Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Var går gränsen för att processorn ska pajja

Permalänk

Var går gränsen för att processorn ska pajja

Jo, det är så här att idag när jag suttit och spelat BF2 så stängde jag det och kikade in på processorvärmen. den visade 62 grade vilket jag aldrig varit med om.. jag undrar hur långt processorerna kan sträcka sig. är det lönt att köpa och smeta på lite x-tra kylpasta?

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Geeks
SweClockers

62 grader är inga problem. Processorn bör klara upp till 80-90C nånstans.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

din processor börjar throttla (skicka "tomma" paket genom processorn så att den får vila vilket leder till att temperaturen sänks) vid ca. 70 grader celsius.

du kan göra vad som helst, din processor kommer inte dö av det.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

ok tack för hjälpen. ni kan nu ta bort tråden.

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

INte dö ?
OK.

step1* sätt processorns vcore till max, klocka den till max
step2* Ta bort fläkt och kylare, smeta av pastan, stäng av alla fläktar i hela datorn
step3* boota om och kör CPU burn på max prioritet

step4* om den klarar sig, slå in en spik mitt i prollen, haha

Permalänk
Medlem

stoj, om jag hade haft ork hade jag visat dit filmen från tom's hardware där dom plockar bort kylflänsen från en pentium4 (om jag inte minns fel) samtidigt som dom spelar q3. q3 går ner till 2-3 fps för att sedan när de sätter tillbaka kylflänsen igen går den tillbaka som vanligt.

om en p4 blir för varm kommer den throttla. vet dock inte hur snabbt den throttlar, men ffs. om man har lite vett i huvudet och använder sig av det gör man inget av det du skrev där uppe.

du verkar ha fyllt år för få gånger i ditt liv (13? 14?) för att kunna komma med något vettigt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!