Styra en server dator.

Permalänk
Medlem

Styra en server dator.

Det är så att min server ska stå hos en kompis (han har bätre uppkoppling än mig). Men det är så att jag skulle vilja styra serven, genom min dator. Då är frågan, vad för program ska man använda och jag skulle hälst vilja ha en liten guid för programet, på svenska.

Permalänk
Medlem

Något VNC-program.
Finns många bra ute på marknaden:

UltraVNC
RealVNC
Remote Administrator

Permalänk

Vad har du för os? Har du Linux kan du ju alltid SSHa och så kan du ha VNC på den och köra SSH-tunnel med VNC och få grafiskt gränssnitt.

Om du har Windows så kan du egentligen göra samma sak, men då behöver du installera SSH-server först. Ett annat alternativ är att du kör UltraVNC (ultravnc.sourceforge.net) och så krypterar du med dess unbyggda pryl. Fungera finfint.

...sen kan du ju alltid använda Windows egna Remote Desktop eller vad det heter också.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

jag har windows me, men ska byta till xp om nåra dar

Permalänk
Medlem

Ja, då är det väl ett VNC-program som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

okej. är nybörgare har ni nån bra guid på svenska?

Permalänk
Medlem

Behövs knappast någon guide för de programmerna jag skrev upp.

Permalänk

ja kör med RealVNC och det är skitbra. hur enkelt som helst. bara instalera och sätta igång.. sätt dock ett lösenord först så inte vem som helst kommer in på servern. Jag har hört att UltraVNC ska vara bra också men aldrig testat. det enda jag saknar hos RealVNC är en exitknapp typ "Esc" om man låter en polare styra ens dator när han ska hjälpa så får han spratt och börja dampa loss... då skulle en NÖD-knapp sitta fint så man stänger ner det... men men.. inget är perfekt

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

vad är en server, vad kan man ha den till hur fungerar det?

är det så att jag kan ta en dator och ställa den i garderoben och dra en nätverksladd till min dator och styra den därifrån?
kan jag sedan sätta igång en spel server på garderob datorn och sedan ansluta till den servern med min "spel" dator?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
vad är en server, vad kan man ha den till hur fungerar det?

är det så att jag kan ta en dator och ställa den i garderoben och dra en nätverksladd till min dator och styra den därifrån?
kan jag sedan sätta igång en spel server på garderob datorn och sedan ansluta till den servern med min "spel" dator?

Jadu...vad är en server? Trodde aldrig den frågan skulle få se dagens ljus på Sweclockers forum...
Anyway...

http://susning.nu/Server

http://sv.wikipedia.org/wiki/Server

Permalänk
Medlem

MSTSC (Microsoft Terminal Service Connect) är utan tvekan det bästa remote program som någonsin har gjorts. Det tar näst intill ingenting, varken på systemet eller nätverket. Dessutom är det väldigt enkelt då det redan finns inbyggt i xp.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk

Fördelen med UltraVnc jämfört med övriga VNC är att man kan kryptera förbindelsen, skicka filer via gränssnittet och kanske en del andra funktioner.

http://ultravnc.sourceforge.net/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner UltraVNC men jag fattade inget kan nån hjälpa mig?

Permalänk

Installera och starta servern (välj lösenord) som en service.

Starta viewern och anslut till den andra datorn (skriv in lösenord). Vips...skit i alla inställningarna till att börja med.

Visa signatur

Permalänk

Okej nu kanske jag får dum stämpel, men asså vad för en server snackar vi ? Är det en sån där ftp där man kan ladda upp saker ?? eller snackar vi CS server eller ? nån som kan förklara vad en sådan är bra till, tack..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Okej nu kanske jag får dum stämpel, men asså vad för en server snackar vi ? Är det en sån där ftp där man kan ladda upp saker ?? eller snackar vi CS server eller ? nån som kan förklara vad en sådan är bra till, tack..

Vad jag förstod så spelade det ingen kvitt vad han/hon skulle ha på burken utan ville kunna styra (använda den) remote.... fast det är vad jag trodde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Vad jag förstod så spelade det ingen kvitt vad han/hon skulle ha på burken utan ville kunna styra (använda den) remote.... fast det är vad jag trodde.

Helt rätt. jag ska använda den till allt möjligt. CS server, vent server..... jag ska ha den till ett antal oliga grejer.

Permalänk
Medlem

kör med vnc på min server. EN fråga, vart går man in och ställer in så att server-skrivbordet visas i mindre färger? jag hittade det innan, men inte nu :/

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Medlem

En server är en dator där man har ett server OS på.
Till servern så ansluter sig en eller flera datorer, som kallas klienter.
På servern har man en del av hårddisken till för lagring som dom olika klienterna kan komma åt.
På detta sätt kan man ha all data lagrat på en dator.
Man kan på servern bestämma vem och vilka som ska få tillgång till vilken data och om dom bara ska få läsa, skriva eller både och.

Jag har en server hemma med Windows Server 2003 installerat, den är på 24/7.
På den så har jag en FTP igång, på detta sätt kan jag komma åt den från vilken dator i hela världen, smart om jag vill visa bilder för någon kompis 200 mil härifrån.
Jag kan även från vilken dator som helst via Remote Desktop Connection styra min server, då får jag upp på skärmen exakt hur det ser ut på skrivbordet mm och man styra den som om jag satt vid datorn.
På detta sätt kan jag dra igång DC++ hemma hos kompisen 200 mil från min bostad och börja ladda ner Red Hat Linux och sedan när jag kommer hem så är det färdigt.

Jag kör även en backup på alla mina dokument mellan två hårddiskar på servern, på detta sätt är jag skyddad om någon hårddisk skulle kracha.

Det finns massa fördelar med att ha en server på detta sätt. Så här ser tex det ut på min dator (klient dator) när jag öppnar "Den här datorn":

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HundSkit
kör med vnc på min server. EN fråga, vart går man in och ställer in så att server-skrivbordet visas i mindre färger? jag hittade det innan, men inte nu :/

På UltraVNC så är det iaf så att när du sitter vid klientdatorn och är uppkopplad med grafiskt gränssnitt högerklickar du på fältet för UltraVNC på aktivitetsfältet och väljer något med 256 färger.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
På servern har man en del av hårddisken till för lagring som dom olika klienterna kan komma åt.
Man kan på servern bestämma vem och vilka som ska få tillgång till vilken data och om dom bara ska få läsa, skriva eller både och.

På den så har jag en FTP igång, på detta sätt kan jag komma åt den från vilken dator i hela världen, smart om jag vill visa bilder för någon kompis 200 mil härifrån.
Jag kan även från vilken dator som helst via Remote Desktop Connection styra min server, då får jag upp på skärmen exakt hur det ser ut på skrivbordet mm och man styra den som om jag satt vid datorn.
På detta sätt kan jag dra igång DC++ hemma hos kompisen 200 mil från min bostad och börja ladda ner Red Hat Linux och sedan när jag kommer hem så är det färdigt.

Jag kör även en backup på alla mina dokument mellan två hårddiskar på servern, på detta sätt är jag skyddad om någon hårddisk skulle kracha.

Det finns massa fördelar med att ha en server på detta sätt. Så här ser tex det ut på min dator (klient dator) när jag öppnar "Den här datorn":

http://www.jazzil.se/Shot0002.png

Behöver man många olika program för att få det att fungera och så ? Är det stor risk att få virus eller liknande ? Är det svårt att hantera om man är fullkomligt nybörjare ?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

http://www.jazzil.se/Shot0002.png

det där var ingen dålig samling med diskar du hade på din server dator....

vad är det för storlek på dem?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Man kan på servern bestämma vem och vilka som ska få tillgång till vilken data och om dom bara ska få läsa, skriva eller både och

Det där var inte världens mest generella beskrivning av en server om man säger så..

En server kan nästan vara vad som helst, bara den funkar som en server. Man ansluter till den med en eller flera klienter. Servern behöver nödvändligtvis ha ett "server OS" eller ens en hårddisk.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

NetOP funkar kannon och är enkelt annars kan du använda Windows inbyggda de e väl de enklaste sätten...

Permalänk
Medlem

En server är en dator där man har ett server OS på . Jag hostar en hemsida på min enda (spel) dator och den räknas då också som server enligt mig!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
En server är en dator där man har ett server OS på . Jag hostar en hemsida på min enda (spel) dator och den räknas då också som server enligt mig!

Vad är ett server-OS? Jag kan köra DOS från en floppy med lite nätverksprylar och en telnet-server och då är den burken en server. Men jag skulle inte vilja kalla DOS för ett server-OS.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det där var inte världens mest generella beskrivning av en server om man säger så..

En server kan nästan vara vad som helst, bara den funkar som en server. Man ansluter till den med en eller flera klienter. Servern behöver nödvändligtvis ha ett "server OS" eller ens en hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad är ett server-OS? Jag kan köra DOS från en floppy med lite nätverksprylar och en telnet-server och då är den burken en server. Men jag skulle inte vilja kalla DOS för ett server-OS.

Jo, du har helt rätt.
Men det var just en generell beskrivning jag var ute efter. Var mest ute för att förklara för tex hjarterkung i grund vad en server generellt tolkas som.
En server kan ju nästan vara vad som helst som på något sätt är "bas" inom någon typ av kommunikation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
det där var ingen dålig samling med diskar du hade på din server dator....

vad är det för storlek på dem?

En 80 GBytare:
C: = 10 GB (OS, installerade program)
D: = 10 GB (Backup på ”Mina dokument” från min klient)
E: = 60 GB (MP3, Applikationer)

En 200 GByterare:
F: = 200 Gbyte (Film, Download från DC, FTP och Opera, Uppload från FTP)

Det är ju detta som är fördelarna med en server, att du kan mappa upp vilken katalog som helst som en disk.
Så jag har inte 4 hårddiskar på servern utan bara två, men på klienten ser det ut som 4 hårddiskar. Så här har jag för det ska gå snabbt och gå in i dom mappar jag använder mest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Behöver man många olika program för att få det att fungera och så ? Är det stor risk att få virus eller liknande ? Är det svårt att hantera om man är fullkomligt nybörjare ?

Installera Windows Server 2003 är lika lätt som tex XP. Sedan att installera tex BulletProof FTP Server som jag kör är lätt och det är inte så svårt att fixa i ordning.
Självklart ska du installera virusskydd så är du skyddad. Brandvägg har jag som hårdvara genom min router, räcker till 99.9% av fallen.
Tror inte det är så svårt att komma igång, oftast är det lätt att hitta information på nätet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |