Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Avstängd

Hade lite tråkigt hemma...

.... så jag tog bilen och åkte ner till jobbet ! Resultatet blev som följer:

Hmm.... Tar väl och kastar upp sidoplåten i fräsen !

Efter lite lek i CAD/CAM´en så blev det så här:

Detaljbild på ovan:

Hmmm.... Tråkigt skydd på oanvänd 5.25" plats, upp i fräsen !

Efter en stund... :

Och två bilder på resultatet monterat och klart !

Riggen i drift hemmavid:

Nu behöver jag bara tips på bra dammfilter ! Tittade på sån´t här plastgrejs som sitter i köksfläktar typ. Men det är så förbaskat tjockt. Finns det något annat alternativ som är typ 2-3 mm tjockt som släpper igenom luft men inte damm... Typ det som sitter i fronten på ett Cooler Master Centurion 5...

// Glad Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Väldigt stiligt!
Hur långt ifrån Malmö ligger Alafors?
Skämt åsido, finns säkerligen en hel del som skulle vilja ha tillgång till en sådan maskin.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

anvànd img taggar

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tackar för den positiva responsen! Håller nu på och ritar upp en nordbryggekylare i CAD´en... Aluminium så klart ! Får se vad det blir sen... Och IMG taggar införda efter önskemål !

// Glad Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Amatör: Grymt snyggt. Kom bara ihåg att inte ha tråkigt för mycket, blir bara fult om det blir för mycket.

Jag är lika intresserad av vart Alafors ligger som Laggeman

Permalänk

müsigt! men får du ut "Max-effekt" av fläkten när hålet ser ut sådär? Anyway, jävligt nice.

Permalänk

fy fan.... årets finaste modd?

älskar fläkt hålet..
pröva med att kanske ha ett 10 cm blåt ccfl rör bakom fläktan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så blev det inte som beräknat, fläkten väsnas lite vid fullvarv... Men det är bara att sänka ner den lite såååå. Hur som helst så sänkte jag tempen på mina HDD som sitter precis innanför 120 mm fläkten från 43-44 grader till 34-35, så nån nytta gör den juh !

// Amatör !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt avundsjuk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Riktigt avundsjuk.

Ja, såna där maskiner har ju inte varje människa i källaren precis... Vill ha!

Permalänk
Medlem

Humm, grannen har en ganska hög ställning på Hammar maskin AB, har praoat där, dom har rätt mycket söta metallbearbetnings verktyg.... kanske man skulle fjäska lite:p
För det här såg sött ut!

Permalänk

Re: Hade lite tråkigt hemma...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör

Nu behöver jag bara tips på bra dammfilter ! Tittade på sån´t här plastgrejs som sitter i köksfläktar typ. Men det är så förbaskat tjockt. Finns det något annat alternativ som är typ 2-3 mm tjockt som släpper igenom luft men inte damm... Typ det som sitter i fronten på ett Cooler Master Centurion 5...

// Glad Amatör !

Prova använda nylonstrumpa eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

shit va snyggt! skulle ju vara snyggt med lite grön "radioactive" glow bakom fläkten om du inte hade haft så mycket blått....

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt nice

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

amatör.....verkar inte så

skulle vara kul med en fräs, speciellt en cad fräs

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat, väldigt stilrent. Vad andvände du för att göra "Reactor" märket ? Samt maskinen som skrev texten..

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Avstängd

Jag har ritat upp reactor märket i ett program som heter Master Cam, sen är det graverat och utfräst i en fleroperationsfräs av märket Bridgeport... Men jag har måånga fler idéer som jag hoppas kunna förverkliga snart !

// Idérik Amatör !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag har måånga fler idéer som jag hoppas kunna förverkliga snart !

// Idérik Amatör !

Det där låter väldigt intressant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Hur långt ifrån Malmö ligger Alafors?

oft: det finns ett alafors nästan 3 mil norr om göteborg:P

ont: snyggt!!!

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

oft: det finns ett alafors nästan 3 mil norr om göteborg:P

Inte tala om min hemliga "location".... Fan, vi är ju nästan grannar då juh ! Kul !

// Amatör !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett riktigt kanonchassi! Sitter hemma och tittar på min skruttiga Dell :S

Det här är lätt ett utav de finaste chassin jag sett!

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande! Jag önskar man hade en sådan maskin hemma. Hur mycket får man pynta för en sådan trevlig apparat?

Permalänk
Avstängd

Jaa.... Hur mycket har du ? Nä, men allvarligt så kan jag tänka mig att en begagnad i det skicket som denna maskinen är ligger på 200 - 500 000 beroende på märke, tillbehör m.m. En ny hamnar på runt miljonen, plus verktyg! Eller så tar man anställning som verkstadsmekaniker och leker av sig på fritiden...

There is more to come...

// Amatör Med Fräs....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaa.... Hur mycket har du ? Nä, men allvarligt så kan jag tänka mig att en begagnad i det skicket som denna maskinen är ligger på 200 - 500 000 beroende på märke, tillbehör m.m. En ny hamnar på runt miljonen, plus verktyg! Eller så tar man anställning som verkstadsmekaniker och leker av sig på fritiden...

There is more to come...

// Amatör Med Fräs....

Alright, jag skippar jordenruntresan och börjar spara redan nu!
Du tar inga beställningar av arbeten? ;);)

Permalänk
Medlem
Citat:

There is more to come...

Exempelvis mitt chassi?

//Liten Annan Amatör

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

det fläktfiltret som kommer med lian li från börjar är jag jävligt nöjd med, ser ut som det är gjort i plats,,,, får mig att tänka på akvariefilter... well, kan lägga upp en bild om du vill se hur det ser ut....

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

There is more to come...

// Amatör Med Fräs....

Eller så börjar man på industri programmet.. Vi har ett par cnc maskiner på skolan..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Mycket snyggt.Stilrent,fan en sådan maskin skulle inte sitta fel.Fast med det priset,så får man nog börja spara nu!

Lycka till!:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan alltid köpa en billig lite mindre fräs för sådär 4000kr och använda handkraft istället

Att CNC konvertera är inte någon omöjlig uppgift heller, men man får väl lägga ut mer än vad en billig fräs kostar Kraftiga stegmotorer, drivkretsar och lite gammal pc-hårdvara med ett gratis program som tar g-kod så har man sig en hobby-CNC, även fast det inte är så lätt som att bara ha delarna då Men lägger man ner arbete på det så bör det väl inte vara några problem, drivkretsar finns ju att köpa färdiga för de som inte kan bygga.

För övrigt så var det riktigt snyggt.