Permalänk
Medlem

X2 och Virtual PC = segt

Jag har installerat Virtual PC och kör senaste slackware linux som en virtual pc.. inget grafiskt bara console (ingen högre upplösning här hlr) men problemet är att jag tycker det går segt, tangentbordstryckningar reagerar inte på en gång utan det uppstår en liten fördröjning..

detta fenomen uppstog inte på min före detta P4 3.2ghz inte ens fast jag gjorde något mer krävande...

som nu blir det fördröjning när jag skriver den här texten eftersom jag kompilerar i linux i VPC maskinen, sådant "lagg" uppstog inte heller då jag körde det på en P4 3.2ghz..

det är inte AMD jag gnäller på eller nått liknande.. hyllar knappast den gamla presc(h)otten jag hade då jag nästan behövde hörselskydd bah.. jag vill veta om det är några andra inställningar som skulle behövas ändras/optimeras till förmån för X2 processon.

EDIT: En sak till när man till exempel packar upp stora filer eller liknande saker som kräver mycket hårddiskarbete så blir också daton väldigt seg ifall man skulle vilja starta ett till program.. så blev det inte heller på min gamla P4... kanske beror det på att processon nu kan ha den disk-intensiva processon körande samtidigt som den nya processen ska starta igång vilket gör att hårddiskkontrollern får för mycket att göra.. till skillnad på en singel-core/HT processor som kanske inte klarar att ha hela den gamla processen igång samtigt vilket gör att den kanske prioriterar upp att starta det nya programmet åt mig..

hoppas nån förstår nånting av vad jag skrivit

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ingen erfarenhet av virtual PC eftersom den är för begränsad. Däremot vet jag att vmware ESX hade problem med 2.6-kärnor innan. Det fick precis samma effekt som du beskriver. Har för mig att det berodde på att någon klocka i kärnan var uppskruvad från 10 Hz till 1000 Hz eller något motsvarande. Ett annat problem som också dök upp där innan var att man ibland var tvungen att välja en kärna anpassad för en processor istället för flera.
Som sagt, kör varken AMD eller virtual PC så jag bara gissar.

Permalänk

Kolla dina hårddiskar så dom går rätt.
Kan vara så att dom inte kan leverera.
Kolla även minnesinställningar.
Om det behövs så installera drivrutiner för chipset o. dylikt.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

dundermuppen > jag kör kärna 2.4.29 som följer med slackware 10.1 jag kör också med standard kompileringen dvs. jag har inte kompilerat om kärnan för att passa mitt system då den duger som den är för mina mål än så länge.. förutom att det är lite irriterande ibland att den inte hänger med när man skriver och suddar "för långt" bara för att markören ligger lite efter när man ska sudda en tredjedels mening typ.

Betty (Kung Pow) > hur då går rätt? om du menar att dom är inställd på rätt typ DMA 100 och SATA-150 så har jag kollat att det stämmer... senaste drivrutinerna är installerade, och minnesinställningarna står på auto dvs. den tar ifrån SPD chippet ifrån minnet då daton inte gillar att jag ändrar på dom till något annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Kom på en sak nu efter at ha suttit vid servern. Testa att sätta så att virtual pc bara går på en av kärnorna med taskmgr.

Bättre sent än aldrig

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]