fungerar det med hjälpmedel

Permalänk
Medlem

fungerar det med hjälpmedel

jag har en vän som inte kan gå och vi ska på dh i november (dreamhack), min fråga är; går det att spela med hjälpmedel och vem ska vi kontakta?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem med en rullstol tycker man..

Kanske kan bli lite trångt mellan borden möjligen..

Här e lite info:

http://www.dreamhack.se/dhw05/se.81.html

Permalänk
Medlem

men med spel (mjukvara) fungerar det?

Permalänk
Medlem

vad menar du med mjukvara?

//gransson

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ corsair pc3200 512Mb 120 Gb radeon x800xl 256Mb

[img]http://miniprofile.xfire.com/bg/co/type/2/gransson.png[/img]

Permalänk
Medlem

alltså om det finns program som hjälper honom för att spela? han har redan en program som hjälper honom att programmera och för att röra musen men ingen för att spela

Permalänk
Medlem

alltså typ motsvarighet till tangentbord?

isåfall så borde det finnas något.

//gransson

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ corsair pc3200 512Mb 120 Gb radeon x800xl 256Mb

[img]http://miniprofile.xfire.com/bg/co/type/2/gransson.png[/img]

Permalänk
Medlem

ja men bara för spel

Permalänk

va lite mer precis, förklara bättre:P

Permalänk
Medlem

han har en program som han styr mysen och kan skriva. Det är en sådan pogram han behöver fast fär spel. Han har försökt att googla på de men allt han hitta är samma hjälpmedel som an har nu

Permalänk
Medlem

Jaha? är det så att han kan styra musen men inte gå med tangentpilarna eller?

förstår inte så mycket av din förklaring
"Han har ett program som har styr musen och kan skriva" ett sånt prog fast till spel?
Aimbot till cs eller vadå?

Permalänk

Hmm... Jag tror att ingen här förstår vad du menar. Kan han inte styra en vanlig mus och ett vanligt tangentbord? Hur styr han om han inte kan det? Vi är med så långt att det är något program han tar hjälp av. Men vad gör programmet?

Permalänk

Det folk försöker få fram är hur han styr programmet som styr mus och tangentbord.

Edit: Kanske ännu bättre, en länk till det programmet samt hjälpmedlet han använder.

Permalänk
Medlem

Han styr musen med huvudet och jag tror att länken är http://www.softype.com

Permalänk
Medlem

Träffade en rullstolsbunden tjej dhw02, hon hade iofs inga problem med datorn, men dh-området var inget problem att ta sig omkring på med rullstol. Det är kanske något tryggande för er miljömässigt. Kanter, kablar och liknande förekommer, men det var för henne inget problem.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Hmmm... fps kan man nog glömma.
Men något strategispel borde ju gå. Testa Warcraft 2 (ja jag är ingen gamer, spelar knappt något) där ska man nog klara sig utan tangentbord.

Annars borde ju ngt strategispel som stödjer windowmode funka, då skulle man kanske kunna använda Windows XP's virtuella tgt-bord för att ge tgt-kommando.

Permalänk
Medlem

okej men var det stora tröskrar??? och vet du hur hon använde datorn.

Permalänk
Medlem

Har han en sån där "laserpekare" på huvet? En i min klass har det, men jag kan då aldrig tänka mig att han skulle kunna spela med hjälp av den. :S
Han har satt fast den i sina glasögon.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejk
okej men var det stora tröskrar??? och vet du hur hon använde datorn.

hon hade en helt vanlig laptop, hon var väldigt teknisk av sig och körde själv linux, med svorak, inte många tjejer som sysslar med sådant.
Golvet är mestadels skarvfritt, ganska låga trössklar vid dörrarna och det finns ramper vid alla utgångar. Dock ska man veta att det är halt utomhus vintertid och branta backar på vissa håll (emot affärerna).

Ni bör nog undvika att sitta i en gång och hålla er på antingen främre eller bakre raden, för det är trångt även att gå mitt i gångarna där folk sitter.

Efter en snabb titt på dreamhack.org under kontakta-fliken så hittade jag följande mailadresser, skicka era frågor dit så får ni dom besvarade på bästa sätt.

