Dual Core. en snabb fråga är det denna man ska köra för drivrutinerna til mobot
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.66.html
eller vilken e bäst?

Ja, det är det om du har NF4, och dom är kanon.

Permalänk
Medlem

FICK min 4400 IDAG!!!!!!!

Jag återkommer med bilder, och lite frågor hehe.. min FÖRSTA AMD CPU!!
Men intel blev helt enkelt liiiite för het för mig...

Vill tacka för all info som redan finns.. och hoppas fler kommer och delar mid sig, denna vecka!!!
Gärna bilder för min del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
FICK min 4400 IDAG!!!!!!!

Jag återkommer med bilder, och lite frågor hehe.. min FÖRSTA AMD CPU!!
Men intel blev helt enkelt liiiite för het för mig...

Vill tacka för all info som redan finns.. och hoppas fler kommer och delar mid sig, denna vecka!!!
Gärna bilder för min del

Grattis. Ser fram emot lite tester och åsikter från dig.

Permalänk
Medlem

fick min i dag med, instalationen gick smidigt. testade lite bf2,, najs som fasiken...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Fick min 4400+ idag jag oxå har precis fått systemet stabilt och fint med rätt minnestimings och dyligt.
Ska klocka lite senare när jag får tid återkommer med lite resultat.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

hmmmm en fråga har detta nu http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL

finns en 4-pins ström grej på moderkortet vad är det??

ska man ha ström i den??

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
hmmmm en fråga har detta nu http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL

finns en 4-pins ström grej på moderkortet vad är det??

ska man ha ström i den??

Den som är strax ovanför Pci-e sloten så är svaret ja.

Permalänk
Medlem

vad är det för något?

jag menade från början den som ser ut som en sån som är på en te.x. cdspelare den lite större över den lilla fläkten..

men nu hittade jag en lite mindre 4pins kontakt över pci-e porten var det den du menade?

vad gör dessa? och ska bägge 2 ha ström?

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Hedersmedlem

Extraström till kortet, så att den slipper flytta starkström genom "traces" i moderkortet (extremt smala/klena ledningar som är inbakade i PCBn).
Man ska helst ha båda två i, men jag har inte märkt nån skillnad nu då jag kör floppy-connection till diskettläsaren istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
hmmmm en fråga har detta nu http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL

finns en 4-pins ström grej på moderkortet vad är det??

ska man ha ström i den??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
vad är det för något?

jag menade från början den som ser ut som en sån som är på en te.x. cdspelare den lite större över den lilla fläkten..

men nu hittade jag en lite mindre 4pins kontakt över pci-e porten var det den du menade?

vad gör dessa? och ska bägge 2 ha ström?

Se bilden.

Permalänk
Medlem

tackar så jättemycket för grymt snabba och bra svar.. en sista grej bara den lilla kontakten vad ska jag använda för strömsladd till den?

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
tackar så jättemycket för grymt snabba och bra svar.. en sista grej bara den lilla kontakten vad ska jag använda för strömsladd till den?

Den minsta kontakten så skall du använda en sån Floppy kontakt alltså samma kontakt som går till din Diskettstation.

Permalänk
Medlem

är detta även nödvändigt ifall man INTE kör SLI eller klockar??

eller hjälper det att hålla tempen nere?

håller på att samla ihop alla grejor till bygget, men slutade jobbet för sent

måste läsa på om klockning.. suck.. är det svårt??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
är detta även nödvändigt ifall man INTE kör SLI eller klockar??

eller hjälper det att hålla tempen nere?

håller på att samla ihop alla grejor till bygget, men slutade jobbet för sent

måste läsa på om klockning.. suck.. är det svårt??

Nej jag kör för tillfället utan varken molex eller fdd (den lilla 4 pins kontakten) och det går bra.
Tempen påverkas inte utav det på nåt sätt, och kortet är stabilt "obs" oklockat. Dock om man klockar så vet jag att det påverkas och då menar jag stabiliteten. För i början när jag hade Molex kontaken så kunde jag klocka på ganska friskt sen när jag slängde i vattenkylningen så ändrade jag lite la till lite HD och då hade jag ingen molex över. Beställde en sån extra kabel molex->molex->fdd "får den snart". Det jag märkte iaf att klockningen inte gick lika högt och stabilt. Visst skall man hålla på att ösa på med ström och klocka så skall man ha dom i. Men kör du std. dvs oklockat så funkar det kanon utan dom.

Permalänk
Medlem

hmm okej, så får nog köra med molex OCH floppyströmmen för jag skall nog överklocka lite i alla fall..

Om man skall klocka just x2an.. eller i huvudtaget.. finns det någon bra guide?
undrar nämligen om det är FSB man höjer, och då höjs automatisk CPUs Mhz.?
sedan skulle jag vilja kolla in mina minnen bättre denna gång, inte bara installera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hmm okej, så får nog köra med molex OCH floppyströmmen för jag skall nog överklocka lite i alla fall..

Om man skall klocka just x2an.. eller i huvudtaget.. finns det någon bra guide?
undrar nämligen om det är FSB man höjer, och då höjs automatisk CPUs Mhz.?
sedan skulle jag vilja kolla in mina minnen bättre denna gång, inte bara installera

Det är precis som vilken som helst A64 bara att det är 2*core, och höjer du FSB till ena så höjs det samtidigt till den andra oxå. Men du ser fortfarande bara en FSB och en CPU Mhz.
Kör på bara. Guide finns det inte för allt är individuellt beror på vilken kylare du har, modekort, nätaggregat, minnen osv. Men det är bara att söka lite och kolla hur andra medlemmar har gjort det finns ganska mycket tips och en del är riktigt bra.
Sen tycker jag att man skall prova sig själv allt handlar om känslan. Höja volten till Cpu och minnena samt som man höjer FSB. Sakta men säkert så hittar du balansen. Man lär känna sitt system väldigt väl på detta sätt. Sen en stor bidragande faktor hur högt man kommer är Cpu oxå. Har du fått bra prolle så kommer du högre än mig som ett exempel.

Permalänk
Medlem

DualCore: Ville bara påpeka en sak, diskution som du skrivit stavas diskussion. Men ontopic: Klarar ett A8N-E av en X2 processor? Kanske blir nästa uppgradering för mig, jag blev väldigt sugen på en men sen var det priset också :(.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon med x2 processor och C++ kompilator som har lust att köra dethär och säga ungefär hur lång tid det tog?

#include <iostream> using namespace std; int main(void) { int i, j; for (i = 3; i <= 1000000000; i++) { for (j = 2; j < i; j++) if ((i % j) == 0) break; if (j == i) cout << i << ” ”; } cout << endl; return 0; }

Tog ett braaaaaaaaaaaaaaa tag med min linuxdator(2400+, 256 DDR).

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

hej liten fråga igen angående chipset temp. enligt smartguardian så ligger tempen på 53 grader och går upp till 58-59 när jag spelar är detta någon fara? har ogrinal fläkten

cpu ligger cpu ligger på ca 36-38 med orginal kylare på 3000rpm

inget är klockat

tack på förhand

//Honda

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem

Du bör se till att fixa lite bättre luftflöde över chipsetet, kanske börjar orginalfläkten ge upp.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda
hej liten fråga igen angående chipset temp. enligt smartguardian så ligger tempen på 53 grader och går upp till 58-59 när jag spelar är detta någon fara? har ogrinal fläkten

cpu ligger cpu ligger på ca 36-38 med orginal kylare på 3000rpm

inget är klockat

tack på förhand

//Honda

Det är inget ovanligt att tempen ligger så hoppas högt på NB för DFI har satt en sån kylpasta/kudde under den kylflänsen till NB som är hemsk dåligt. Det jag rek. är att du plockar bort flänsen och gör rent under, sen på med riktigt kylpasta AS5 så lovar jag att din temp kommer att gå ner med minst 10c. Dom personerna som har gjort det har fått ner sin temp med 10c.
Du kan rikta en 120mm fläkt rakt på den lilla fläkten det kommer inte att hjälpa för den kudden/kylpastan som finns under den lilla flänsen fungerar mest som isolator den leder värmen hemsk dåligt.
På bilden så ser du att NB chipen kom inte genom den gula kudden så den hade ingen direkt kontakt med kyflänsen och värmen kunde på det sättet inte ledas bort effektivt som i sin tur gör att den ligger från 50c och uppåt.
Ta bort den gula kudden på med AS5 så skall du få se hur tempen går ner med minst 10c. Speciellt i fulload så tjänar du mest

Jag har löst det på det här sättet och den ligger i Idle 36c och i fulload 38c som max. Även när jag klockar och kör prime så finns det ingen chans att den kommer över 39c-40c. Innan så låg jag från 50c upp till 61c.

Se hur jag har löst det http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47961...

-----------------------------------------------------------------------------------

@CUBErt jag kör den gärna på min burk. Fast jag fattar inte nåt det du skriver. Hehe om du instruerar mig hur jag skall göra så kör jag det.
Hoppas du har nerver att stå ut med med

-----------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Så nu är jag också en i DualCore klubben... precis hämtat ett paket innehållande en X2 4400+ och ett Asus A8N-SLI Premium

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Så nu är jag också en i DualCore klubben... precis hämtat ett paket innehållande en X2 4400+ och ett Asus A8N-SLI Premium

Välkomen.
Skriv gärna hur du upplever den.

Permalänk
Medlem

den e lite varm... eller snarare moderkortet är varmt... 45c processorn ligger på ca 36c... då har jag bara precis installerat win xp + lite drivers

antar att de e pga. heatpipe grejjen som moderkortet e varmt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Uppstarten gick kanon....

Jaha nu är burken färdigbyggd och snurrar fantastiskt bra, än så länge är endast win xp/office xp/och samtliga uppdateringar minus sp2 installerade.

Det som utgör skillnaden direkt mot min gamla athlon 3200+ är hastigheten på uppstart samt start av program, fördröjning finns ej mer

Vilket/vilka program är bra att använda när man testar prestanda?
Har ni också tips om ett bra och lätt program som kan styra fläktarna och mäta temp så är jag tacksam. Ska läsa igenom hela tråden inatt när ungarna lagt sig så ska vi jämföra med er andra.
Jag har inte tänkt överklocka till en början men med er lär man väl testa och bli frälst hehe.....

Kul att vara med i dual klubben

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk
Medlem

Nu är Windows xp installerat + lite drivisar och sånt jox...

allt fungerar bra utom att min KVM switch vägrar byta dator... verkar som om den nya X2an inte gillar att jag trycker scroll-lock + scroll-lock + pil upp för att byta till min andra dator... den vägrar byta, om jag inte stänger av båda och bryter strömmen till dom och sen startar om då fungerar de igen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI