Hej.
Jag tänkte köpa en digital kamera men djungeln är stor.
Så vilken kamera passar mina behov.
Jag hade tänkt mig ca 2000-3000kr för en begagnad kamera.
Den ska mest användas för motorsports bilder. Den ska kunna ta bilder i dåligt ljus. Och ha ett läge där man kan ta många bilder inom bara några sekunder.
Jag tittade på en z3 och den värkade perfa men alla sägar att den tar dåliga bilder i sämre ljus.
Alla kompaktkameror är mer eller mindre dåliga i dåligt ljus. Deras små sensorer gör att de inte går att använda på så höga ISO-tal (ljuskänslighet) utan att man får mycket brus i bilderna. Z3 har förvisso något mer brus än många av sina konkurenter, men mycket av kritiken grundar sig i en bug/feature i programvaran. Det är så att om man i autoprogrammet använder blixt så använder kameran automatiskt ISO200. Detta ger såklart mer brus än om man använt ISO50. I P-läge kan man svjv själv ställa ISO-talet och kan då ställa det till 50. Räckvidden på blixten blir såklart lite kortare då.
Z3 kan du ju hitta ny för under 3000kr.
Panasonics FZ4 eller FZ5 skulle du åxå kunna kolla lite på. Nya så spräcker de ju budgeten lite förstås. Rent allmänt skulle jag säga att panasonicarna är lite bättre vad gäller bildkvalitet, men Z3 har en fördel i att den har blixtsko. En extern blixt ha vara bra i "dåligt ljus", om man har råd med en sådan då.
Men kan du tänka dig att köpa begagnat så borde du kunna hitta tex en Konica Minolta 7Hi eller A1 för runt 3000kr eller kanske lite mer.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.