Allmänna frågor om evenemanget (när, var, hur):
support@dreamhack.se

Administrativa frågor skickas till ansvarig arrangör Martin Öjes:
martin@dreamhack.se

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

men han som använde glasögon gick det och spela för han ?
tack så mycket!!

Permalänk

Angående platser går det säkert att kontakta någon på DH så fixar de säkert en bra plats åt honom.

Edit: Annars kan han spela Championship Manager men det är ju inte ett LAN-spel direkt.

Permalänk
Medlem

jaha! så det finns spesijella platser för dem som inte kan gå

Permalänk
Citat:

jaha! så det finns spesijella platser för dem som inte kan gå

Det vet jag inte, har aldrig varit på DH, men det kan kanske vara svårt att boka lämpliga platser själva med tanke på den rusning efter DH-biljetter som finns, då kan det ju vara lämpligt att kontakta ngn i god tid så fixar de som jag sa tidigare säkert så han får en lämplig plats utan att själv behöva boka plats via deras bokningssystem.

Permalänk
Medlem

okej men tack!... Men han som styrde musen med glasögon kan han spela vanliga spel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska testa att spela några spel innan ni drar till DH och se hur bra han klarar av spelen. Kanske inte för snabba FPS spel som Quake 3 eller Unreal Tournament, kanske Counter-Strike skulle kunna vara något. Testa Warcraft 3 eller Starcraft där man kanske inte behöver vara så snabb såvidare man inte spelar mot allt för bra motstånd men sen så behöver man ju inte vinna huvudsaken är ju att man har kul. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

men vi har redan provat starcraft osv. och det fungerade inte så det var därför jag vill kolla om ni kunde något

Permalänk
Medlem

Om jag nu har förståt rätt så kan han på något sätt styra musen och tangentbordet men han inte kan styra fort då kan ju Heroes vara något för han?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48702...
Där frågar en om spel till en rörelsehindrad person.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk

men du skrev i ditt första inlägg att du har en kompis som inte kan gå! som sitter i rullstol!

alltså så är det nog till dreamhack du skall höra av dig ifall du vill ha information om hur framkomligheten är på plats. är det en normalstor rullstol eller är det en större variant driven på el? då kanske du skall fråga dreamhack ifall just den rullstolen får plats på stället där ni skall ställa upp era datorer!!

eftersom du bara skrev att han inte kunde gå så förstår jag att folk inte tänkte på någon mjukvara när dom läste. eftersom du inte var tydlig nog så förmodade jag aillfall att din vän kunde använda sig av en vanlig mus och tangentbord med sina armar.
Men om så inte är fallet så bör din vän själv höra av sig till sin hjälpmedelscentral, eller någon konsulent som han har kontakt med. Det är nog större chans att han kan få de hjälpmedel därifrån än från internet, där de knappast är gratis.
Och från hjälpmedelscentralen får han sådant gratis.

Så ett tips till dig är att vara tydlig när du skriver.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att en hjälpmedelscentral skulle tillhandahålla material som förenklar FPS-lir åt rörselsehindrade, men det skadar ju inte att kolla

I övrigt så förstår jag inte riktigt. Kan han skriva och röra musen med de hjälpmedel han redan har så borde han även kunna spela spel?

Visa signatur

Tillbaka med övrigt!
Athlon 64 X2 3800+, Powercolor x800gt 256mb @ 531/570, 1024 Ram. 3dMark 05: 4014p, 3dMark 03: 9212p, 3dMark01: 19820p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkRoT
Jag har svårt att tro att en hjälpmedelscentral skulle tillhandahålla material som förenklar FPS-lir åt rörselsehindrade, men det skadar ju inte att kolla

I övrigt så förstår jag inte riktigt. Kan han skriva och röra musen med de hjälpmedel han redan har så borde han även kunna spela spel?

hehe
av egna erfarenheter av hur en hjälpmedelscentral fungerar så kan jag säga att de hjälpmedel de har och kan få tag på, kan en person med använding av dem få.

men jag tror knappast det finns några ampassade hjälpmedel för dataspel. men det finns garanterat hjälpmedel som möjligör dataspel för den som är intresserad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

okej men tack!... Men han som styrde musen med glasögon kan han spela vanliga spel?

Tyvärr, känner inte honom. Så jag vet inte om han kan det.
Han kan ju säkert spela typ Harpan eller nåt, men andra "vanliga" spel vet jag inte.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt