Responstid på gamerskärm ?

Permalänk

Responstid på gamerskärm ?

Vad är en bra responstid för en spelskärm ? Så man ej köper något o det visar sig att den ej hänger med.

Visa signatur

Skyll inte på mig , du stog framför mitt sikte ;-)

Amd 64 3000+ ¤ 6800GT 256mb ¤ Kingston 1024 mb 400mhz cl2 ¤ 200 X 3 Sata

Permalänk
Medlem

Jag har 6ms och tycker att det duger bra..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Jag har 6ms och tycker att det duger bra..

Ja det förstår jag att det är bra , men tex 8 ms ? 12 ? 13 ? 16 ? Duger dom eller är nån för slö ?

Visa signatur

Skyll inte på mig , du stog framför mitt sikte ;-)

Amd 64 3000+ ¤ 6800GT 256mb ¤ Kingston 1024 mb 400mhz cl2 ¤ 200 X 3 Sata

Permalänk
Medlem

Jag har 8ms, och det funkar utmärkt. Syncmaster 913n.

Permalänk
Medlem

Jag tycker/tror att man ska hålla sig under 12ms..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

12 ska fungera men det varierar stort mellan skärmarna köp en 8msare för att vara säker som en 913b super bra skärm!

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Min ska tydligen ligga runt 20(läste jag nånstans) men den funkar fint att lira på.. Antingen har jag läst fel eller oxå e min skärm trimmad ^^

Visa signatur

Dreamcast Dominerar =).. Tätt följd av XO ^^

Permalänk
Medlem

Jag har 16ms på min och jag tycker personligen att det inte är några problem..

Visa signatur

P4 2.6 @ 3.3GHz | Powercolor X800Xl | Corsair TwinX 4400 c25 2x512 | HP 2335

Permalänk
Medlem

Jag har en ViewSonic Vx912, 19" asså, endast en död subpixel och är väldigt nöjd! den är 8ms och hänger med i spelen, spelar aktivt bf2 och det fungerar utmärkt.

Och bäst i test i pc för alla (Då testade de 12ms skärmen).

Den är värt pengarna, betalade strax över 400€ för min i slutet av juni och nu har den sjunkit mycket i pris...

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk

När det gäller tft-skärmar ska man inte stirra sig blinda på vilken responstid tillverkaren uppger. Det finns flera sätt att mäta responstiden. Det vanligaste hittills har varit att mäta tiden för en pixel at gå från svart till vitt. På senare tiden har en del tillverkare gått över till att mäta "grey to grey", som jag inte är helt hundra på vad det är. Låter som tiden att växla från en grå färg till en annan.

Men om vi återgår till den svart-vita mätningen så är det faktiskt så för de flesta skärmar att en växling från svart til vit går fortare än en växling från svart till grå. Så det man egentligen behöver titta på är hela kurvan. Dvs hur lång tid det tar från svart till alla färger. En del hemsidor på nätet visar dessa diagram. Tomshardware är en av dem. Som exempel kan man kolla på den här länken:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050608/lcd_roundup-24.ht...

Latency diagramet beskriver tiden att växla från svart till hela gråskalan (inklusive vitt). Här kan man se att vitt går snabbast att växla till.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare!

Sitter på en nästan 2år gammal 18" tft med 25ms responstid och det släpar inte efter över huvudtaget i spel.

Har spelat hl ag utan att märka nåt!

Folk som sett det märker inte heller några eftersläpningar.

Permalänk
Moderator
Testpilot

För att vara helt säker kan man ju alltid köpa sig en CRT.

Har jag och bilden är KNIVSKARP. Dessutom behöver jag knappast oroa mig för någon slags ghosting och ja, jag har plats på skrivbordet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Min är på 16 ms och den är jättebra i spel.

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Medlem

En bra 16ms kan fungera jättebra medans en dålig 4ms skärm kanske inte alls är spelbar med, så du kan inte helt gå efter ms.

Ett exempel på att även 16ms hänger med:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=vp201b&page=1&...

Sitter själv på en sådan och aldrig märkt av att skärmen släpat efter.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

jag har en 20 och det funkar kanon!! det är som swoosh säger att en bra men lite långsammare skärm är bättre än en snabb dålig (konstig mening).

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Har jag och bilden är KNIVSKARP. Dessutom behöver jag knappast oroa mig för någon slags ghosting och ja, jag har plats på skrivbordet.

Ja få en mycket bättre skärm till 1/3 av priset låter for mig som en bättre affär. Har man nu lite palts kan man ju köpa ett större bord för pengarna imellan.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Ja få en mycket bättre skärm till 1/3 av priset låter for mig som en bättre affär. Har man nu lite palts kan man ju köpa ett större bord för pengarna imellan.

/kale

Kommer ALDRIG gå tillbaka till CRT igen, förstår inte hur man kan sitta vid en sån, har suttit vid 19/21" och upplösningar på mellan 1280-1600 och uppdateringsfrekvens på minimum 85Hz. JAG har ALLTID märkt av flimmer på CRTs, vilket gjort att de inte är ett alternativ, mest beroende på att flimmret ger upphov till huvudvärk och därmed begränsar det mitt arbete.

Ghosting har jag inte märkt av på någon av de TFTs som jag provat, 16 och 12 ms. Men det är som sagt var något individuellt.

Bilden på en CRT är betydligt mindre skarp än den på en TFT, sen att den är mörkare är även det en nackdel.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Tja smaken e som raven klaven. Jag kör i 85Hz och har aldrig kännt av något problem med huvudvärk etc. Har en hp 1530 TFT på jobbet och måste säga att min skärm hemma är mycket skönare. Men som sagt smaken......

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Tja smaken e som raven klaven. Jag kör i 85Hz och har aldrig kännt av något problem med huvudvärk etc. Har en hp 1530 TFT på jobbet och måste säga att min skärm hemma är mycket skönare. Men som sagt smaken......

/kale

har nog egentligen inte så mkt att göra med smaken, vissa människor är helt enkelt mycket mer känsliga för flimmer av olika sorter, samma som med DLPprojar, vissa ser regnbågarna, vissa inte....

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

du ska hålla dig under 12 MS tror jag.. jag ar en 12MS (FLATRON L1730B) som funkar fin fint..

Permalänk

Har en TFT 21" med 20 i svarstid. Har aldrig märkt att den inte skall hängamed vid snabba rörelser i tex. cs:s eller något annat FPS spel.

Permalänk
Medlem

Många skärmtillverkare har börjat fuska som vissa digitalkamera tillverkare.
En skärm på 4ms behöver inte vara bättre än en med 20ms.
Behöver jag säga att det säljs digitalkamera för 1600:- med 10megapixel.
Vad kostar en riktigt kamera med 10megapixlar? 10000:-?

Dessutom så skrivs inte kontrastförhållanden ut på billiga skärmar. Det är inget dom vill skryta med. För dom brukar vara 500 eller mindre.

Har dells 19" tft ultrasharp med kontrastförhållandet 800:1 och 20ms responstid inga döda pixlar o spelar bf2 utan ett släp.

CRT är fortfarande oslagbart enligt mig. De har en "krispighet" i bilden som TFT inte har.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DhW06 inc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pleak
viewsonics nya lätt ! 4ms http://www.webhallen.com/prod.php?id=43847

Hihi, jag med.. Fast jag märker ingen större skillnad.. Förutom att det är skit najs färger och större än min gamla.. Inga dödapixlar heller.. så jag är jätte nöjd..
Men jag tycker kontrastet är lite jobbigt.. Svårt att få lagom kontrast och bra gamma..