Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

BBB säger att comem är fiber?

Ja topic, comhem är väl inte fiber? Eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

I vilket sammanhang säger dom det?

Alla bredband är väl i grund och botten fiber? Bara att hastigheten är från ditt hus och till telestationen/samlingspunkten och vice versa?

Permalänk
Medlem

Det är fiber till alla huvudcentraler och efter det går det via koaxialkabel till överlämningspunkterna och sedan vidare med ytterligare koaxialkabel till lägenheterna.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Koaxialkabel.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Comhem är lika mycket fiber som BBB's "fiber"-tjänst så det är väl inte så konstigt att dom säger det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Comhem är lika mycket fiber som BBB's "fiber"-tjänst så det är väl inte så konstigt att dom säger det.

Hm?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Hm?

BBB = kopparkabel i slutändan, ComHem = koaxialkabel i slutändan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys

Hm okej, så comhem är fiber "nån"stans?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hm okej, så comhem är fiber "nån"stans?

Nästan allt är fiber "nån"stans, som du kanske märker när du läser dom övre komentarerna.

Permalänk
Medlem

okej!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jupp, det är fiber som går framm till alla telestationer etc, och till kopplingsstationerna för comhem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys

BBB = kopparkabel i slutändan, ComHem = kopparkabel i slutändan.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Skitsamma vad för material kablen är gjord av väll...

Skillnaden är att BBB har en TP till varje lägenhet. På comhem's nät kan det sitta hundratals på varje kabel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Skillnaden är att BBB har en TP till varje lägenhet. På comhem's nät kan det sitta hundratals på varje kabel...

Stjärnnät... samt att jag är rätt så övertygad om att en koax-kabel har rätt så större kapacitet än en tp-kabel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

japp i ren bandbredd, dock är tekniken inte gjord för datakommunikation...

JAg tar ethernet via TP över koax anyday !

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Yeah yeah. BBB = Enhanced Patch Cord Unshielded Twisted Pair 8PR LL58663 CSA AWM I/II A 80C 30V FT1 ETL Verified to TIA/EIA 568b CAT5e. Du vet vad jag menar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget kallar sin LAN tjänst för "fiber", vilket är lite synd då det skapar förvirring som i detta fall :), så länge man inte levererar fiber in i lägenheten så tycker jag inte att man ska få kalla det för en "fibertjänst".

Sen att dom sista metrarna fram till datorn är TP spelar mindre roll, det är ju i alla fall fiber som levereras in i lägenheten, och då kan man kalla tjänsten för det i mitt tycke.

Ganska onödig diskussion i och för sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Koppar eller glas har alltså inge betydelse? Vad tjafsar vi då för om det är fiber eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Bredbandsbolaget kallar sin LAN tjänst för fiber.

Icke längre, dom har väl läst alla tillrättavisningar här på swec

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

det är B2 fel att ordet fiber uppfattas felaktigt genom dumdristig namnsättning på deras tjänster, precis samma anledning som telia sabbade ordet bredband.

skiter sig alltid när marknadsavdelningarna ska börja använda tekniska ord dom inte förstår innebörden av.

Permalänk
Medlem

Alla internetuppkopplinga är ju fiber. I alla fall större sträckor. Egentligen tycker jag att fiber är när det är fiber från ena atorn till den andra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Tycker att fiber är 10/10+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu reder vi upp detta...

BBB (Bredbands Bolaget)
http://www.bredband.com
http://www.bredbandsbolaget.se

Har både koppar-ethernet och fiber-ethernet anslutningar, samt sina ADSL.

B2 (Bredband2)
http://www.bredband2.com

Är inte rikigt säker, eftersom det skiljer sig. Men dom har väll koppar-ethernet och ADSL.

När man säger "Jag har fiber-uppkoppling" så innebär det egentligen att man har rent fysktiskt en fiberkabel till sin lägenhet, till en media-konverter eller fiber-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker att äpplen är apelsiner.

Permalänk

Men om man bor kanske 100 meter ifrån ett ställe där en koaxialkabel går kan man inte pröjsa så att de drar in en till ens hus?

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90
Men om man bor kanske 100 meter ifrån ett ställe där en koaxialkabel går kan man inte pröjsa så att de drar in en till ens hus?

Hörde det till frågan??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Fiber är när man har fiber, och har inte med hur fort det går att göra.
Min VDSL-Lina på 12/9 var betydligt snabbare än när jag hade fiber

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu reder vi upp detta...

BBB (Bredbands Bolaget)
http://www.bredband.com
http://www.bredbandsbolaget.se

Har både koppar-ethernet och fiber-ethernet anslutningar, samt sina ADSL.

B2 (Bredband2)
http://www.bredband2.com

Är inte rikigt säker, eftersom det skiljer sig. Men dom har väll koppar-ethernet och ADSL.

När man säger "Jag har fiber-uppkoppling" så innebär det egentligen att man har rent fysktiskt en fiberkabel till sin lägenhet, till en media-konverter eller fiber-kort.

Ambitionen var bra men det sprack redan i första uppredningen.

Bredbandsbolaget är B2 (se t.ex. denna sida: http://www.bredbandsbolaget.se/portal/OMB2_OMB2)

BBB är något helt annat.

Vad Bredband2 (Bredband i kubik enligt loggan) har för kortnamn vet jag inte, man kanske tänkte sig att "snylta" på B2s renome. Båda har ju samma grundare.

Säger man "Jag har fiber" kan det mycket väl betyda att man har den tjänst som B2 förut kallade fiber.

/H

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Ambitionen var bra men det sprack redan i första uppredningen.

Bredbandsbolaget är B2 (se t.ex. denna sida: http://www.bredbandsbolaget.se/portal/OMB2_OMB2)

BBB är något helt annat.

Vad Bredband2 (Bredband i kubik enligt loggan) har för kortnamn vet jag inte, man kanske tänkte sig att "snylta" på B2s renome. Båda har ju samma grundare.

Säger man "Jag har fiber" kan det mycket väl betyda att man har den tjänst som B2 förut kallade fiber.

/H

Vad Bredbandsbolaget vill kalla sig och vad dom kallas är helt olika saker. BBB är den vedertagna förkortningen, om dom sen vill kalla sig B2 får dom väl göra det med det är ingen som fattar vad dom menar då.

Och som turbonallen skrev ska det vara fiber in i bostaden för att kallas fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad Bredbandsbolaget vill kalla sig och vad dom kallas är helt olika saker. BBB är den vedertagna förkortningen, om dom sen vill kalla sig B2 får dom väl göra det med det är ingen som fattar vad dom menar då.

Bredbandsbolaget kallar sig inte B2. Det är snarare så att B2 Bredband AB kallar sig för Bredbandsbolaget. Så att man menar Bredbandsbolaget när man säger B2 är, i alla fall för alla i branchen, ställt utom alla tvivel - vilket defenitivt gör det till den vedertagna förkortningen.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vad Bredband2 (Bredband i kubik enligt loggan) har för kortnamn vet jag inte, man kanske tänkte sig att "snylta" på B2s renome. Båda har ju samma grundare./H

I Kubik? I Kvadrat annars

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]