Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Det säger bara "klick"

Tja, jag har ett litet problem.. och behöver hjälp med att hitta exakt vart problemet sitter.

När jag köpte mitt chassi(nått chieftech) fick jag ett 350W silent nätaggregat med.
När jag hade flyttat över allt från mitt gammla chassi till det nya så skulle jag starta datorn... då sa det bara "klick!"... power-lampan blinkade till en gång, fläktarna snurrade ett varv och det kom et "klick" ur nätaggregatet.. när jag tryckte på start-knappen igen hände ingenting(notera att den röda lampan på mitt moderkort som lyser när kortet har ström, lös.) inget klick ingenting.. när jag startade om aggregatet med hjälp av strömswitchen där bak på nätaggregatet och sedan klickade på power-knappen fram på chassit upprepade sig det som hänt innan. power-lampan blinkar till, fläktarna slår ett varv och nätaggregatet klickar.
Så jag testade med ett annat nätaggregat.. då funkade allt prima. så jag testade med mitt nya(det som klickar) en gång till för skojjs skull... då funkade det helt plötsligt och sen dess har datorn fungerat felfritt...

Nu till kvällens problem..
Jag har bytt grafikkort i datorn(från ett 9800pro till ett geforce ti4600.. och fråga inte varför..) efter jag va klar med bytet och skulle starta datorn så händer samma fel som skedde precis när jag hade köpt chassit för 1 år sedan eller mer. Jag i all desperation testade att koppla ur aggregatet och koppla i det igen. som hade löst problemet ett år tidigare men det fungerade inte.. jag misstänker GLAPP nånstanns i nätaggregatet eller nånstanns i kontakten mellan aggregatet och moderkortet, men som sagt den röda lampan lyser och indikerar att moderkortet får ström..

Problemet är alltså, att när jag trycker på power-knappen så blinkar power-knappen till en gång, fläktarna snurrar ett varv och nätaggregatet klickar.. precis som om det inte orkade köra datorn.. men det har ju fungerat förut

Har någon här varit med om något liknande? snälla svara om ni vet någonting.. stället där jag är timanställd är dötrist och jag vill inte dit bara för att få råd till att köpa en ny dator.. för det kommer jag.. jag orkar inte felsöka varje del. och jag har ingen annan dator att felsöka med(skriver från en laptop).

Om ni inte vet med säkerhet så är kvalificerade gissningar också välkomna.. snälla snälla snälla... -_-

Permalänk
Medlem

Kvalificerad gissning: Har du startat med det moderkortet efter du flyttade prylarna?
Om du svarar nej, så är svaret förmodligen att moderkortet fått sig en "knäpp".

Permalänk
Medlem

ja det har jag :/

Permalänk
Avstängd

jag hade med samma problem då var det mitt nätagg som var trasigt ! när jag tryckte på strömknappen snurrade fläkten till nån cm, jaja jag bytte nätagg så funkade det för mig iaf

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]