A Violent World - Tanka och testa tidigt demo på vårt spel!

Permalänk
Medlem

A Violent World - Tanka och testa tidigt demo på vårt spel!

Jag håller tillsammans med vb här på forumet och en till kompis på med att göra ett spel till Gamedev's 4E4-tävling. Det ska vara färdigt i slutet av oktober, och vi håller på och jobbar för fullt med det. Men, för att det ska bli så bra som möjligt måste vi se till att alla buggar försvinner, att saker som är fula blir fina, att det blir balanserat; att det blir vältestat helt enkelt!

Och för detta ändamål tänkte vi utnyttja er. Det första demot får sin tråd här i programmeringsforumet av några anledningar. Dels är det bättre att börja med en aningens mindre grupp för att feedbacken ska vara hanterbar, och dels för att ni antagligen är bättre på att upptäcka buggar och tänka ut vad det kan ha varit som utlöste dom (i egenskap av programmerare). Finns kanske fler anledningar, men det är väl de största iaf.

Vi kommer släppa demot någon gång imorgon (dvs söndag) eftermiddag/kväll, antagligen efter 17.00 iaf. Det beror helt enkelt på när vi känner att vi har fixat tillräckligt många saker. Antagligen gör vi det som en torrent-fil. Jag testade det häromdagen, och det verkar som att man med BitComet kan skapa en "anonym" torrent som inte behöver visas på några web-trackers utan det räcker att passera runt torrent-urlen. Är inte så insatt i hur det brukar funka, men vi vill väl ivarjefall inte att demot ska släppas lös till hela världen, så vi vill inte lägga det på t.ex. Piratbukten eller nån annan större tracker.

Jag tänker som så att jag inte berättar så mycket om spelet förrns det släpps. Då får ni läsa manualen först (eller om ni är modiga, kasta er rätt in i spelet), och sen börja spela spelet. På så sätt kan ni rapportera hit om det är nåt som var oklart eller om det är nåt som borde skrivas/göras om eller så. Eftersom det är så som domarna på 4E4 kommer göra (antar jag) så känns det som att det är bra om det funkar på samma sätt här ungefär. Men jag kan väl säga som så att det är ett enkelt sorts strategispel som är influerat av klassikern Rampart.

UPPDATERING
Herr serp- (vad han nu heter här) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...

Tanka (uppdaterad femte oktober!): ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.ra...

Manual: http://violentworld.srekel.net/ (tyvärr fattas lite info än så länge)

Spelbeskrivning
Du styr robotarna. Du klarar en bana genom att döda alla fiender, och du förlorar om ditt huvudrymdskepp dör (det som robotarna kommer från).

För att döda fiender bygger du torn på din mur. Detta gör du genom att klicka på en valfri murbit. Du kan sedan uppgradera tornet genom att klicka på det. Du kan också byta vapen-typ genom att trycka 1,2,3 eller 4 på tangentbordet. Olika typer har olika för och nackdelar. Man kan också rotera tornet genom att hålla inne musknappen och dra musen åt höger eller vänster.

Du kan också expandera din "bas" genom att bygga mer mur. Hålle inne knappen på en mur och dra åt det håll du vill bygga åt så kommer en robot gå dit och göra några stycken åt det hållet.

Det finns också special-byggnader som man måste ha för att uppgraderingar av torn ska gälla.
Uppgradering 1: Kräver bara tornet.
Uppgradering 2: Kräver en uppgradering och en control building av samma typ som vapnet.
Uppgradering 3: Kräver två uppgraderingar och två control buildings av samma typ som vapnet.

Man styr omkring med musen och tangentbordet. WSAD eller piltangenterna funkar (nu) lika bra. Man kan byta mellan FPS -och RTS-läge med SPACE. Säg gärna vilken ni föredrar och vilken som borde vara standard och hur man skulle kunna ändra kontrollerna.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Bara ni inte släpper en kopia skapad av py2exe så är jag nöjd.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Buu ge mig download nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Bara ni inte släpper en kopia skapad av py2exe så är jag nöjd.

Det kan du nog inte lita på... Tror inte folk (även dom på den här delen av swec) orkar tanka ner Python och massa (två) extra-libs och installera bara för att testa. Sen vet jag inte om vi vill posta källkoden (än?). Men det är klart, det skulle ju vara bra att få det testat på Linux också. Får diskutera det med mina kumpaner.

Hoppas jag är piggare idag än igår dock för igår var jag typ död. Men jag lyckades iaf fixa ljudhanteraren så den funkar hyfsat.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Det kan du nog inte lita på... Tror inte folk (även dom på den här delen av swec) orkar tanka ner Python och massa (två) extra-libs och installera bara för att testa. Sen vet jag inte om vi vill posta källkoden (än?). Men det är klart, det skulle ju vara bra att få det testat på Linux också. Får diskutera det med mina kumpaner.

Hoppas jag är piggare idag än igår dock för igår var jag typ död. Men jag lyckades iaf fixa ljudhanteraren så den funkar hyfsat.

Äh! Mig kan du lita på!
Vi skrev ju PyWeek tillsammans!

Dessutom har jag redan libsen installerade (iaf de som du nämnt tidigare) så för mig är det inga problem. Släpp gärna en py2exe men låt även såsen vara tillgänglig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det var nog bra att jag inte satte en tidpunkt. Man hittar fler och fler buggar ju mer man pysslar. Nu åker vi hem (har vart i skolan) och fortsätter där. I princip ska vi "bara" fixa en lite rolig bana till er, samt tweaka lite saker kanske. Förhoppningsvis är det inga allvarliga buggar kvar (men det är ju det ni är till för ).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär blir det alltid.

"Det borde fungera", "Oops, den där ändringen avtäckte en annan bugg!" osv.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nu är demot på väg! Se första posten.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Serkel, angående "manualen", dumpa det här med "...". Ser lätt lite oproffisgt ut.

Permalänk
Medlem

Haha, sant. Men den är under uppbyggnad.

EDIT: Om FPSen går ner för mycket (tryck F för att kolla) och/eller det är för svårt, gå in i gamedata-mappen och kolla i level4.cfg. Bör vara ganska uppenbart vad man kan göra.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Re: A Violent World - Tanka och testa tidigt demo på vårt spel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Herr serp- (vad han nu heter här) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...

Hrrm, det är faktiskt inte bara herr serp som ska ha all ära. Mest cred tycker jag vår söta lilla maskin, Phoo ska ha.

Nu till något annat, försökte nyss köra Violent World på min WS, men det gick inge vidare. Från GameApplication.exe.log:

Traceback (most recent call last): File "GameApplication.py", line 145, in ? File "GameApplication.py", line 126, in runGame File "SampleFramework.pyc", line 32, in go File "pyogre\ogre.pyc", line 10301, in startRendering pyogre.ogre.ExceptionPtr

Den sa något om grafiken/directx när jag startade upp, men jag klickade bara bort det...

EDIT: Testade igen, och nu sa den ingenting, och det gick bra att starta. Kan ju varit en engångsgrej bara...

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk

DirectX som krånglar kanske? Dra ner DirectX 9 igen om det skulle komma tillbaka eller nåt.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan krascha ibland om man gör någonting innan det laddar igång, t.ex. alt-tabbar eller så. Så gör inte det.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det går inte att starta, den skriker om MSVCR71.dll

Permalänk
Medlem

Hmm, skickade jag inte med den? Trodde den kom med automatiskt...

Nåja, du kan nog tanka den härifrån:
http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?msvcr71

och bara lägga den i dlls-mappen.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Från GameApplication.exe.log

Traceback (most recent call last):
File "GameApplication.py", line 145, in ?
File "GameApplication.py", line 126, in runGame
File "SampleFramework.pyc", line 27, in go
File "SampleFramework.pyc", line 43, in _setUp
File "SampleFramework.pyc", line 90, in _configure
File "pyogre\ogre.pyc", line 10269, in initialise
pyogre.ogre.ExceptionPtr: \ogrenew\RenderSystems\Direct3D9\src\OgreD3D9RenderWindow.cpp(489): ogre error -2005530518: Failed to create Direct3D9 Device: Not available

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Testa att byta renderdevice. Eller att bara köra igång igen.

Vad har du för burk? Kanske ska nämnas att spelet är ganska krävande, tyvärr, men det borde ju gå att starta iaf på vilken burk som helst.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det r nog bara min jobbdator som är för klent utrustad, jag ska försöka på en riktig dator när jag kommer hem

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Startar fint, men det är inget för mig får jag en känsla av. Men jag kan ju "rapportera" att un-invert inte funkar, vet inte varför ett sånt alternativ ska behövas egentligen i något spel, upp ska vara upp och ner ska vara ner

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Uninvert funkar visst. Men du kanske blir lurad av att det står nånting med "uninvert" och du då tror att den ska vara icke-inverterad när du spelar när det egentligen är tvärtom (tog t.o.m. ett tag för mig att tänka ut hur det var, och då har jag ändå kodat just den biten. )?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Märkligt spel.. hur vinner/förlorar man? Jag bara byggde en hög torn och murar, riktade som åt alla håll, sen kunde jag låta det stå på ett bra tag (råkade stänga av det med ESC, letade efter en meny )

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Man vinner om man dödar alla zombier, deras kyrkogårdar, zeppelinarna och piratskeppen. Om du inte ändrade vapen på tornen till misil (4) så får du nog inte ner alla fiender, så då kan den stå för alltid, speciellt eftesom zeppelinarna inte gör ngt för tillfället, samma sak om du har lagom många torn för att döda zombier, men inte för att hinna ta ut deras spawnpoints emellan

(Ojoj, usch usch, 27 dagar kvar till deadline, srekel, vi får skynda oss om det ska blir ngt spelbart )

Permalänk
Medlem

En "uppdatering" som jag själv skulle vilja fixas är att när man speccar under vattnet så ska man se vattnet över , och så ska det vara lite grumligt typ den zeppelinaren eller vafan de nu e för nåt :P.
Jag tycker vattnet är snyggt.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Ja usch, bråttom är det. Men det måste ju gå.

Här har ni en liten patch: http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/GameStuff/VWPatch_0...
Lägg alla filer direkt i dlls-mappen, borde funka. Löser problemet med MS71-dllen också. EDIT:OBS, FUNKAR INTE! strunta i patchen så länge.

Patchen gör en hel del, mest fluff dock och inget än som borde påverka prestandan nämnvärt. Piratbåtarna funkar nu mycket bättre, bl.a.

Men iaf, posta vad ni tycker om det! Det är viktigt att vi får höra alla synvinklar på det, från "vilken tråkig startmeny" till "Wow vilket fräsigt partikelsystem" och "Den där texturen är inte 100% alignad" men framför allt buggrapporter i stil med "när jag gick med roboten över en mur efter att jag byggt en turret med en annan så gick en murbit sönder" skulle vara guld värda.

Om vi bara postade för er njutning skulle vi inte posta förrns i november och då i speldelen av forumet. heheh

Men hellre ett "Coolt spel!"/"Astråkigt spel!" än ingenting alls.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Och när kommer såsen?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig fortfarande lite lost i spelet trots att jag nu har lyckats läsa såpass långt att jag såg att man kan byta torntyp med 1-4, jag läste bara manualen där det inte verkar stå någonting om det
Skulle hemskt gärna se lättare kamerakontroller för att flytta runt sig, det är kämpigt nu.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

m0rec, den som väntar på nåt gott...

Myris, jag glömde skriva det men man kan trycka på SPACE för att byta mellan RTS och FPS-läge. Man kan också zooma in och ut med scrollhjulet. Om inte det heller är bra, vad skulle du föreslå? En sån grej är ju rätt viktig, för oss funkar det ju eftersom vi vant oss men det måste ju kännas rätt från början.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Efter patchen så krashar det efter alla byggnader har landat. varje gång. precis efter att gubbarna börjat ploppa ut ur hq. det spelar ingen roll om jag väljer opengl eller directx.
Loggen:
"Traceback (most recent call last):
File "GameApplication.py", line 145, in ?
File "GameApplication.py", line 126, in runGame
File "SampleFramework.pyc", line 32, in go
File "pyogre\ogre.pyc", line 10301, in startRendering
pyogre.ogre.ExceptionPtr"

en sak jag tycker vore bättre är om kameran höll sig på samma avstånd från marken när man rörde sig runt. det är lite jobbigt att zooma in, zooma ut, zooma in, zooma ut osv. för att få den kameravinkel man vill ha.

Permalänk
Medlem

Jaså? Det var ju inte bra. Men ja.. det är ju inte så konstigt nu när jag tänker efter. Patchen uppdaterade bara koden och inte partikelsystemen och materialen och sådär... Pinsamt av mig. Får fixa det när jag kommer hem, kommer inte åt mitt konto nu.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Testade det i går, och tyckte det verkade ganska skojj, så jag tänkte installera det på min laptop.
Dock fungerar inte detta... Kommer in i spelet, tar bort inverted mouse, trycker på space och allting stannar. 5s senare är jag ute i windows igen. =/

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.