Permalänk
Medlem

Giga switch netgear vs 3com

Vilken av dessa ska jag ta

3com 8 portars giga switch
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123442&cks=PRL

eller

Netgear 8 portars giga switch
http://www.webhallen.com/prod.php?id=11503

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har 3Com switchen och är väldigt nöjd med den.

Vad gäller netgear så är jag lite kluven, jag var supernöjd med min RP614 router men har hört så mycket skit om deras nyare routers att jag inte riktigt vet om jag skulle satsa på Netgear idag.

Permalänk

Min erfarenhet är att Netgears switchar funkar mycket bra. I det här fallet var ju dock prisskillnaden minimal, så välj den billigaste. Eller om du tänkt handla mer prylar på något av företagen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Jag har 3Com switchen och är väldigt nöjd med den.

Vad gäller netgear så är jag lite kluven, jag var supernöjd med min RP614 router men har hört så mycket skit om deras nyare routers att jag inte riktigt vet om jag skulle satsa på Netgear idag.

ok men det gäller då routers och inte switchar altsså!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Min erfarenhet är att Netgears switchar funkar mycket bra. I det här fallet var ju dock prisskillnaden minimal, så välj den billigaste. Eller om du tänkt handla mer prylar på något av företagen..

Tänkte handla hos webhallen faktis för då slipper jag fraktkostnaden samt att jag slipper vänta flera dagar för att få hem paketet.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Som sagt så har jag ingen koll på deras switchar, det lilla jag har sett verkar bra. Tror faktiskt inte att det spelar någon roll vilken du väljer eftersom skillnaden antagligen är minimal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
ok men det gäller då routers och inte switchar altsså!?

Tänkte handla hos webhallen faktis för då slipper jag fraktkostnaden samt att jag slipper vänta flera dagar för att få hem paketet.

Dustin hme har gratis frakt på ordrar över 500kr och dom är ruggit snabba på att skicka saker....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2SO4
Det är billigare på Dustin. (Netgear)
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010047588

Tack men i slutändan hamnar det på samma summa som webhallen :(,+ "pf avgiften"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

Dustin hme har gratis frakt på ordrar över 500kr och dom är ruggit snabba på att skicka saker....

Japp de har gratis fram men det tillkommer pf avgift ca 50-60:-

Visa signatur

Permalänk

hoppas du itne köpt ännu.. netgear är inte riktigt lika bra kvalité som 3com. om priskillnaden är så liten. ta för bövulen 3com... bra garanti på grejjorna och riktigt bra service.. mer 3COM åt folket!

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk

Jag tror att skillnaden i detta fallet är noll.. Dessutom gillar jag netgears utseende bättre Kan dessutom själv intyga att de funkar bra (har använt ett flertal av netgears billiga switchar utan problem, inkl deras 5-port gigabitswitch).

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt jämn här, har beställt netgear på webhallen iom att jga kan hämta den direkt de får in den återkommer med bilder och en minirecention.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gissar som dom flesta andra på att de inte är någon större skillnad. ta den med bäst garanti eller den du tycker är snyggast

Edit: jaha, du hade redan beställt :/. så går de när man inte läser innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
gissar som dom flesta andra på att de inte är någon större skillnad. ta den med bäst garanti eller den du tycker är snyggast

Edit: jaha, du hade redan beställt :/. så går de när man inte läser innan

har ju bara besällt kan ju avboka om något annat kul dyker upp de närmaste dagarna :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3Com's garantier är enormt bra. Livstid på mycket.

Testade några år tillbaka hur bra.
Tog ett gammalt 10mbit isa-nic...knäckte över bordet och skickade till 3com med lappen "nåt fel på produkten".
Hoppades att de skulle skicka tillbaka ungefär "din %¤# idiot...".

Svaret blev: "Produkten inte längre i produktion, här är ett nytt 100 pci-kort i utbyte".
Helt ok.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmm, Netgear-switchen stöder jumboframes upp till 9000K, gör 3Com-switchen det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Hmm, Netgear-switchen stöder jumboframes upp till 9000K, gör 3Com-switchen det?

ingen aning.

Visa signatur

Permalänk

Jepp, de gör den. om inte mer?
grymt jobb av dem på 3com

ps. d-link, is crap.ds.

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk

Jumboframes på 9000K låter ju onekligen spännande - ja unikt till och med!

