Konsumentköpslagen

Permalänk
Medlem

Konsumentköpslagen

Min 6610i har la av igår, helt(pvövat med annat batteri). Om jag inte minns rätt har jag rätt till något genom KKL om jag inte mixtrat med den. Den är inte äldre än tre år vilket är bergränsningen på KKL. Pappa säger att man ska kolla på garantin man fick av butiken men jag tror att jag har fått lära mig att kkl gäller utanför alla andra garantier.

har jag rätt/fel?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Hedersmedlem

2 års reklamationsrätt är väl det som kommer närmast. Men det är ju inte applicerbart i detta fallet.

Är nog bara bita i det sura äpplet och köpa sig en ny mobil

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

3 år Jonasy, 3 år. ändrades för ett tag sen om jag inte har fel.

Vet dock inte om det gäller produkter köpta innan lagen började.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
3 år Jonasy, 3 år. ändrades för ett tag sen om jag inte har fel.

Vet dock inte om det gäller produkter köpta innan lagen började.

Jasså?

Hursomhelst:

Citat:

Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april gäller fortfarande två års reklamationstid

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Dessutom måste man själv bevisa att felet fanns på varan när man köpte den! Lär vara rätt svårt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Konsumentköpslagen ändrades från 2år till 3år 1 april 2005

Den gäller för varor köpta 1 april 2005 eller senare.

Det behandlar fel på varan som redan fanns från början men som upptäcks inom 3års tid.
Du har alltså frågan om någon lagtvingad garanti som gäller i 3år. Utan den behandlar fabriksfel och enligt lag har du 3år på dig att reklamera varan.

Permalänk
Inaktiv

Reklamationsrätten är nu för tiden tre år. Det ändrades 1 april 2005, har man köpt varan innan så har man två års reklamationsrätt. Observera att det är reklamationsrätten det handlar om, inte någon slags garanti.

Har det gått mer än sex månader efter att du köpt varan måste du bevisa att felet fanns när du köpte varan och alltså inte beror på dig. Går varan sönder inom sex månader från inköpsdatum måste säljararen bevisa att felet inte är ursprungligt.

Kolla på din garantisedel från affären.

Edit: Ok, jag var ganska mycket sist men jag hade mest och bäst information

Permalänk

Re: Konsumentköpslagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marklund
Min 6610i har la av igår, helt(pvövat med annat batteri). Om jag inte minns rätt har jag rätt till något genom KKL om jag inte mixtrat med den. Den är inte äldre än tre år vilket är bergränsningen på KKL. Pappa säger att man ska kolla på garantin man fick av butiken men jag tror att jag har fått lära mig att kkl gäller utanför alla andra garantier.

har jag rätt/fel?

Knalla ner på butiken i morgon och reklamera den.. Det kan man alltid göra, funkar det så funkar det. Om inte.. otur, köp en ny