Permalänk
Medlem

X41: FÖR liten???

Jag hade beställt en t43 med mecenats erbjudande och nu visar det sig att det komemr dröja längre än jag kan vänta. Det jag funderar på nu är om jag ska beställa en X41 istället.

datorn skall användas som att koda på, skriva, surfa och allmänt pill. inget krävande, ibland några blygsamma spel.

mina frågor är:

1. Är 12" för litet om man ska sitta i linux och koda eller surfa? (iofs har den samma upplösning som t43an men skäärmytan blir ju ändå mindre)
2. Går det att boota från ett usb-minne med den?
3. blir lite orolig på hur jag ska kunna installera alternativa OS utan optisk enhet. går ju via nätverk men fungerar det smidigt? tänker främst på Arch Linux.

Permalänk
Medlem

1. Jag tycker inte den känns så liten, det är nog mest en vanesak.

2. Japp, jag har bootat Slax. Bara att fixa minnet och trycka F12 när man startar

3. Jag har inte insallerat linux ännu utan jag har installerat grub for windows som bootar Live distar från hdd eftersom att det täcker mina behov. Om man ska köra linux native så verkar det som att SATA-disken ger lite problem. Finns mer info om det på www.linux-laptop.net

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite om det är oki ASTRX.. =P

Lorenz.. skulle du kunna öppna upp luckan till RAM-minnet och se vilket märke det är IBM har på sina X41..?? eller om du kan ta reda på det på nåt annant sett.. finns säkert program som kan kolla upp sånt..

ska beställa lite saker ifrån komplett så jag tänkte att jag kunde slänga på en 1024MB minne på ordern så man spara lite pengar.. har inte min X41 i näven än..

kan väl fråga här oxå.. vad tycker ni vilka minne ska man ha..

Corsair
Crucial
Kingston
TwinMOS

det är väl inte så mycke som skiljer dem ifrån eller.. lika bra att ta den billigaste..?? fast TwinMOS är ju PC2-4300.. och det är PC2-4200 i X41.. men det gör väl inte så mycke eller..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 12"are, tycker absolut inte att de är för små, bara riktigt smidiga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Sitter själv på en 12"are, tycker absolut inte att de är för små, bara riktigt smidiga

låter super. har mailat dustin och bett dom ändra min beställning. ska ringa dom imån och se så dom noterat det och i bästa fall har jag min lilla skönhet hos mig på onsdag

Permalänk
Medlem

Tror du kommer bli mycket nöjd
Sen jag skaffade X40 för ett år sedan använder jag knappt den stationära längre.. titt som tätt agerar den jobbdator trots att man har en stationär där, men dessa små laptops är så mycket skönare att använda speciellt i linux. Grymt tangentbord ej hittat nåt till en stationär som slår X seriens.

Permalänk
Medlem

OKej ni kan sluta nu jag blir ju så jävla sugen när ni prisar den

Permalänk
Medlem

X40 är nog egentligen för liten. Har suttit med min i ca 1 år nu och jag har använt dockningsstation de få gånger jag behövt cd/dvd. Lustigt nog så har jag nog bara haft dockan ett fåtal gånger...man klarar sig förvånadsvärt bra utan optiskt enhet.

Nu är det dock dags att sälja min pärla för att ge plats för lite mer prestanda (stationär)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
lånar tråden lite om det är oki ASTRX.. =P

Lorenz.. skulle du kunna öppna upp luckan till RAM-minnet och se vilket märke det är IBM har på sina X41..?? eller om du kan ta reda på det på nåt annant sett.. finns säkert program som kan kolla upp sånt..

ska beställa lite saker ifrån komplett så jag tänkte att jag kunde slänga på en 1024MB minne på ordern så man spara lite pengar.. har inte min X41 i näven än..

kan väl fråga här oxå.. vad tycker ni vilka minne ska man ha..

Corsair
Crucial
Kingston
TwinMOS

det är väl inte så mycke som skiljer dem ifrån eller.. lika bra att ta den billigaste..?? fast TwinMOS är ju PC2-4300.. och det är PC2-4200 i X41.. men det gör väl inte så mycke eller..??

Jag har testa med lite olika program för att få fram vilket minne det är, utan att lyckas.
Men om du vet något program som man kan den info:n du vill ha så...

Permalänk
Medlem

hum.. trodde att aida32 gav info om minnet.. men testade nyss och kunde inte hitta nåt.. det är nog döttlopp där..

sitter fortfarande och övervägar om jag behöver en bärbar eller inte.. det är ju trots allt en ganska stor summa pengar man lägger ut..

några nackdelar som har dykt upp med X41 efter dessa veckor som du har haft datorn..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

nu är den på väg. slänger upp en kort review när den kommit eftersom ingen verkat recencerat den här på SweC.

Permalänk
Medlem

det låter bra.. har du en digital kamera..?? skulle uppskatta bilder med lite andra föremåt som man har i hushållet så man kan se hur stor datorn är..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

det låter bra.. har du en digital kamera..?? skulle uppskatta bilder med lite andra föremåt som man har i hushållet så man kan se hur stor datorn är..

Ajjemän. kan jämföra den med en ipod mini och lite andra saker.

Permalänk
Medlem

nja.. jag tänkte mer på typ en cola burk.. en A4.. kanske en DVD-film fodral.. saker alla har hemma.. har ingen iPod mini hemma.. =(

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

nja.. jag tänkte mer på typ en cola burk.. en A4.. kanske en DVD-film fodral.. saker alla har hemma.. har ingen iPod mini hemma.. =(

Va???
Har inte alla en ipod mini?

aja, ska se vad jag kan hitta i skafferiet

Permalänk
Medlem

Skulle vara vara grymt bra om du kunde slänga upp lite bilder på den (storleksjämförelse osv). Är nämligen själv sugen på att inhandla just en X41 själv.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Jag kan fixa lite snabba bilder på min x40 om ni har nånstans att lägga bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Jag kan fixa lite snabba bilder på min x40 om ni har nånstans att lägga bilderna.

http://imageshack.us/

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
1. Jag tycker inte den känns så liten, det är nog mest en vanesak.

2. Japp, jag har bootat Slax. Bara att fixa minnet och trycka F12 när man startar

3. Jag har inte insallerat linux ännu utan jag har installerat grub for windows som bootar Live distar från hdd eftersom att det täcker mina behov. Om man ska köra linux native så verkar det som att SATA-disken ger lite problem. Finns mer info om det på www.linux-laptop.net

btw, hur "fixar" man minnet så det blir bootbart?

Permalänk
Medlem

Ok, här kommer lite bilder på min x40 som jag knäppte lite snabbt på sängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Ok, här kommer lite bilder på min x40 som jag knäppte lite snabbt på sängen.

http://img338.imageshack.us/img338/6474/hpim01692ts.th.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/4173/hpim01710fs.th.jpg
http://img286.imageshack.us/img286/3049/hpim01726lj.th.jpg

Kanon! Nu ser man lite bättre hur pass stor den är i förhållande till andra saker!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

så.. nu har jag oxå beställt mig en X41.. får hoppas att den kommer lagom till helgen..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

så.. nu har jag oxå beställt mig en X41.. får hoppas att den kommer lagom till helgen..

skulle bli chockad om du inte får den imån. sitter och väntar på att dom lata jävlarna i min ICA-butik sak läsa in dagens paket i datorn, så man kan hämta ut det.
var där och gav dom kollinummret, men han sa att han inte kunde ge ut det förrän han slått in det i datorn, och det hade dom inte tid med nu. vafan, paketet låg ju 3 meter bakom honom i en vagn!!!! bara att leta lite...

fyfan va irriterande..väntar på att det ska uppdateras på internet...

Permalänk
Medlem

mm.. den "nya" posten har sina för och nackdelar.. som tur är hämtar jag mina paket vid den lokala spelbutiken som inte har allt förmycke att göra.. går alltid dit och hämtar mina paket innan avi kommer i brevlådan.. och alltid har dem hjälp till med att leta fram paketet..

med lite tur så får jag väl min X41 imorgon.. kan se på posten.se att den passerade spridterminalen i sthlm kl 14:36.. så den är väl påväg ner till Gbg snart..

frågan är om jag ska lägga ut lite pengar till för att uppgradera RAM till 1.0GB.. eller så är det kanske lika bra att uppgradera det till 1.5GB så är det gjort.. vad säger ni som redan har fått era X41.. klarar den sig bra med sina 512.. läste på forum.thinkpads.com att dem som har X4x upplever datorn mycke snabbare med >1GB.. då det är en så långsam hårddisk..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

mm.. den "nya" posten har sina för och nackdelar.. som tur är hämtar jag mina paket vid den lokala spelbutiken som inte har allt förmycke att göra.. går alltid dit och hämtar mina paket innan avi kommer i brevlådan.. och alltid har dem hjälp till med att leta fram paketet..

med lite tur så får jag väl min X41 imorgon.. kan se på posten.se att den passerade spridterminalen i sthlm kl 14:36.. så den är väl påväg ner till Gbg snart..

frågan är om jag ska lägga ut lite pengar till för att uppgradera RAM till 1.0GB.. eller så är det kanske lika bra att uppgradera det till 1.5GB så är det gjort.. vad säger ni som redan har fått era X41.. klarar den sig bra med sina 512.. läste på forum.thinkpads.com att dem som har X4x upplever datorn mycke snabbare med >1GB.. då det är en så långsam hårddisk..

Det är rätt mycket pengar för ett minne men om du använder så mycket ram så kan det vara värt pengarna. Eftersom att hårddisken inte är den snabbaste på långa vägar..

Permalänk
Medlem

annars då Lorenz.. har din X41 varit "snäll" mot dig sen du fick den.. inga problem som har kommit fram..??

det är ju inte så mycke pengar för att få upp minnet till 1GB iaf.. 640kr.. plus 99kr frakt.. eller jo.. det är ju lite pengar..

eller 1190kr för att få upp det till 1.5GB..

att hårddisken är långsam kan jag förstår av den låga varvtalet.. men hur långsam är den.. det är väl bara vid uppstart av tunga program som tar lite extra tid eller är datorn seg ständig..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Min X40 är segare än min stationära, men det är absolut inte så att ajg störs mycket av det. Bara om man råkar dra igång en massa saker samtidigt som det kan bli lite tungt för den.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

weiii...sitter och swecar från min X41a nu fyfasiken vad liten den är. hittat en grej jag stör mig på nu, men som jag säkert vänjer mig vid:

å och ä är jävligt smala, det gäller även backspace.

Permalänk
Medlem

tur att man har små händer då.. =P låter din X41 mycke av sig..?? det var väl nån här inne som fick ett ex som lät mycke av sig..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

tur att man har små händer då.. =P låter din X41 mycke av sig..?? det var väl nån här inne som fick ett ex som lät mycke av sig..

knappt hörbar.