Permalänk
Medlem

Vilket OS?

Jag har en gammal Toshiba Satellite Laptop som jag inte vet jag ska ta mig till med.

IntelCeleron (vet inte vad det är för MHz)
192mb RAM
6Gb HD

För närvarande kör jag win98 på den, för att det är minst krävande och minst platstagade i Windows-serien.

Problemet är att det inte finns drivrutiner till 98:an.
Jag har intstallerat lite Win ME drivrutiner, och dem fungerar, dock inte så bra.
Ljud-kortet (integrerat) funkar inte alls, USB-portarna stänger av sig lite titt som tätt. osv.

Det är min syster som sitter med den datorn mest, och jag tror inte att hon är intresserad av nåt Linux OS. Hon vill att det ska se ut, och fungera "som vanligt". Annars skulle jag kunna tänka mig att installera nåt sånt.

Vad ska jag göra med den?

Är Win2000 bättre?
Jag har inte nån lust att installera ME för att jag tycker att det bara är skit.

Tacksam för alla svar!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta en titt i bios eller under egenskaper för den här datorn och se vilken klockfrekvens datorn har, det är av hyffsat stor vikt för att kunna ge något råd.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

rent spontant så skulle jag säga windows 2000

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Det står inte vad det är för klock-speed.

GenuineIntel
x86 Family 6 Model 8 Stepping 3
192,0 MB RAM

Varför är 2000 bra då?

Jag vill gärna veta innan jag installerar om allt igen.

Permalänk
Medlem

2000 skulle jag nog välja, bra mycket bättre än 98/me och drar inte ens i närheten lika mycket minne som XP

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte riktigt hur det ligger till i gamla win 98, med testa att köra dxdiag i 'kör'-fönstret. Det brukar visa en uppmätt frekvens på processorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt win 98 om jag var du och letat reda på drivrutiner.
Finns det någon annan anledning till att byta?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vet inte riktigt hur det ligger till i gamla win 98, med testa att köra dxdiag i 'kör'-fönstret. Det brukar visa en uppmätt frekvens på processorn.

Det är en 100MHz:are

Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Jag hade behållt win 98 om jag var du och letat reda på drivrutiner.
Finns det någon annan anledning till att byta?

Det finns inte drivtutiner till Satellite med Win98
Det finns först för ME

Har installerat en del, men det funkar inte som det ska iaf.

Det kanske är nåt annat fel iofs. Har jag inte tänkt på..

Fel 1: När man lyssnar på musik kommer det ibland ett pip som inte är att leka med!
Fel 2: USB-portarna avaktiveras lite då och då, men dem aktiveras lika snabbt
Det sura är att det är ett USB-nätverkskort på den datorn, så man disconnect'as lika ofta.
Fel 3: Den "hänger sig" väldigt lätt (som när jag nu körde dxdiag)

Nän som har nåt mer förslag?

Permalänk
Sötast

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Gnagert
[B]Det är en 100MHz:are

Kan mer eller mindre garantera dig att det INTE är en 100mhzare, skulle vara högst otroligt att den skulle ha så pass stor hårddisk och så mycket minne.

Det kan dock vara en 400-600 mhz som klockar ner sig till 100 för att hålla värmen borta.

Om det hade varit en 100mhz hade du säkerligen haft 8-16mb ram och en disk på 500mb

Edit: tittade lite på google och såg att
Toshiba Satellite 2100CDT har följande specifikationer :

64MB/4.3GB-A/AMD,K6-2,400MHz/24xCD,12.1" TFT.

Alltså om du inte själv bytt minne+disk på laptopen så kan det tänkas att du har antingen "värstingen" eller kanske nästa modell och hamnar på runt 600mhz som var min första gissning

Windows 2000 borde såfall fungera OK -> BRA
dock så skulle 98 funka perfekt om du hade kunnat på tag på drivers och liknande, men det sa du själv att dom inte fanns. Så du har inte så mycket att välja på

Permalänk
Medlem

Här finns i alla fall drivrutiner till ljudkortet.
http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_sc_dtlViewDL.js...

Och lite annat smått och gått här:
http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_sc_modelLanding...

edit: kass länk

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Eller så installerar du Linux, din syrra blir haj på det, hon blir den första kvinnliga och sexiga programmeraren och hon gifter sig med mig.
Klart!

Visa signatur

HEJHEJ. Jag önskar jag var lika emo som Björn. Men jag kan ju drömma/från David

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Allexz
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnagert
Det är en 100MHz:are

Kan mer eller mindre garantera dig att det INTE är en 100mhzare, skulle vara högst otroligt att den skulle ha så pass stor hårddisk och så mycket minne.

Det kan dock vara en 400-600 mhz som klockar ner sig till 100 för att hålla värmen borta.

Om det hade varit en 100mhz hade du säkerligen haft 8-16mb ram och en disk på 500mb

Edit: tittade lite på google och såg att
Toshiba Satellite 2100CDT har följande specifikationer :

64MB/4.3GB-A/AMD,K6-2,400MHz/24xCD,12.1" TFT.

Alltså om du inte själv bytt minne+disk på laptopen så kan det tänkas att du har antingen "värstingen" eller kanske nästa modell och hamnar på runt 600mhz som var min första gissning

Windows 2000 borde såfall fungera OK -> BRA
dock så skulle 98 funka perfekt om du hade kunnat på tag på drivers och liknande, men det sa du själv att dom inte fanns. Så du har inte så mycket att välja på

Jag hittade min dator på den sidan.

Det är en 700MHz:are (Toshiba Satellite 1730 (med utökat minne))

Ska testa att installera nya riktiga drivrutiner.
Återkommer..

Permalänk
Medlem

Om det är en processor på 700 MHz och med 192 MB RAM så kommer du garanterat inte ha några problem att köra XP heller om du vill det.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Installera en Linux distrubution som härmar Windows
Linspire är byggt för att likna windows till punkt och pricka

Tror att MS blev lite skakiga ett tag, tvingade ju Linspire att byta namn från Lindows

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Jepp, tack för den här tråden, precis vad jag sökte efter.:)

Kan meddela att min syster kom hem med sin dator idag och undrade vad det var som var fel, bootade och såg ME logon, och sen var det bara att söka en lösning på problemet :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Om det är en processor på 700 MHz och med 192 MB RAM så kommer du garanterat inte ha några problem att köra XP heller om du vill det.

För att köra xp så måste man ha 512mb RAM för att de inte ska gå segt.
Edit: Ifs så gick de kanske segt för mig med 256mb ram för jag hade massor av andra program som startades upp i början.

Windows 2000 funkar nog bäst på den, om du inte köper till mer minne, då kan du installera xp.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Kör som tidigare sagt 2000 på den configen, är snabbast för dig.
Xp funkar säker bra med, men du får högre prestanda med 2000.

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack för hjälpen alla!

Kör win2000 nu!
Funkar jättebra!

Snabbt och effektivt!

/M