Rekomendationer (grafikkort)

Permalänk
Medlem

Rekomendationer (grafikkort)

Nu har mitt gamla hederliga Powercolor Radeon 9800Pro lagt av en en god trogen tjänst i flera år. Detta är nog det bästa köp jag någosin gjort när det gäller graffikort. Köpte det när det nyaste var det första från 800 serien. Sen fanns det en 256mb version men det var hardcore på den tiden

Har mina funderingar på x800xl då den har gjort mycket bra ifrån sig på Tomshardwares Grafikortstest sommmaren 05. Den är mest prisvärd då den ligger på toppen och endast kostar ca 3300kr . Men prylbögen i mig kan inte låta bli att sniffa på x800xt varianten. dock ligger den på över 4tusen och ger inte så markant stor skillnad i diverse tester. Nu kommer fråga. Vilket märke är att rekomendera till dessa 2 graffikort. Powercolor har inte svikigt mig hitils. Sapphires version av x800xl har tydligen en fläkt som låter som fan o hans moster. Kör på ett Msi moderkort så ett märke utan kända problem med msi vore trevligt. ahej

Visa signatur

AMD64 3500+ with Zalman 7000-B CU || Twinmos 2x512 pc3200 || MSI neo2 Platinum edition || ATI Powercolor radeon 9800pro + Zalman ZM80C-HP vga cooler ||
seagate 120g + maxtor one tuch 300gig || Samsung syncmaster 959nf 1280x1024@100hz.

Permalänk
Medlem

alternativ..

6800gt har ungefär samma prestanda som x800xl...

och just nu finns det ganska billiga sådana(2446:-)

http://www.inet.se/index_main.asp?p=5407289

Permalänk
Medlem

Re: alternativ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
6800gt har ungefär samma prestanda som x800xl...

och just nu finns det ganska billiga sådana(2446:-)

http://www.inet.se/index_main.asp?p=5407289

Nej den har inte samma prestanda När det kommer till spel så toppar kickar xl Gtn rejält.
Är ett ATI fan. Har haft nvidia förut..

Visa signatur

AMD64 3500+ with Zalman 7000-B CU || Twinmos 2x512 pc3200 || MSI neo2 Platinum edition || ATI Powercolor radeon 9800pro + Zalman ZM80C-HP vga cooler ||
seagate 120g + maxtor one tuch 300gig || Samsung syncmaster 959nf 1280x1024@100hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: alternativ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohann
Nej den har inte samma prestanda När det kommer till spel så toppar kickar xl Gtn rejält.

hmm var ser du det, i 3dmark så kommer GT iof lite efter men sen vinner dom ungefär lika många spel var, men det skiljer aldrig många fps.....

så de där med att "kicka rejält" är väl lite att ta i

Permalänk
Medlem

Re: Re: alternativ..

Citat:

jag har x800 och gillar oxo ATi's grejor... och nej... xl kickar inte Gtn rejält... den är lite snabbare på directX och är slöare på OpenGL

Du får gärna länka till test där den kickar 6800GT rejält...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

jag har x800 och gillar oxo ATi's grejor... och nej... xl kickar inte Gtn rejält... den är lite snabbare på directX och är slöare på OpenGL

Grejen är att i alla tester ser man tydliga mönster . När man kör vanlig test i säg 1024x768 32 utan nån aa o dylika så ligger alla ungefär lika. Men så fort AA och AF kommer in i bilden så sjunker pallar inte korten lika mycket som ati serien.

nizze det är tillräckligt för mig för att jag ska göra mitt val Men nu är vi offtopic. Frågan var vilket märke som är att rekomendera till x800xl eller xt kortet. Bäst kylning o dylika?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

Grejen är att i alla tester ser man tydliga mönster . När man kör vanlig test i säg 1024x768 32 utan nån aa o dylika så ligger alla ungefär lika. Men så fort AA och AF kommer in i bilden så sjunker pallar inte korten lika mycket som ati serien.

nizze det är tillräckligt för mig för att jag ska göra mitt val Men nu är vi offtopic. Frågan var vilket märke som är att rekomendera till x800xl eller xt kortet. Bäst kylning o dylika?

Ja det är helt rätt att trivs du bra med Ati så har du ingen anledning att ta något annat när det skiljer så lite dem emellan... förutom då kanske till priset som jag länkade till först som var 2446 för gt mot 3300 för ditt xl, det är ju lite väl stor skillnad tycker jag...

