Permalänk

Tempen ligger alldeles för högt....

...eller hur...

Har ett Asus a7n8x-e deluxe, Amd Athlon XP 2700+ och ett Sapphire Radeon 9500Pro...

Tempen ligger när datorn bara står och går utan belastning på 51C...Det är väl på tok för mycket....Satte igång och lirade en FPS...Då blev tempen 58C...
Allra värst 60C steg den till när jag körde lite krävande applikationer samtidigt....

Sätter jag på Chassiplåtarna så ligger obelastad temp på 55C...

Jag antar det enklaste är att skaffa en bättre prolle-fläkt...

Har 2 Chassifläktar, en i toppen och en på baksidan som suger ut luft...Behövs det fler där ???

Vad ska tempen ligga på obelastat för att det ska vara optimalt...

Är det nån som har några tips på prisvärda fläktar:cpu/chassi och fläktcontroller ???

Tacksam för svar ....

Permalänk
Medlem

Optimalt vore väl om du trycker in luft i fronte och på så vis får ett flöde genom ditt chassi, vilket kommer att få den varma luften som din processor genererar att förflyttas ut ur chassit istället för att bara tumla runt.

Eller har jag fel nu ?

//O

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

har dragit ett ventilationsrör över cpu fläckten och ut genom fönstret, cpun ligger på 15C.

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har samma problem jag med i princip samma datorpaket. Cpu ligger på 51C och chassit på 35C.
Lät datorn stå på i dag och när jag kom hem hade den hängt sig. Temperaturerna låg då på 59/45.

Visa signatur

"the way out is through"

Permalänk

Har samma 51C cpu 31C i chassit....

Duger nån av dessa fläktar till nåt ???

http://www.webhallen.com/prod.php?id=10125

http://www.webhallen.com/prod.php?id=29158

Eller nån som har ett annat bra alternativ...???

-----------------------------

hehe....snålt med tips....Men jag tog en gammal bordsfläkt....tog bort båda chassiplåtarna och satte den på full spruta 50cm från datorn....
Chassitemp 24C och Prolletemp 46C.... hehe....
Man tager vad man haver....
Tills ny fläkt är inköpt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^suddis^
har dragit ett ventilationsrör över cpu fläckten och ut genom fönstret, cpun ligger på 15C.

Mission impossible...

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Mission impossible...

ne du inte när man bor i norrland..

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk
Medlem

Testat att dammsuga lite i datorn?
Brukar hjälpa en hel del.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Testat att dammsuga lite i datorn?
Brukar hjälpa en hel del.

Upptäckte i dag att det satt fast en massa damm i kylflänsen (heter det så?) till cpu:n. Dammsög bort det och nu har tempen gått ner.

I och för sig är det kanske ändå dags att köpa nya fläktar, mina har hängt med ett tag.

Visa signatur

"the way out is through"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^suddis^
ne du inte när man bor i norrland..

Hehe .. bor du i en snödriva då eller ?

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>