Permalänk
Medlem

250fsb med lanparty och twinmos speed bh-5

funderar på att köpa ett dfi lanparty UT nf4 och ett par twinmos speed bh-5 512mb

vill kunna komma upp i 250fsb med dessa å undrar då vad som behövs för kylning? mosfets? ramkylning? nb?

Permalänk
Medlem

Tjae, förmodligen en liten tyst fläkt som blåser lite över minnena bara.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara smart att köpa ramkylflänsar, kan vara lättare/säkrare att fästa fläkten i dom

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

det kommer inte att räcka med bara dessa eller?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CMCRC-U02

Permalänk
Medlem

Heatspreaders kaplsar in värmen.. Skit i sånna och kör en fläkt mot minnena istället.

Permalänk
Medlem

hur många cfm behövs ungefär? vill ha en tyst dator oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
Heatspreaders kaplsar in värmen.. Skit i sånna och kör en fläkt mot minnena istället.

Det var bland det dummaste jag hört. "Kapslar in värme"? Jaha du, hur kommer det sig att i stort sett alla snabba minnen kommer med sånna orginal? För att tillverkaren struntar i att dom "kapslar in värme", men vill att dom ska se coola ut? Nej du, det är nog snarare så att dom låter värmen från kärnorna ta vägen någonstans, och spridas ut, så dom kan kylas mycket enklare. MEN, jag tror att dessa är något bättre. Men som sagt, låt något stå och blåsa lätt mot deras håll.

Permalänk
Medlem

hmm att ha en xtra fläkt för ramet är nog inget alternativ så dom flänsarna kommer inte räcka?
får la bli h20 kylning kanske då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det var bland det dummaste jag hört. "Kapslar in värme"? Jaha du, hur kommer det sig att i stort sett alla snabba minnen kommer med sånna orginal? För att tillverkaren struntar i att dom "kapslar in värme", men vill att dom ska se coola ut? Nej du, det är nog snarare så att dom låter värmen från kärnorna ta vägen någonstans, och spridas ut, så dom kan kylas mycket enklare. MEN, jag tror att dessa är något bättre. Men som sagt, låt något stå och blåsa lätt mot deras håll.

Det e precis det tillverkarna gör, dom sätter på dom för att det ska vara coolt. Dom kapslar bara in värmen och så blir det bara varmare helt enkelt, så man ska bara ha en fläkt riktad mot minnena.

Visa signatur

DFI Lanparty NF4 Ultra-D | A64 Venice 3000+ 2700mhz 1.536v 24/7 | Twinmos BH-5 2x512mb 2-2-2-5 225mhz | Gainward 7800GT 450/1180 | 410gb HDD | Hiper Type-R 580W |
Super pi max: 29.765 3dmark 01: 31961 03: 17176 05: 8012

Permalänk
Medlem

sätt bara några heatspreaders på dem so zeroqp föreslog, det kommer att funka om du har ett chassi som är hyfsat ventelerat.

Visa signatur

DFI lanparty Ultra D//AMD X2 4400+@270x10//asus N7800GTX@500,1280//Corsair XL3200@2.5-3-3-6//WD raptor 74gig, Maxtor diamondmax 300gig//Tagan 580W 2-force

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
hmm att ha en xtra fläkt för ramet är nog inget alternativ så dom flänsarna kommer inte räcka?
får la bli h20 kylning kanske då

Nej, du behöver självklart ingen egen fläkt som blåser på dom. Flänsar räcker gott och väl, förutsatt att du har hyfsat god ventilation, som shaitan nämnde.

Förresten, shaitan... roligt namnval. Det betyder "djävul", eller "djävulen" på arabiska.

Permalänk

En heatspreader som inte sitter så bra lär kapsla in värmen ^^.
Annat fall inte-.-

Förutsätter att det är en man köper eller byggt av metall sj.
Om man gör en av nåt värmeisolerande ämne så är man allt bra lustig.

Permalänk
Medlem

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=101107

varken bra eller dåligt, det är ju "mindre bra" iaf. sätt en fläkt över bara
tillverkarna har det bara för att det är en modegrej, om det ser bättre ut
så säljer det bättre..

kolla länken

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

men det är inga problem för modekortet att komma upp till 250fsb? man behöver ingen mosfets kylning? funkar det med passiv nb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Idiotförklara mig om du så vill men jag står fast vid att dom inte hjälper utan är mest för syns skull. Läs det som snigel skrev i länken från Techsweden, där har du en riktigt bra förklaring till varför heatspreaders uppkom.

Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga platta heatspreaders ger ofta försämrad kylningsförmåga om man använder sig av fyra stickor, främst därför att kontaktytan mot rörlig luft faktiskt blir sämre (dom sitter för tätt! )

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Re: 250fsb med lanparty och twinmos speed bh-5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
funderar på att köpa ett dfi lanparty UT nf4 och ett par twinmos speed bh-5 512mb

vill kunna komma upp i 250fsb med dessa å undrar då vad som behövs för kylning? mosfets? ramkylning? nb?

Tycker inte att du behöver kyla dom överhuvudtaget om du skall köra 250fsb. Har haft mina BH5-or i 1½ år och kört dom utan kylflänsar. Funkar prima och inte så jätte varma. BH-5 är gjorda för att tåla mera ström och värme så var inte orolig kör utan kylflänsar men det du kan göra är att rikta en fläkt om du så önskar för att få värmen att röra sig lite. Mycket utav det dom tillverkarna gör idag är att dom skall locka oss med snygga minnen och att dom samtidigt får en större yta för att sätta sin reklam. That its.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar vara lätt för dig att kalla andra dumma. Såna där kylflänsar är vackra men överskattade. De brukar ha dålig kontaktyta och skapa oventilerade fickor mellan modulerna.

Permalänk

Förutom att det ser "tufft" ut med heatspreaders så blir ju faktiskt minnena lite mer vridstyva, mao går de kanske inte lika lätt sönder om den som handhar minnena inte är så aktsam om dem (läs n00b).

Under en produktpresentation jag var på med Corsair så framgick det tydligt att de inte anser att det behövs heatspreaders utan att det mest är för syns skull!

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Alla som kan lite fysik förstår att heatspreaders försämrarkylningen av minnena. Inget konstigt med det, dock blir minnena lite mer stryktåliga

Permalänk
Medlem

du kommer bli tvungen att kyla minnena aktivt om du ska bränna in minnena, vilket du kommer behöva göra om du vill nå 250mhz på 3.3v....

kyla e viktigt om du vill nå en högre och framför allt stabilare klock, detta gäller även minnen...

sen så skulle jag INTE satsa på att köra just heatspreaders, om du nu inte ska kyla dom med fläkt, satsa på flänsar eller inget....

generellt sett så bli minnena lite varmare om man har heatspreaders utan fläkt.
men om man har en fläkt över dom så blir minnena kallare med spreaders...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Det verkar vara lätt för dig att kalla andra dumma. Såna där kylflänsar är vackra men överskattade. De brukar ha dålig kontaktyta och skapa oventilerade fickor mellan modulerna.

Jadu, vad jag vet har jag inte gjort det än. Jag står bara för vad jag lärt mig. Men det som ni lärt er kanske inte är helt fel. Revolteks minnen borde väl vara bäst.