Permalänk

BF2 stänger av sig...

Hej!

Nyligen monterat min nya dator från komplett. Har dock ett problem, när jag kör program (tex BF2) så stänger de av sig efter ett tag. Kollade i BIOS och CPU-temp var på 76 grader, så förmodligen stiger tempen till 85 grader och programmet stänger av sig automatiskt. Har nu "disablat" att datorn skall stänga av sig när tempen blir 85 grader, men det känns lite farligt att göra det.

Det konstiga är att när jag startade datorn i dag och gick direkt in i BIOS låg CPU:n på 75 grader (efter att datorn varit i gång i ca 10 sec), efter att jag kommit in i windows och surfat en del så ligger CPU:n på 26 grader när jag åter igen går in i BIOS för att kolla tempen. Är inte det lite konstigt? Det måste väl vara så att BIOS visar fel temp? Tänkte uppdatera BIOS men har ej någon floppy vilket jag läste på Abits hemsida att det behövdes.

Ännu konstigare är att jag nu i skrivande stund testade spela BF2 för att se vilken temp Speed Fan skulle visa under press. Tempen ligger fortfarande på ca 27 grader men BF2 stängde av sig ändå!?

Vad kan vara felet när speedfan visar tre temperaturer : 29,32,27 grader och BF2 stänger av sig ändå? knappast temperaturen som jag trodde först...

(Kör med Catalyst 5.8)

Min dator:

*Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr. + 120 mm Papst med motstånd.

*TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

*AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt

*Abit UL8, ULI M1689, Socket-939, ATX SATA, LAN, DDR, Ljud, AGP8X

*Samsung SpinPoint P120 200GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM

*Grafikkort: radeon 9800 pro (128 mb)

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Bios visar inte alltid rätt temperatur.. testa att installera speedfan som du kan hitta i swec. filarkiv.

Permalänk
Medlem

känn på kylflänsen om den är varm, är den inte det så kan den ju tex vara felmonterad lr för mkt as5. Borde finnas winflash till ditt mobo.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk

ok, tackar för svar! Bytte plats på minnena, och satte de på plats 2 och 3, nu stänger BF2 ej av sig längre. Dock är tempen fortsatt konstig, den skiftar från att ligga på 27 grader efter idogt spelande och 76 grader vid start för första gången på dagen...

Tempen är den samma i BIOS och Speedfan, skall genast kolla upp vad as5 är för något, eller om någon kan berätta här...

Winflash är alltså ett program man uppdaterar BIOS med?

Nu har jag använt flash menu men det säger att BIOS redan är "up to date".

Sist jag startade datorn var tempen 76 grader vid start up, nu kände jag på kylfläns och den var sval, startade sedan datorn och CPU-temp var 26 grader i Speed fan...

Blir ej klok på detta...

(Redigerat)

as5 är alltså kylpasta. Jag har ej anv någon kylpasta, var redan ett grått fält på processorn från början som jag antar är kylpasta. Och utan kylpasta skulle väl knappast BIOS och Speed fan visa CPU-temp 26 grader som det gör oftast...?