När det gäller märke, så är det bara HIS som jag har hört har problem med fläktarna som stannar, det skall tydligen vara rätt vanligt.... minns inte exakt vilken modell... det fanns en tråd om det nyligen...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

Ja det är helt rätt att trivs du bra med Ati så har du ingen anledning att ta något annat när det skiljer så lite dem emellan... förutom då kanske till priset som jag länkade till först som var 2446 för gt mot 3300 för ditt xl, det är ju lite väl stor skillnad tycker jag...

När det gäller märke, så är det bara HIS som jag har hört har problem med fläktarna som stannar, det skall tydligen vara rätt vanligt.... minns inte exakt vilken modell... det fanns en tråd om det nyligen...

ah okej. Nej för att jag behöver graffikort snabbt nu. Och den butik som finns här i närheten så säljer dem sapphire. O dem fläktarna skulle tydligen låta bedrövligt. iofs finns der jue lösningar med zalman men ändå. Vore skönt att köra det helt utan moddar. dels för att garantin räcker längre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett problem och jag skulle vara tacksam ifall nån kan hjälpa mig.. Jag har formaterat datorn och sen installerat windows xp (jag hade windows 2000 innan). Nu så kan ja inte höja upplösningen från 800 gånger 600 bildpunkter. Det står endast "input not supported" och jag har ett integrerat 64 mb grafik kort, och det står inte va ja har för grafik kort på enhetshanteraren så jag vet inte vilka drivrutiner jag ska ladda ner.. Är det nån som vet vad man kan göra ?

Visa signatur

viktor

Permalänk
Medlem

Re: Rekomendationer?

Citat:

Har mina funderingar på x800xl då den har gjort mycket bra ifrån sig på Tomshardwares Grafikortstest sommmaren 05. Den är mest prisvärd då den ligger på toppen och endast kostar ca 3300kr . Men prylbögen i mig kan inte låta bli att sniffa på x800xt varianten. dock ligger den på över 4tusen och ger inte så markant stor skillnad i diverse tester.

Det finns ett X800XT från sapphire för 33xx kr...
Köp det! Men mitt minne sviker..kommer inte ihåg webbsidan ...det är en svensk/norsk sida precis som komplett...

...vicken otur du har - IF försäkring. Ne men serious! Det finns en sida på webben som säljer ett Sapphire x800xt för 3300kr. Det är en svensk/norsk sida.

Edit: det är ett sapphire x800xt vivo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lc_nos
Hej jag har ett problem och jag skulle vara tacksam ifall nån kan hjälpa mig.. Jag har formaterat datorn och sen installerat windows xp (jag hade windows 2000 innan). Nu så kan ja inte höja upplösningen från 800 gånger 600 bildpunkter. Det står endast "input not supported" och jag har ett integrerat 64 mb grafik kort, och det står inte va ja har för grafik kort på enhetshanteraren så jag vet inte vilka drivrutiner jag ska ladda ner.. Är det nån som vet vad man kan göra ?

Det är som du antagligen förstått för att du inte har några drivrutiner instalerade.
Antagligen så har du köpt datorn från ett företag och fått med någon form av "recovery cd" sätt in skivan men kör den inte, utforska den istället. Kolla i mapparna efter graffikorts drivrutinens namn. Sök sedan efter den fast med xp stöd. Vanligtvis så stödjer driviruterna både 2000/xp i samma. men det förekommer att dem endast fungerar för 2000. Annars kan du ringa till företaget som ni köpte datan av. ange modell nr så säger dem vad det är för kort som sitter i. eller gå in på tillverkarens hemsida. Där ska det finnas nån form av driviutins support.

---------------------------------------------------------------

okej. det vore kung. Men webbhallen säljer ett PowerColor Radeon X800XT PE 256MB - VIVO / DVI - 520/1120 (AGP) 3995 kr kanske e värt det?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/print/pc-x850xt-x800xl... om du går ned en bra bit så kommer du te olika tester där det i vissa spel är en markant skillnad. kolla oxo hur fort fpsen droppar så fort man höjer upplösningen medans det nästna är oförändrat hos ati. Men tänk oxo på att nvida vinner mkt på att sponsra företag att göra så att vissa spel bygger på deras motor och därav bättre prestanda. nvida ment to be played. Nvida ville ha ment to be played i hl2. Men dem ville inte därför får man bättre med ati korten för att hl2 bygger mer på shaders.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt testet med 8 grafikkort som har gorts här på sweclockers så provar dom 3 st XL kort. Då vinner GeCube över Gigabyte och asus i prestanda test och den har också en bra och tyst kylning...

Kolla upp det (=

Visa signatur

DIF

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/print/pc-x850xt-x800xl... om du går ned en bra bit så kommer du te olika tester där det i vissa spel är en markant skillnad. kolla oxo hur fort fpsen droppar så fort man höjer upplösningen medans det nästna är oförändrat hos ati. Men tänk oxo på att nvida vinner mkt på att sponsra företag att göra så att vissa spel bygger på deras motor och därav bättre prestanda. nvida ment to be played. Nvida ville ha ment to be played i hl2. Men dem ville inte därför får man bättre med ati korten för att hl2 bygger mer på shaders.

det märks på lång väg att du är ny i grafikkortsmarknaden och ATi fanboy.
1: 6800GT vs X800XL. X800XL må vara lite billigare men ett 6800GT går att klocka en bra bit längre och är lite bättre än ett X800XL by default.
2: vadå så att spelföretag ska bygga på nvidias motor? nvidia har ingen grafikmotor. skulle inte microsoft varit så ute med sitt directX så skulle fler spelföretag använda OpenGL och då skulle man inte ens tänka tanken att köpa ett ATi kort. ATi korten har inte fler shaders än vad nvidia korten har. tvärt om. nvidia stödjer till och med shadermodel 3.0 till skillnad från ATi korten som e kvar på 2.0b. och att ATi är snabbare i hl2 beror inte på att hl2 använder fler shaders utan snarare sagt på att valve optimerat koden för radeon korten bättre.

btw.. nVidia: the way it's meant to be played!

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
1: 6800GT vs X800XL. X800XL må vara lite billigare men ett 6800GT går att klocka en bra bit längre och är lite bättre än ett X800XL by default.
2: vadå så att spelföretag ska bygga på nvidias motor? nvidia har ingen grafikmotor. skulle inte microsoft varit så ute med sitt directX så skulle fler spelföretag använda OpenGL och då skulle man inte ens tänka tanken att köpa ett ATi kort. ATi korten har inte fler shaders än vad nvidia korten har. tvärt om. nvidia stödjer till och med shadermodel 3.0 till skillnad från ATi korten som e kvar på 2.0b. och att ATi är snabbare i hl2 beror inte på att hl2 använder fler shaders utan snarare sagt på att valve optimerat koden för radeon korten bättre.

men x800xl går det bättre utan att man clockar det i gämförelse med 6800gt och sen så har väll 6800 gt bara 12 pixel pipes och x800xl har 16? inte riktigt säker men så har jag hört

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Ett 6800GT har 16 pixel pipes och ett vanligt 6800 har 12

Visa signatur

MSI 865PE Neo2FISR| P4 3,0 | Twinmos 4x512MB Pc3200 | LeadTek GeForce 6800GT 256Mb | 36GB Raptor + 250GB Seagate | Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS| Antec 480W PCU || BF2 ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: alternativ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moaddi
men x800xl går det bättre utan att man clockar det i gämförelse med 6800gt och sen så har väll 6800 gt bara 12 pixel pipes och x800xl har 16? inte riktigt säker men så har jag hört

I directX spel så är dom ganska lika, men i openGL spel så är GT't rätt mycket bättre, t.ex. Quake4, Quake-wars och Prey kommer att använda doom3 motorn som använder openGL.
6800GT har 16 pipelines.

Permalänk
Avstängd

köp 6800ULtra så har du det bästa inom AGP

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller 6800GT vs. X800XL tycker jag man bör ta det billigaste. Vilket brukar vara 6800GT ifall man ska ha AGP och X800XL ifall man ska ha PCIe. Kylningen på kortet spelar mindre roll imho eftersom man ändå bör skaffa en VF700-Cu eller liknande.

Citat:

1. De är ganska jämna. ATi-kortet drar i allmänhet ifrån lite när FSAA/AF används.
2. Hade OpenGL använts i majoriteten av spelen så hade ATi satsat mera på den punkten. Shadermodel 3.0 på X800XL hade varit trevligt men är ingen stor grej imho. När det verkligen behövs kommer vi ändå att sitta på nästa generation av kort. ATi är generellt lite snabbare i HL2 precis som nVidia generellt är något snabbare i Doom3, inget direkt konstigt med det.

Citat:

Vem var det som va fanboy sa du?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

6800 Ultra kan jag varmt rekommendera!!

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.