IIS6 på Win2003 server...

Permalänk

IIS6 på Win2003 server...

Har en Win2003 burk som är domän controller också som jag skulle vilja få igång IIS6 på.
Har fått in allt och service:arna snurrar som de ska vad det verkar.

Men när jag försöker access:a en sida som ligger i roten så dyker det aldrig upp något. Webb läsaren säger att den hittar sidan och hämtar data, men där är det stopp.

Har försökt hitta alla ställen för rättigheter både i IIS och kataloger, men vad kan jag missa?

Några tips om vad jag kunde titta på?

Tackar!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

är tanken att denna datorn skall kopplas till internet ?

Jag skulle avråda att ha IIS på en DC av säkerhetsskäl.

Är du säker på att tjänsten är igång ?

kan du surfa in på sida från samma dator ?

du har inga brandväggar som spärrar (2003 SP1 har samma brandvägg som XP SP2)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jo, har studerat lite mer och att "visa" IIS mot internet är väl inte det bästa, nej. Dock är detta en intern webb applikation som nu i första hand ska köras i test syfte, en separat webb server ska sen installeras.

Jepp, tjänsterna är igång.
Nej, det går inte att öppna någon sida lokalt heller.
Ingen brandvägg finns installerad på servern.

Scenario:
1. I Internet Expolrer; http://localhost/test.htm
2. I statusbar; "Opening page..."
3. Efter ett tag får jag en time-out, och "Page could not..."

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Jo, har studerat lite mer och att "visa" IIS mot internet är väl inte det bästa, nej. Dock är detta en intern webb applikation som nu i första hand ska köras i test syfte, en separat webb server ska sen installeras.

Jepp, tjänsterna är igång.
Nej, det går inte att öppna någon sida lokalt heller.
Ingen brandvägg finns installerad på servern.

Scenario:
1. I Internet Expolrer; http://localhost/test.htm
2. I statusbar; "Opening page..."
3. Efter ett tag får jag en time-out, och "Page could not..."

/Anders

testat http://127.0.0.1/test.htm
kan vara någon galen dnsinställning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jepp, samma sak då. Verkar som om den hittar servern, men får inte någon data tillbaka.
Har testat med och utan anomymous och lagt till ISUR_ till alla kataloger jag kan komma på att skulle vara involverade.

Tror det kan vara något strul med användarkontot som används, men eftersom jag inte kan få upp någon sida vet jag inte med säkerhet vilket konto den kommer in som... Hur vet jag vilket konto den försöker komma in med?

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Jepp, samma sak då. Verkar som om den hittar servern, men får inte någon data tillbaka.
Har testat med och utan anomymous och lagt till ISUR_ till alla kataloger jag kan komma på att skulle vara involverade.

Tror det kan vara något strul med användarkontot som används, men eftersom jag inte kan få upp någon sida vet jag inte med säkerhet vilket konto den kommer in som... Hur vet jag vilket konto den försöker komma in med?

/Anders

Verkar som ett struligt problem... du har inte ASP-sidor nu när du testar, eller du har inte försökt med att direkt ansluta till ett dokument du lagt i mappen? Har du hostheaders igång?

Och så till frågan vilket konto du kommer med: Är kontot du sitter och ansluter med med i listan över konton som får se sidan, ja då autentiseras du som det kontot. (är du inloggad som admin, ansluter lokalt till webservern... ja, då är det som admin du ser på sidan med - helt livsfarligt om man ska testa sidor förresten, lätt att göra fel då)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det är inte så att du har missat start-knappen i IIS6? Vet att folk gjort det innan...

Permalänk

Är ju påloggad som admin, ja. Får samma beteende både med .asp och med .htm så det verkar vara generellt.

Har inte missat startknappen... Det står "running" som status.

Gurk, vad menar du med "med i listan över konton som får se sidan"?

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Gurk, vad menar du med "med i listan över konton som får se sidan"?

/Anders

En sida är ett dokument, det dokumentet har en behörighetslista för fileaccess med ett antal konton och grupper upprabblat. Råkar du träffa något annat än IUSR_datorn (gästkontot m.a.o) så ser du sidan med dom behörigheterna. Saknas IUSR_datorn men admin står med så... ja, antingen ser du sidan som admin eller så får du logga in eller om du redan har autentiserats (som gäst på en annan sida, exempelvis) så får du ett felmeddelande.
Skitenkelt: Är du inloggad lokalt på burken som adminsitratör och ansluter till localhost så ser du sidorna som administratör och inte som en vanlig besökare av sidan.

Vad får du för felmeddelande och vad påstår w3c loggarna...
/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte har rätt att visa sidan eller om anonymous inte har behörigheter till filerna så brukar väl det fråga efter inloggning eller säga att man inte har rätt att visa den sidan.
I.o.m. att det inte är något sådant så undrar jag.

Du svarade inte på det Gurk skrev om host headers. Dvs skriver du in på site:n att det har det IP-numret på den porten och http headers så kan du inte komma åt sidan bara genom IP:et (eller localhost då).
Men det ska också ge felmeddelande, inte bara se "död" ut när du försöker komma åt sidan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG