A Violent World - Tanka och testa tidigt demo på vårt spel!
Jag håller tillsammans med vb här på forumet och en till kompis på med att göra ett spel till Gamedev's 4E4-tävling. Det ska vara färdigt i slutet av oktober, och vi håller på och jobbar för fullt med det. Men, för att det ska bli så bra som möjligt måste vi se till att alla buggar försvinner, att saker som är fula blir fina, att det blir balanserat; att det blir vältestat helt enkelt!
Och för detta ändamål tänkte vi utnyttja er. Det första demot får sin tråd här i programmeringsforumet av några anledningar. Dels är det bättre att börja med en aningens mindre grupp för att feedbacken ska vara hanterbar, och dels för att ni antagligen är bättre på att upptäcka buggar och tänka ut vad det kan ha varit som utlöste dom (i egenskap av programmerare). Finns kanske fler anledningar, men det är väl de största iaf.
Vi kommer släppa demot någon gång imorgon (dvs söndag) eftermiddag/kväll, antagligen efter 17.00 iaf. Det beror helt enkelt på när vi känner att vi har fixat tillräckligt många saker. Antagligen gör vi det som en torrent-fil. Jag testade det häromdagen, och det verkar som att man med BitComet kan skapa en "anonym" torrent som inte behöver visas på några web-trackers utan det räcker att passera runt torrent-urlen. Är inte så insatt i hur det brukar funka, men vi vill väl ivarjefall inte att demot ska släppas lös till hela världen, så vi vill inte lägga det på t.ex. Piratbukten eller nån annan större tracker.
Jag tänker som så att jag inte berättar så mycket om spelet förrns det släpps. Då får ni läsa manualen först (eller om ni är modiga, kasta er rätt in i spelet), och sen börja spela spelet. På så sätt kan ni rapportera hit om det är nåt som var oklart eller om det är nåt som borde skrivas/göras om eller så. Eftersom det är så som domarna på 4E4 kommer göra (antar jag) så känns det som att det är bra om det funkar på samma sätt här ungefär. Men jag kan väl säga som så att det är ett enkelt sorts strategispel som är influerat av klassikern Rampart.
UPPDATERING
Herr serp- (vad han nu heter här) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...
Tanka (uppdaterad femte oktober!): ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.ra...
Manual: http://violentworld.srekel.net/ (tyvärr fattas lite info än så länge)
Spelbeskrivning
Du styr robotarna. Du klarar en bana genom att döda alla fiender, och du förlorar om ditt huvudrymdskepp dör (det som robotarna kommer från).
För att döda fiender bygger du torn på din mur. Detta gör du genom att klicka på en valfri murbit. Du kan sedan uppgradera tornet genom att klicka på det. Du kan också byta vapen-typ genom att trycka 1,2,3 eller 4 på tangentbordet. Olika typer har olika för och nackdelar. Man kan också rotera tornet genom att hålla inne musknappen och dra musen åt höger eller vänster.
Du kan också expandera din "bas" genom att bygga mer mur. Hålle inne knappen på en mur och dra åt det håll du vill bygga åt så kommer en robot gå dit och göra några stycken åt det hållet.
Det finns också special-byggnader som man måste ha för att uppgraderingar av torn ska gälla.
Uppgradering 1: Kräver bara tornet.
Uppgradering 2: Kräver en uppgradering och en control building av samma typ som vapnet.
Uppgradering 3: Kräver två uppgraderingar och två control buildings av samma typ som vapnet.
Man styr omkring med musen och tangentbordet. WSAD eller piltangenterna funkar (nu) lika bra. Man kan byta mellan FPS -och RTS-läge med SPACE. Säg gärna vilken ni föredrar och vilken som borde vara standard och hur man skulle kunna ändra kontrollerna.
Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net