Permalänk
Medlem

Överklocka mitt system. Hjälp mig..

Jag vill klocka min dator lite men är inte så jätte insatt i det hela så om ni hade kunnat hjälpa mig med vilka inställningar jag ska ha och hur jag ska gå till väga för att få så bra prestande men ändå en stabil dator så hade jag varit tacksamm

CPU: AMD Athlon 64 3200+ / 2 GHz s939

Minne: Corsair Value Select minne - 1024 MB ( 2 x 512 MB ) - DIMM 184-pin - DDR PC3200 400mhz

Moderkort: ABIT AN8 SLi - moderkort - ATX - nForce4 SLI

Grafikkort: ASUS Extreme N6600 Silencer/TD/256M - grafikadapter - GF 6600 - 256 MB

Just nu har jag bara orginalkylning men har beställt en ZALMAN CNPS 7000B-Cu som kommer i veckan.

Just nu ligger min CPU med orginalkylning på ca 35 grader idle. Runt 40-42 grader när jag spelar tex Doom 3.

Förhoppningsviss så är det nya kylningen lite bättre

Gör en insatts och hjälp en nybörjare på överklockning

Permalänk
Medlem

Du vill säkert överklocka processorn (CPU), men först måste du ta reda på hur varm den blir när den bara är på (idle) och när den arbetar t ex när du spelar (load). Använd programmet SpeedFan för att kolla det.

Det finns 2 sätt att överklocka processorn, antingen via FSB eller CPU Multiplier.

CPU multiplier ökar bara hastigheten på CPUn, men FSB ökar både CPUn och AGP/PCI portarna, RAM-minne osv. Därför måste man t ex låsa hastigheten på AGP/PCI portarna på ca 66mhz på AGP och 33 mhz på PCI. Och du måste sänka Ram-minnets hastighet från 400 mhz till t ex 333 beroende på HUR mycket du ska överklocka. Annars så överklockas RAM-minnet, och om det blir för mycket så skadas den.

Allt detta gör du i bios.

Så ta reda på temperaturerna först...

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

tack för svaret..

som jag skrev ovan så är tempen "...CPU med orginalkylning på ca 35 grader idle. Runt 40-42 grader när jag spelar tex Doom 3."

Näst steg är att göra va då?

Ska man ändra volten och sånt också?

Hur mycket mer tror ni att man skulle kunna höja prestandan på CPUn? just nu är det ju 2,0 Ghz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Va inne och kollade lite i BIOS nu precis.

Så ut så här.

CPU operating speed
- External clock Min 200mhz max 410mhz
- Multiplier Factor Min x4,0 max x10
- PCIE Clock min 100mhz max 145mhz

VCore min 1,4 max 1,75

Multiplier Factor ska stå kvar på x10 om jag fattar det rätt.
Hur mycket våger man höja External clock?

PCIE Clock vet jag inte alls vad som är bäst att ha den på, tips?
Lika så med vcoren, hur mycket ska man höja den?

Permalänk
Medlem

Beror väl på om datorn stänger av sig när du försöker komma in i Windows, så får du ju öka volten. Jag har 1.55 för 3ghz på 3,4ghz.

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk

du kan testa o höja enbart FSB´n från 200 till 220.
dvs. 220*10 = 2200 Mhz, det ska den klara på orginalvolten.

Permalänk
Medlem

okey så om jag tex ändrar External clock till 250mhz, alltså 2500mhz och datorn inte vill gå in i windows så ska jag öka volten? vid hur hög volt är det risk att cpun tar skada?

När jag ökade från 200mhz till 220mhz på external clock så ökade cpu poängen i 3dmark05 med nästan 400poäng.
fick 3300 CPU poäng i 3dmark05.

Tempen ökade inte något verken idle eller load.

Permalänk
Medlem

ha har en 3200+ o kör 250fsb, har ca 1.57 vcore, funkar bra, men vart låser man minnet och hdd? hittar bara till agp\pci

Permalänk
Medlem

Så fort jag kör med mer än 225 *10 så står det så fort jag startar datorn att jag ska ändra frekvensen också ändrar den tillbaka till 200 själv..

hjar vcore på 1,57 nu....

varför kan jag inte klocka högre?

tempen ligger på max 46 i load..

Permalänk
Medlem

jadu, har igen aning ;s

Permalänk
Medlem

jaha då vart det stop där tydligen....

eller kan det vara minnena som ställer till det?

vart sänker jag mhz på dom?

Permalänk
Avstängd

läs lite faq... finns 30000000000 svar om detta...

Permalänk
Medlem

tro mig jag har letat men blir inte riktigt klok på det här medd minnena..

Permalänk
Avstängd

sätt ner minnena så dom går slöare...

Permalänk
Medlem

jo men VART i BIOS gör jag det.. hittar inte det eller så hittar jag det men fattar inte det helt enkelt kan man inte ta screenshot i bios hehe

Permalänk
Avstängd

Det är väl olika från moderkort till moderkort hur man gör det... men enkelt lösning läs manualen skit enkelt

Permalänk
Medlem

okey får väll kolla om där står något i manualen..

tack för hjäpen

hur mycket ska man sänka dom?

Edit: kollade i manualen och det va inte till myket hjälp precis.

Letade lite i biosen och hittade följande.

DRAM Clock: Stod på 400 just nu. Kan välja antingen 400, 333, 266 eller 200.

Men blir det inte en prestande minskning på minnena då? man kanske han clocka CPUn mer och tjäna prestande där men då förlorar men det på minnena eller är jag helt ute och cyklar

Såg någon som hete HT Frequensy med. Den kunde man välja 1x, 1.5x, 2x, 2.5x, 3x, 4x eller 5x.

vad är det och vad har det för funktion? ska jag ändra den eller låta den va?

Hittade HT width med. Stod på 16 16 nu tror jag. Kunde välja 16 16, 8 8, 16 8, 8 16 eller 16 6 med tror jag.

samma sak där, "vad är det och vad har det för funktion? ska jag ändra den eller låta den va?"

Hhoppas ni har tålamod med en nybörjare som försäker lära sig lite

och ja jag har läst i oliga guider men inte blivit mycket klokare på detta ämnet ändå.

mvh

Permalänk
Medlem

Rör inte PCIE mhzen, kan leda till skadat grafikkort.. tro mig.. jag har varit med om det en gång och det räcker

HTT Frequency ska du ha på 3x om du klockar över 250FSB och 4x om du är under 250FSB.

Om du klockar över 250FSB så sätt HTT på 3x och DRAM clock på 333 så blire nog bra => beror på vad du har för minnen, om du har budget eller värstings.. Det blir inte prestanda minskning om du sänker DRAM clock eftersom med 250FSB x 10x = 2500 mhz. 2500 / 11 = 227 mhz på minnerna, vilket troligtvis inte value ram klarar av.. dom brukar klara runt 220 mhz, har du tur så funkar det annars sänk DRAM clock till 266 så får du ut 2500 / 12 = 208 mhz vilket menas att minnerna går 8 mhz över orginal och det klarar value ram av, hoppas du förstår vad jag menar..

HT width den ska vara på 16 - 16.

Sen vad har du för vcore orginal? du bör stoppa den runt 1.6 TROR jag. sen ram minnet på 2.8 V något sånt

EDIT: Lägg din dator i sign och skriv vad du har för dator exakt med nätagg osv, svårt annars och veta vad du har.

Permalänk
Medlem

Tack BILLLY det va nog det mest givande svaret jag har fått hittils.

Min VCORE är 1,4v orginal. tror jag skrev det tidigare men kan ha missat det

Har satt i min nya kylning nu med, ska testa lite nu och se om jag lyckas bättre återkommer senare.

Har lagt till min dator i min sign nu.

Edit:

Ändrade till följande:

Från 200 FSB till 236 FSB = 2360 MHZ
Vcore från 1,4 till 1,57.

HTT Frequency till 4x

Minnena från DDR400 till DDR 266.

Temeraturen blev följande: Idle 35-36 grader. När jag körde PCMark05 CPU test, använder 100% av CPU i ett antal minuter, så steg den till 52 grader som max.

Poängen i 3dmark01 steg med ca 5%

någon som har något att anmärka på mina ändringar som jag borde ändra innan jag testar att höja till 250 FSB ska jag ändra HTT Frequency till 3x istället om jag höjer till 250 FSB eller ska jag ha kvar den på 4x?

hehe tyck nu inte att jag är dryg, jag är bara försiktig

mvh