Permalänk
Medlem

Har en 3Com 8 portars OfficeConnect Gigabit Switch
Enda problemet jag har haft är att nätdelen la av efter 7 månader.
Efter att ha lyckats fixa en RMA via deras hemsida (fick många felmeddelanden när jag skulle välja produkten som skulle reklameras),
så fick jag meddelandet att nätdelen inte ingår i deras garanti.
Bra dock att en ny nätdel på 12V 2A inte kostar mer än 150:-

Även om jag blev lite småsur månaden före nätdelen la av helt så är jag nöjd med switchen.
Ibland så slutade den fungera men powerlampan på den lyste ändå.
Dock blev den okej ca en vecka till efter att jag dragit ur sladden och stoppat in den igen.

Jag har en 100 Mbit Netgear switch som funkat felfritt flera år nu.
Dock har jag ingen erfarenhet av deras gigaswitchar.

Funderar dock nu på en 16 portars gigaswitch men det verkar bara finnas modeller med inbyggd fläkt tex D-Link.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaC
Funderar dock nu på en 16 portars gigaswitch men det verkar bara finnas modeller med inbyggd fläkt tex D-Link.

SMC 16 portar saknar fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaC

så fick jag meddelandet att nätdelen inte ingår i deras garanti.
Bra dock att en ny nätdel på 12V 2A inte kostar mer än 150:-

I Sverige gäller, om du köpt varan som privatperson, lagar som dig 1 års garanti på det du köper. Att detta uppfylls gentemot dig ansvarar den som du köpt varan för oavsett hur/om dom sedan kan föra garantikraven vidare till sin leverantör. Så kontakta du återförsäljaren med dina krav. Hjälper inte detta så ta ett snack med konsumentrådgivaren där du bor.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Har fått hem switchen idag och jag lyckas inte komma upp i några högre hastigheter varken 100mbit eller giga.

Jag har kopplat såhär

Modem---switch----- 3 datorer

jag har satt upp en ftp på dator 1, sen går jag in i dator 2 och försöker dra ner något, hastigheterna jag kommer upp i då är ca 200-300kb/s

när jag tankar direkt från nätet eller laddar upp något så kan jag maxxa min lina 950kb/s in och 900kb/s ut.

Borde inte switchen fatta att datorerna sitter på samma nätverk? eller går all information via nätet sen tillbaks?

lite bilder

Visa signatur

Permalänk

Är det inbyggd router i modemet eller får du flera ip:n från ISP:n?

Permalänk

Testa att koppla ur modemet, och gör ett helt lokalt nätverk och testa att skicka filer mellan datorerna. Då bör du få hög hastighet.

Om du har bredbandsbolaget som isp så måste du tyvärr peta in dina andra datorers mac-adresser manuellt i arp-tabellerna, annars går allt via bredbandsbolagets burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Är det inbyggd router i modemet eller får du flera ip:n från ISP:n?

Nope ingen inbyggt router, jag får flera ipn (4st).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Testa att koppla ur modemet, och gör ett helt lokalt nätverk och testa att skicka filer mellan datorerna. Då bör du få hög hastighet.

Om du har bredbandsbolaget som isp så måste du tyvärr peta in dina andra datorers mac-adresser manuellt i arp-tabellerna, annars går allt via bredbandsbolagets burkar.

Sitter med chello 8/8.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det är nog samma sak med chello tror jag ... testa utan modemet ikopplat först och med statiska ipdresser.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ohh, jag som har en gammal 10/100 switch från netgear av samma konstruktion. Blir grymt sugen att skaffa en sådan gigaswitch när jag ser bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
det är nog samma sak med chello tror jag ... testa utan modemet ikopplat först och med statiska ipdresser.

Okej ska testa utan modem, vad menar du med statisk ip?
sen är jag tvungen att dra bort modemet hela tiden om jag ska föra över större filer? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
ohh, jag som har en gammal 10/100 switch från netgear av samma konstruktion. Blir grymt sugen att skaffa en sådan gigaswitch när jag ser bilderna.

de bilderna vart lite suddiga här är lite klarare

Visa signatur

Permalänk

Nej, du blir inte tvungen att koppla bort modemet, däremot blir du nog tvungen att manuellt sätta upp datorernas arp-tabeller.

Troligen är det samma fenomen som drabbar BBB-kunder:

http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100%20Mbps%20mellan%20mina...

Permalänk
Avstängd

Ja det var det vi sade, men för att felsöka så rekommandera vi det...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!